Research Article
BibTex RIS Cite

Wakandalının Kültürel Kimliği: Black Panther Filmi Üzerine Bir Temsil İncelemesi

Year 2023, , 1 - 21, 09.11.2023
https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1340900

Abstract

Ana akım medya başta olmak üzere siyahların kitle iletişim araçlarında yer alan geleneksel ve modern temsilleri, belgesel ve kurmaca yapımlar üzerinden sıkça ele alınmakta ve çoğunlukla yetersizliği ve yanlışlığı üzerinden eleştirilmektedir. 2018 yılında gösterime giren Black Panther adlı kurmaca sinema filminde; Marvel evreninde geçen Avengers serisindeki süper kahramanlardan biri olan Kara Panter karakterinin, ülkesi Wakanda’nın başına geçme süreci anlatılmaktadır. Hayali bir evrendeki hayali Wakanda ülkesinde geçen filmin baş karakteri Kara Panter, popüler kültürde özellikle siyahi Amerikalılar arasında kısa sürede bir fenomen ve bir temsil haline gelmiştir. Bu çalışmada, popüler kültüre mal olmuş Kara Panter karakterinin ve ülkesi Wakanda’nın kültürel ve yapısal temsili; nitel araştırma yöntemiyle, Stuart Hall’un temsil kuramı yorumlayıcı çatısı ışığında incelenecek ve içerik analizi ile değerlendirilecektir. Kara Panter temsilinin kültürdeki karşılığını belirlemek üzere; geleneksel siyahi ve süper kahraman temsillerini incelemek için hiper-maskülinite, küresel sistem ve Afrika’nınsömürülüşünün gerçek ve hayali mekanlardaki karşılıklarını belirlemek için vatan, kültürel yapı ve dünya ile etkileşime girme durumlarını ele almak için toplum, deri rengi ve sosyal inşa bağlantısını araştırmak için ırk, mit yaratma ve özdeşleşmekodlarını filme uyarlamak için de temsil şeklinde kategoriler oluşturulmuştur. Bu kategoriler üzerinden analiz edilen filmdeki siyahi temsil, geleneksel mitlerle karşılaştırılmış ve yeni bir siyahi miti oluşturma sürecindeki rolü itibariyle ele alınmıştır. Analizi gerçekleştirirken, toplumsal cinsiyet, geçmişle yüzleşme, Black Panther siyasi hareketi, süper kahramanlık, sömürgecilik, kölelik, oryantalizm, popüler kültür gibi temalara başvurulmuştur.

References

  • Bernasconi , R. (2018). Irk Kavramını Kim İcat Etti? Felsefi Düşüncede Irk ve Irkçılık. İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Brown, J. (1999). Comic Book Masculinity and the New Black Superhero. African American Review, 1(33), 25-42. google scholar
  • Brown, J. (2013). Comic Book Masculinity. In C. Hatfield, J. Heer, & K. Worcester (Eds.), The Superhero Reader (pp. 269-278). Mississippi, ABD: University Press of Mississippi. google scholar
  • Caunes, S., & Özdoğan, H. K. (2015). 1960’larda Etnik/Sosyalist Hareket Olarak Kara Panter Partisi (1966-1973. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 165-202. google scholar
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü. (B. Taşdemir, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Efsanelere Konu Olan ‘Kara Panter’ 110 Yıl Sonra İlk Kez Görüntülendi. . (2019, Şubat 13). BBC News Türkçe: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-47223500 adresinden alındı google scholar
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi. google scholar
  • Hall, S. (1993). What Is Black In Black Popular Culture. Social Justice , 1-2(20), 104-114. google scholar
  • Hall, S. (2003). The Work of Representation. In Representation (pp. 13-74). London: SAGE Publications. google scholar
  • Hall, S. (2015). Kültürel Kimlik ve Diaspora. M. A. Yolcu (Dü.) içinde, Diaspora ve Kimlik. Konya: Kömen Yayınları. google scholar
  • Hall, S. (2017). ‘Başkası’nın Gösterisi. Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları. (İ. Dündar, Çev.). içinde İstanbul: Pinhan Yayıncılık. google scholar
  • Jenkins, H. (2016). “Cesur Yeni Medya” Teknolojiler ve Hayran Kültürü. (N. Yeğengil, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Jenkins, H. (2018, Mayıs 22). What ‘Black Panther’ Can Teach Us About the Civic Imagination. Retrieved from 21th Century Global Dynamics: https://globalejournal.org/global-e/may-2018/what-blackpanther- can-teach-us-about-civic-imagination google scholar
  • Keyman, E. F. (1996). Farklılığa Direnmek: Uluslararası İlişkiler Kuramında “Öteki” Sorunu. E. F. Keyman, M. Mutman, & M. Yeğenoğlu (Dü) içinde, Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark (s. 71-106). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Miller, C. (1998). The Representation of the Black Male in Film. Journal of African American Men, 3(3), 19-30. http://www.jstor.org/stable/41819338 google scholar
  • Rafferty, J. P. (2022, Aralık 5). black panther. Retrieved from Encyclopedia Britannica: https://www. britannica.com/animal/black-panther-mammal google scholar
  • Rhodes, J. (2017). Framing the Black Panthers: The Spectacular Rise of a Black Power Icon. University of Illinois Press. google scholar
  • Said, E. W. (2008). Şarkiyatçılık. (B. Ülner, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık. google scholar
  • Salkind, N. J. (2010). Content Analysis. In Encyclopedia of Research Design Vol. 1 (pp. 233-238). California: SAGE Publications Inc. google scholar
  • Sancar, M. (2016). Geçmişle Hesaplaşma, Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne. İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Shames, S., & Bobby, S. (2016). Power to the People: The World of the Black Panthers. Abrams. google scholar

The Cultural Identity of Wakandans: An Analysis of Representation in the Film Black Panther

Year 2023, , 1 - 21, 09.11.2023
https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1340900

Abstract

The portrayal of black individuals in both traditional and contemporary mass media, particularly within mainstream platforms, has often been a subject of scrutiny due to perceived insufficiencies and inaccuracies. One case in point is the fictional film Black Panther (Coogler, 2018), which explores the narrative of the eponymous character from the Avengers series as situated in the Marvel universe. The film delves into the ascendancy of the Black Panther and his takeover of the fictional nation of Wakanda. Notably, this portrayal rapidly gained significance in popular culture and particularly resonated among black Americans. This study aims to scrutinize the cultural and structural depiction of the Black Panther character and his realm of Wakanda within popular culture. Employing a qualitative research methodology, the analysis will be guided by Stuart Hall’s interpretive framework of representation theory and further evaluated through content analysis. The investigation seeks to ascertain the correlative representation of the Black Panther within cultural contexts, incorporating categories such as hyper-masculinity to dissect traditional black and superhero depictions, homeland to identify reflections of global dynamics and the exploitation of Africa in real and imaginative settings, society to explore the cultural structure and interactions with the wider world, race to investigate the interrelation of skin color and societal constructs, and representation to adapt the tenets of myth formation and identification to cinematic artistry. This scrutiny involves the comparative examination of black representation within the film across these categories, drawing parallels to established traditional myths and discussing its role in shaping a fresh black mythos. The analysis incorporates themes encompassing gender, engagement with history, the Black Panther political movement, superheroism, colonialism, slavery, Orientalism, and their relevance within the broader spectrum of popular culture.

References

  • Bernasconi , R. (2018). Irk Kavramını Kim İcat Etti? Felsefi Düşüncede Irk ve Irkçılık. İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Brown, J. (1999). Comic Book Masculinity and the New Black Superhero. African American Review, 1(33), 25-42. google scholar
  • Brown, J. (2013). Comic Book Masculinity. In C. Hatfield, J. Heer, & K. Worcester (Eds.), The Superhero Reader (pp. 269-278). Mississippi, ABD: University Press of Mississippi. google scholar
  • Caunes, S., & Özdoğan, H. K. (2015). 1960’larda Etnik/Sosyalist Hareket Olarak Kara Panter Partisi (1966-1973. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 165-202. google scholar
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözlüğü. (B. Taşdemir, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Efsanelere Konu Olan ‘Kara Panter’ 110 Yıl Sonra İlk Kez Görüntülendi. . (2019, Şubat 13). BBC News Türkçe: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-47223500 adresinden alındı google scholar
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi. google scholar
  • Hall, S. (1993). What Is Black In Black Popular Culture. Social Justice , 1-2(20), 104-114. google scholar
  • Hall, S. (2003). The Work of Representation. In Representation (pp. 13-74). London: SAGE Publications. google scholar
  • Hall, S. (2015). Kültürel Kimlik ve Diaspora. M. A. Yolcu (Dü.) içinde, Diaspora ve Kimlik. Konya: Kömen Yayınları. google scholar
  • Hall, S. (2017). ‘Başkası’nın Gösterisi. Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları. (İ. Dündar, Çev.). içinde İstanbul: Pinhan Yayıncılık. google scholar
  • Jenkins, H. (2016). “Cesur Yeni Medya” Teknolojiler ve Hayran Kültürü. (N. Yeğengil, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Jenkins, H. (2018, Mayıs 22). What ‘Black Panther’ Can Teach Us About the Civic Imagination. Retrieved from 21th Century Global Dynamics: https://globalejournal.org/global-e/may-2018/what-blackpanther- can-teach-us-about-civic-imagination google scholar
  • Keyman, E. F. (1996). Farklılığa Direnmek: Uluslararası İlişkiler Kuramında “Öteki” Sorunu. E. F. Keyman, M. Mutman, & M. Yeğenoğlu (Dü) içinde, Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark (s. 71-106). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Miller, C. (1998). The Representation of the Black Male in Film. Journal of African American Men, 3(3), 19-30. http://www.jstor.org/stable/41819338 google scholar
  • Rafferty, J. P. (2022, Aralık 5). black panther. Retrieved from Encyclopedia Britannica: https://www. britannica.com/animal/black-panther-mammal google scholar
  • Rhodes, J. (2017). Framing the Black Panthers: The Spectacular Rise of a Black Power Icon. University of Illinois Press. google scholar
  • Said, E. W. (2008). Şarkiyatçılık. (B. Ülner, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık. google scholar
  • Salkind, N. J. (2010). Content Analysis. In Encyclopedia of Research Design Vol. 1 (pp. 233-238). California: SAGE Publications Inc. google scholar
  • Sancar, M. (2016). Geçmişle Hesaplaşma, Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne. İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Shames, S., & Bobby, S. (2016). Power to the People: The World of the Black Panthers. Abrams. google scholar
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Theory
Journal Section Research Articles
Authors

Nesibe Betül Yurtseven 0000-0002-0260-0443

Publication Date November 9, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Yurtseven, N. B. (2023). Wakandalının Kültürel Kimliği: Black Panther Filmi Üzerine Bir Temsil İncelemesi. 4. BOYUT Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi(23), 1-21. https://doi.org/10.26650/4boyut.2023.1340900