Ana akım medya başta olmak üzere siyahların kitle iletişim araçlarında yer alan geleneksel ve modern temsilleri, belgesel ve kurmaca yapımlar üzerinden sıkça ele alınmakta ve çoğunlukla yetersizliği ve yanlışlığı üzerinden eleştirilmektedir. 2018 yılında gösterime giren Black Panther adlı kurmaca sinema filminde; Marvel evreninde geçen Avengers serisindeki süper kahramanlardan biri olan Kara Panter karakterinin, ülkesi Wakanda’nın başına geçme süreci anlatılmaktadır. Hayali bir evrendeki hayali Wakanda ülkesinde geçen filmin baş karakteri Kara Panter, popüler kültürde özellikle siyahi Amerikalılar arasında kısa sürede bir fenomen ve bir temsil haline gelmiştir. Bu çalışmada, popüler kültüre mal olmuş Kara Panter karakterinin ve ülkesi Wakanda’nın kültürel ve yapısal temsili; nitel araştırma yöntemiyle, Stuart Hall’un temsil kuramı yorumlayıcı çatısı ışığında incelenecek ve içerik analizi ile değerlendirilecektir. Kara Panter temsilinin kültürdeki karşılığını belirlemek üzere; geleneksel siyahi ve süper kahraman temsillerini incelemek için hiper-maskülinite, küresel sistem ve Afrika’nınsömürülüşünün gerçek ve hayali mekanlardaki karşılıklarını belirlemek için vatan, kültürel yapı ve dünya ile etkileşime girme durumlarını ele almak için toplum, deri rengi ve sosyal inşa bağlantısını araştırmak için ırk, mit yaratma ve özdeşleşmekodlarını filme uyarlamak için de temsil şeklinde kategoriler oluşturulmuştur. Bu kategoriler üzerinden analiz edilen filmdeki siyahi temsil, geleneksel mitlerle karşılaştırılmış ve yeni bir siyahi miti oluşturma sürecindeki rolü itibariyle ele alınmıştır. Analizi gerçekleştirirken, toplumsal cinsiyet, geçmişle yüzleşme, Black Panther siyasi hareketi, süper kahramanlık, sömürgecilik, kölelik, oryantalizm, popüler kültür gibi temalara başvurulmuştur.
The portrayal of black individuals in both traditional and contemporary mass media, particularly within mainstream platforms, has often been a subject of scrutiny due to perceived insufficiencies and inaccuracies. One case in point is the fictional film Black Panther (Coogler, 2018), which explores the narrative of the eponymous character from the Avengers series as situated in the Marvel universe. The film delves into the ascendancy of the Black Panther and his takeover of the fictional nation of Wakanda. Notably, this portrayal rapidly gained significance in popular culture and particularly resonated among black Americans. This study aims to scrutinize the cultural and structural depiction of the Black Panther character and his realm of Wakanda within popular culture. Employing a qualitative research methodology, the analysis will be guided by Stuart Hall’s interpretive framework of representation theory and further evaluated through content analysis. The investigation seeks to ascertain the correlative representation of the Black Panther within cultural contexts, incorporating categories such as hyper-masculinity to dissect traditional black and superhero depictions, homeland to identify reflections of global dynamics and the exploitation of Africa in real and imaginative settings, society to explore the cultural structure and interactions with the wider world, race to investigate the interrelation of skin color and societal constructs, and representation to adapt the tenets of myth formation and identification to cinematic artistry. This scrutiny involves the comparative examination of black representation within the film across these categories, drawing parallels to established traditional myths and discussing its role in shaping a fresh black mythos. The analysis incorporates themes encompassing gender, engagement with history, the Black Panther political movement, superheroism, colonialism, slavery, Orientalism, and their relevance within the broader spectrum of popular culture.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Theory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 23 |