Research Article
BibTex RIS Cite

Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 134 - 149, 30.11.2019
https://doi.org/10.33464/dorduncukuvvet.629615

Abstract

Belgesel yaşanmış
olan, yaşanan, yaşanacak olana ilişkindir. Yaşamın fotoğrafını çeker belgesel.
Çekilen bu fotoğrafın içinde kimi zaman acı, kimi zaman gözyaşı, kimi zaman
mutluluk, kimi zaman sevinç, kimi zaman savaş, kimi zaman çığlık, kimi zaman
gözyaşı, vb. konular vardır. Bu konular ve konuların dili, sunumu, tarzı,
anlatı yapısı,  belgeselin formatını, biçimini,
türünü çıkarır karşımıza. Belirlenen formata, anlatı yapısına, türe bağlı
olarak gösterilen konu, olay, olgu, kişi, nesne, mekan, vb. öğeler belgeselin
içinde harmanlanır, çekilir, kurgulanır. Bu süreçte belgeselin üretimi sosyal
amaçla gerçekleşir. Belgeselin temel amacı, insanların bakı
ş açılarını değiştirmeye yöneliktir. Bu çerçevede ele alınan çalışmada
belgesel filmin ne olduğu, belgesel filmin türleri, belgesel filmin izler kitle
beklentilerine etkileri teorik çerçevede ele alınmıştır. Ele alınan konular
televizyon belgesel filminin anlatı yapısı içinde incelenmiş ve çalışmaya örnek
olarak seçilen Renkler isimli belgesel film üzerinde tartışılmıştır. Çalışmaya
örnek olarak seçilen Renkler belgeselinin çözümlemesi içerik analiz yöntemi ile
yapılmıştır.
Çözümlemesi yapılan
belgeselde izler kitle beklentilerinden hangileri karşılanmıştır? Renkler
isimli belgeselin anlatı yapısı, izler kitle beklentilerini karşılamış mıdır? Sorularının
cevabı çalışmanın amacını oluşturmuştur.
Yapılan çalışmanın evrenini 2019 yılında
Türkiye’de ulusal televizyon kanallarında yayınlanan tüm televizyon
belgeselleri oluşturmuştur. Ayhan Sicimoğlu’nun sunduğu Renkler belgeseli
çalışmaya amaçlı örneklem kapsamında seçilmiştir. Çalışmanın sonuç kısmında,
Renkler belgeselinin izler kitle beklentilerinin
karşılanmasında, televizyon program anlatı özelliklerinin etkili olduğu
sonucuna varılmıştır.

References

  • Adalı, B.(1986) Belgesel Sinema, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bayrakçeken, G.(1997). Belgesel Sinema ve Türk Belgesel Filmciliğinin Gelişimi ve Yapısı Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bernard, S. C. (2007), Documentary Storytelling-Making Stronger and More Dramatic Nonfictions Films, Focal Pres,USA.
  • Cereci, S. (1997). Belgesel Film, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Çakaroz, E. (2008). Belgesel Sinemanın Tarihsel Süreç İçinde Geçirdiği Değişim ve Bu Değişimin Sonucu Olarak Televizyondaki Belgesele Dayalı Melez Program Türleri. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, Ü. (2015). 2000 Sonrası Türk Belgesel Sinemasında İdeoloji Ve Gerçeklik. Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Esen, M. (1998). Belgesel Sinema ve Türkiye'de Belgesel Sinemanın Geçirdiği Evreler, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökçe, O. (2001). İçerik Çözümlemesi, Teori - Metod - Uygulama, Selçuk Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları, Konya.
  • Gündeş, S. (1998). Belgesel Filmin Yapısal Gelişimi Türkiye’ye Yansıması, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Işıkman, N. G. (2009), Ötekini Belgelemek; Belgesel Sinemada Kültürel Temsiller. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıkman, N.G. (2014). Belgesel Sinemada Temsil ve Türkiye Örneği Üzerinden Çözümlenmesi (Der. Özgür İpek), Tanıklıklar Sineması, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • İnal, A. (1999).Televizyon Tür ve Temsil, İçinde AÜİF Yıllık-1999, Ankara. A.Ü Basımevi, sf. 255-286.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Mutlu, Erol (1995). Televizyonda Program Yapımı, Ankara Üniversitei, İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Mükerrem, Z. (2015). Belgesel Estetiği Üzerine Düşünceler “Kuram ve Uygulamalar”, Literatürk Academia, Konya.
  • Özön, N. (1984). 100 Soruda Sinema Sanatı, Gerçek Yayınları, İstanbul.
  • Özön, N. (1985). Sinema Uygulayımı Sanatı Tarihi, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk, G. (2019). Sinemadan Televizyona, Belgesel Filmde Değişen Anlatı Yapısı: Can Dündar ve Tolga Örnek’in Belgesel Filmleri. Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Rotha, P. (2000). Belgesel Sinema, İzdüşüm Yayınları, İstanbul.
  • Sirer, Esennur (2018) Popüler Kültür Ürünü Olarak Futbol: Naklen Yayınında Yapım Unsurları Açısından Görüntü Düzenlemesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Susam, A. (2015). Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Saunders, D. (2014). Belgesel, (Çev. Nejat Kanıyaş). Kolektif Kitap, İstanbul.
  • Sözen M.F. (2010). Belgesel Filmin Tasarım Boyutu ve Türk Belgesel Sinemasından Örnek Uygulamalar, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 241-266.
  • Sumur, Ş. (1999). Türkiye’deki Televizyon Yayınlarında Belgesel Filmler ve Sorunları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Süyür, Ş. (1999). Türkiye’deki Televizyon Yayınlarında Belgesel Filmler ve Sorunları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ulutak, N. (1998). Belgesel Sinemanın Temel Özellikleri ve Tarih Felsefesi Açısından Belgesel Sinemada Gerçeklik. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Walters, R. (1994) Broadcast Writing: Principles and Practice, Random House, New York.
  • Yüce, T. (2001). Belgesel Sinemada Gerçekçilik Anlayışı ve Türkiye’deki Örnekleri. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 134 - 149, 30.11.2019
https://doi.org/10.33464/dorduncukuvvet.629615

Abstract

Documentaries are about what has happened, what is
happening, and what will happen. A documentary takes the picture of life. In
this photograph, sometimes there is pain, sometimes tears, sometimes happiness,
sometimes joy, sometimes war, sometimes screams, and sometimes tears, etc. The
language of this presentation brings forth the style, narrative structure,
format, form and type of the documentary. The subjects, events, facts, people,
objects, places, and similar other objects shown in the documentary depends on
the specified format, narrative structure and genre, which are blended, drawn
and edited in the documentary. In this process, the production of the
documentary occurs for social purposes. The basic purpose of the documentary is
to change the perspectives of people. In the present study, which was dealt
with in this context, the subjects such as what the documentary film is, its
types, the effects of documentary films on the expectations of the audience
were discussed in a theoretical context. These topics were examined in the
narrative structure of the television documentary films, and were then
discussed in the context of the documentary film “Renkler” (i.e. “the
Colors”), which was selected as an example for the present study. The analysis
of the documentary “Renkler”, which was selected as an example for the study,
was carried out with the Content Analysis Method. The purpose of the study was
to seek the answers to the following questions: Which of the audience
expectations were met in the documentary that was analyzed? Did the narrative
structure of the documentary “Renkler” meet the expectations of the audience?
The universe of the study consisted of all television documentaries broadcast
on national television channels in Turkey in 2019. The documentary “Renkler”,
which was presented by Ayhan Sicimoğlu, was selected as the sampling in line
with the Purposeful Sampling Method. In the Result part of the study, it was
concluded that the narrative characteristics of the television documentary
“Renkler” were effective in meeting the expectations of the audience.

References

  • Adalı, B.(1986) Belgesel Sinema, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Bayrakçeken, G.(1997). Belgesel Sinema ve Türk Belgesel Filmciliğinin Gelişimi ve Yapısı Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bernard, S. C. (2007), Documentary Storytelling-Making Stronger and More Dramatic Nonfictions Films, Focal Pres,USA.
  • Cereci, S. (1997). Belgesel Film, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Çakaroz, E. (2008). Belgesel Sinemanın Tarihsel Süreç İçinde Geçirdiği Değişim ve Bu Değişimin Sonucu Olarak Televizyondaki Belgesele Dayalı Melez Program Türleri. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, Ü. (2015). 2000 Sonrası Türk Belgesel Sinemasında İdeoloji Ve Gerçeklik. Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Esen, M. (1998). Belgesel Sinema ve Türkiye'de Belgesel Sinemanın Geçirdiği Evreler, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökçe, O. (2001). İçerik Çözümlemesi, Teori - Metod - Uygulama, Selçuk Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları, Konya.
  • Gündeş, S. (1998). Belgesel Filmin Yapısal Gelişimi Türkiye’ye Yansıması, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Işıkman, N. G. (2009), Ötekini Belgelemek; Belgesel Sinemada Kültürel Temsiller. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıkman, N.G. (2014). Belgesel Sinemada Temsil ve Türkiye Örneği Üzerinden Çözümlenmesi (Der. Özgür İpek), Tanıklıklar Sineması, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • İnal, A. (1999).Televizyon Tür ve Temsil, İçinde AÜİF Yıllık-1999, Ankara. A.Ü Basımevi, sf. 255-286.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Mutlu, Erol (1995). Televizyonda Program Yapımı, Ankara Üniversitei, İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Mükerrem, Z. (2015). Belgesel Estetiği Üzerine Düşünceler “Kuram ve Uygulamalar”, Literatürk Academia, Konya.
  • Özön, N. (1984). 100 Soruda Sinema Sanatı, Gerçek Yayınları, İstanbul.
  • Özön, N. (1985). Sinema Uygulayımı Sanatı Tarihi, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk, G. (2019). Sinemadan Televizyona, Belgesel Filmde Değişen Anlatı Yapısı: Can Dündar ve Tolga Örnek’in Belgesel Filmleri. Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Rotha, P. (2000). Belgesel Sinema, İzdüşüm Yayınları, İstanbul.
  • Sirer, Esennur (2018) Popüler Kültür Ürünü Olarak Futbol: Naklen Yayınında Yapım Unsurları Açısından Görüntü Düzenlemesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Susam, A. (2015). Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Saunders, D. (2014). Belgesel, (Çev. Nejat Kanıyaş). Kolektif Kitap, İstanbul.
  • Sözen M.F. (2010). Belgesel Filmin Tasarım Boyutu ve Türk Belgesel Sinemasından Örnek Uygulamalar, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 241-266.
  • Sumur, Ş. (1999). Türkiye’deki Televizyon Yayınlarında Belgesel Filmler ve Sorunları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Süyür, Ş. (1999). Türkiye’deki Televizyon Yayınlarında Belgesel Filmler ve Sorunları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ulutak, N. (1998). Belgesel Sinemanın Temel Özellikleri ve Tarih Felsefesi Açısından Belgesel Sinemada Gerçeklik. Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Walters, R. (1994) Broadcast Writing: Principles and Practice, Random House, New York.
  • Yüce, T. (2001). Belgesel Sinemada Gerçekçilik Anlayışı ve Türkiye’deki Örnekleri. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Erhan Yıldırım 0000-0002-8784-6687

Publication Date November 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, E. (2019). Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2(2), 134-149. https://doi.org/10.33464/dorduncukuvvet.629615
AMA Yıldırım E. Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. November 2019;2(2):134-149. doi:10.33464/dorduncukuvvet.629615
Chicago Yıldırım, Erhan. “Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 2, no. 2 (November 2019): 134-49. https://doi.org/10.33464/dorduncukuvvet.629615.
EndNote Yıldırım E (November 1, 2019) Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 2 2 134–149.
IEEE E. Yıldırım, “Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi”, Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, vol. 2, no. 2, pp. 134–149, 2019, doi: 10.33464/dorduncukuvvet.629615.
ISNAD Yıldırım, Erhan. “Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 2/2 (November 2019), 134-149. https://doi.org/10.33464/dorduncukuvvet.629615.
JAMA Yıldırım E. Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. 2019;2:134–149.
MLA Yıldırım, Erhan. “Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, vol. 2, no. 2, 2019, pp. 134-49, doi:10.33464/dorduncukuvvet.629615.
Vancouver Yıldırım E. Televizyon Belgesel Filmleri Anlatı Yapısının İzler Kitle Beklentilerine Etkileri Ve Örnek Belgesel Film Çözümlemesi. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. 2019;2(2):134-49.