The developments in information technologies have affected television as much as other mass media. With the innovations in television broadcasting, analogue broadcasting techniques have been replaced by digital broadcasting techniques that give the audience great freedom with its interaction features. In this context, the subject of this study is the digitalization process of television broadcasts. In this study, it is aimed to explain the reflections of the transformation in television broadcasting on the audience by using the literature review. In addition, concepts related to digital television broadcasting such as terrestrial digital television broadcasting, digital cable broadcasting, digital satellite broadcasting, web tv and IPTV are explained. As a result of the research, it has been seen that digital television technologies have introduced us to new audience / consumer population. It has been seen that this new audience has an active and producer position using the interaction characteristic of digital technology.
Teknolojide yaşanılan
ilerlemeler sonucu Manuel Castells’in enformasyon toplumu adını verdiği
internetin ve bilgisayar teknolojilerinin hayatın her alanına girdiği bir
dönemi yaşmaktayız. Bu dönem enformasyonun ve bilginin hızla yayıldığı ve
paylaşıldığı bir dönemdir. Enformasyonun hızla yayılması iletişimi de hızlandırmış
Manuel Castells'in de belirttiği gibi toplum, daha akışkan, dinamik bir yapıya
yani ağ toplumuna dönüşmüştür.
Bu dönüşümde halen önemli
bir iletişim teknolojisi olarak görülen televizyonda etkilenmiş ve analog
yayıncılık olarak adlandırılan teknikler gelişen teknolojiyle birlikte yerini
sayısal yayın tekniklerine bırakmaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı da
özellikle ülkemizde ve dünyada televizyon yayınlarının yaşadığı teknolojik
dönüşümü açıklamaktır. Bu çalışmanın kuramsal dayanağını iletişim araştırmalarında
yaygın olarak kullanılan kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı oluşturmaktadır.
Sayısal televizyon teknolojilerinin daha çok izleyici odaklı olması ve
izleyicinin ihtiyaçlarına yönelik doyumları karşılama iddiasında olması
nedeniyle kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı tercih edilmiştir. Çalışmada
literatür taraması ile birlikte kuramsal temel oluşturulup televizyon
yayıncılığında yaşanan dönüşüm bütün yönleriyle açıklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |