Th e mathematics, which is regarded as the queen of the sciences, has a thousands years of history. It can not be thought that mathematics education is separate from its own history. In this work the importance of using the history of mathematics in the mathematics education has been emphasized in terms of the history of mathematics, the philosophy of mathematics education and the approaches in the contemporary mathematics education.Lakatos, who is thought to be the source of inspiration of semiemperimentalism, considering the history of mathematics as a starting point in the developmental model of mathematical knowledge is a strong reference for the history of mathematics to be used in the mathematics education. As for the approaches in the contemporary mathematics education, the main source of realistic mathematics education (RME) is problem-solving. When considered the historical development of mathematics, it is clearly seen that mathematics has developed and changed as a problem-solving activity. RME has eff ectively synthesized the problem-solving and the history of mathematics
mathematics education history of mathematics semiexperimentalism realist mathematics education
Bilimlerin kraliçesi olarak nitelenen matematik, binlerce yıllık bir geçmişe
sahiptir. Matematiğin kendi eğitim yaşantıları, bu geçmişten ayrı düşünülemez.
Bu çalışmada, matematik eğitiminde, matematik tarihinin işe koşulmasının önemi;
matematik tarihi, matematik eğitimi felsefesi ve çağdaş matematik eğitimi yaklaşımları
açısından vurgulanmıştır.
Yarı deneyselcilik felsefesinin ilham kaynağı olan Lakatos matematiksel bilginin
gelişim modelinde çıkış noktası olarak matematik tarihini alması, matematik
eğitiminde matematik tarihinin kullanılması adına güçlü bir referanstır. Modern
matematik eğitimi yaklaşımları açısından düşünüldüğünde ise, gerçekçi matematik
eğitiminin (RME) beslendiği ana kaynak problem çözmedir. Matematiğin tarihsel
gelişimi düşünüldüğünde de genelde bir problem çözme aktivitesi olarak geliştiği,
değiştiği görülmektedir. RME, problem çözmeyle matematik tarihi etkili bir şekilde
sentezlemiştir.
Other ID | JA66KU38SN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 5 |