Suç, insanlığın var oluşundan günümüze kadar
süregelmiş bir olgudur. Suç en genel anlamıyla, “yasanın
cezalandırdığı hareket veya topluma zarar verdiği ya da tehlikeli olduğu, yasa
koyucu tarafından kabul edilen eylem ve hareketler” olarak tanımlanmaktadır. Birçok
alanda üzerine çalışmalar yapılan bir konu olarak karşımıza çıkan “suç”
kavramı, son dönemlerde kitle iletişim araçları perspektifinde kendine yer
bulmuştur. Bu araçlardan birisi olan sinema, salonların fiziksel özelliği,
teknolojisi vb. gibi özelliklerinden dolayı diğer araçlardan ayrılmaktadır. Bu
etkiler göz önünde bulundurulduğunda, tarihsel süreçte sinema, egemen ideolojinin
yansıtılmasında ya da inşa edilmesinde önemli bir alan olarak görülmüştür.
Böylesine politik bir mekanizmaya dönüşebilme potansiyeline sahip olan sinema,
aynı zamanda toplumsal yapıda varolan birçok unsuru da yeniden üreterek
meşrulaştırabilmektedir. Bu unsurlardan biri de “suç” tur. 2000 sonrası Türk
sinemasında üretilen filmlerde suç unsuru, popüler filmlerde “komedi” öğesi
üzerinden meşrulaştırıldığı çalışmanın temel savını oluşturmaktadır. Nitel bir
araştırma tekniği olan Betimsel Analiz yönteminin benimsendiği bu çalışmanın
temel amacı, 2000 sonrası Türk sinemasında popüler komedi filmleri üzerinden
suç unsurunun nasıl meşrulaştırıldığını Kolpaçino
(2009) filmi örnekleminde saptamaktır. Çalışmanın sonucunda komedi öğesi
kullanılarak meşrulaştırılmaya çalışılan suç unsurlarının izleyiciler üzerinde
suça sempati ve yakınlık uyandırdığı tespit edilmiştir.
Crime is a phenomenon that has been continuing from the existence of humanity to the present day. The Crime is generally defined as "actions and movements adopted by the legislature, where the law punishable the Act or society, or that it is dangerous. The concept of "crime", which is a subject of studies in Many fields, has recently found itself in the perspective of mass media. One of These tools is the cinema, the physical property of the halls, technology, etc. are separated from other vehicles due to its features. Considering These effects, the cinema has been seen as an important area for reflecting or building dominant ideology in the historical process. The cinema, which has the potential to become Such a political mechanism, can also legitimize the many elements that exist in the social structure by reproducing it. One of These elements is "crime". In the films produced in Turkish Cinema after 2000, the criminal element constitutes the fundamental argument of the work that is legitimized through the "comedy" element in popular films. The main aim of this study, which is a Qualitative research technique, is to determine how the criminal element is legitimized through popular comedy films in Turkish Cinema after 2000 in the sample of the film Kolpaçino (2009). As a result of the Study, the criminal elements attempted to legitimise using comedy were found to have arouted sympathy and intimacy over the viewers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |