BibTex RIS Cite
Year 2014, Issue: 5, 233 - 244, 01.06.2014

Abstract

Th e mathematics, which is regarded as the queen of the sciences, has a thousands years of history. It can not be thought that mathematics education is separate from its own history. In this work the importance of using the history of mathematics in the mathematics education has been emphasized in terms of the history of mathematics, the philosophy of mathematics education and the approaches in the contemporary mathematics education.Lakatos, who is thought to be the source of inspiration of semiemperimentalism, considering the history of mathematics as a starting point in the developmental model of mathematical knowledge is a strong reference for the history of mathematics to be used in the mathematics education. As for the approaches in the contemporary mathematics education, the main source of realistic mathematics education (RME) is problem-solving. When considered the historical development of mathematics, it is clearly seen that mathematics has developed and changed as a problem-solving activity. RME has eff ectively synthesized the problem-solving and the history of mathematics

References

  • Altun, M. (2008). Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • Altun, M. (2006). Matematik Öğretiminde Gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2) , 223-238.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Trabzon: Derya Kitapevi. 
  • Baki, A. (2008). Matematik Felsefesi. A. Baki içinde, Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitmi (Geliştirilmiş Baskı) (s. 14-33). Trabzon: Harf Yayıncılık.
  • Baki, A., Bütün, M., & Karakuş, F. (2010). Lakatos’ un Matematiksel Bilginin Gelişim modelinin Okul Matematiğine Uygulanması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol. 1 No. 3 , 285-308.
  • Boll, M. (2003). Matematiğin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Bulut, S., & Esen, Y. (2011). Geometri Kavramları Öğretimi Dersini Alan Öğrencilerin Geometri Dersinde Geometri Tarihine Yer Verilmesine Yönelik Görüşleri. 10. Matematik Sempozyumu (s. 92). İstanbul: Matematikçiler Derneği.
  • Davis, P. J., & Hersh, R. (2002). Matematiğin Seyir Defteri. Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • Dönmez, A. (2002). Matematiğin Öyküsü ve Serüveni. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Furinghetti, F., & Radford, L. (2008). Contrasts and Oblique Connections Between Historical Conceptual Developments and Classroom Learning in Mathematics. Handbook of International Research in Mathematics Education, 2nd Edition, New York , 626-655.
  • Gömleksiz, N., & Kan, A. Ü. (2007). Yeni İlköğretim Programlarının Dayandığı Temel İlke ve Yaklaşımlar. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları , 60-66.
  • Grugnetti, L., & Rogers, L. (2000). Philosophical, Multicultural and İnterdisciplinary İssues. J. F. by) içinde, History in Mathematics Education (s. 39-62). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Gulikers, I., & Blom, K. (2001). A Historical Angle, A Survey Of Recent Literature On Th e Use And Value Of History In Geometrical Education. Educational Studies in Mathematics 47 , 223-258.
  • Gür, B. S. (2004). Matematik Felsefesi. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Handal, B. (2003/2009). Philosophies and Pedagogies of Mathematics (Çeviren: Suphi Önder Bütüner). 4 10, 2011 tarihinde İlkogretim Online, 8(1),t: 1-6: http://ilkogretim- online.org.tr/vol8say1/v8s1c1.pdf adresinden alındı
  • Haverhals, N., & Roscoe, M. (2010). Th e History of Mathematics As a Pedagogical Tool: Teaching the İntegral of the Secant Via Mercator’ s Projection. Th e Montana Mathematics Enthusiast, Vol. 7 , 339-368.
  • İfrah, G. (1995). Rakamların Evrensel Tarihi. Ankara: Tübitak.
  • Kin Ho, W. (2008). Using History of Mathematics in the Teaching and Learning of Mathematics in Singapore. Department of Mathematics and Science Singapore Polytechnic , 1-38.
  • Lakatos, I. (1976). Proof and Refutations ( Editörler: J. Worrall, E. Zahar; Çeviri Can Başkent). Büyük Britanya: Th e British Journal of Philosophy of Science.
  • Mankiewicz, R. (2002). Matematiğin Tarihi. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • NCTM. (1998). Historical Topics for the Mathematics Classroom. ABD: NCTM.
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2007). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Sayılı, A. (1982). Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Tez, Z. (2008). Matematiğin Kültürel Tarihi. İstanbul : Doruk Yayıncılık.
  • Topdemir, H. G. (2008). Felsefe. Ankara: Pegem Akademi.
  • Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2009). Bilim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • TTKB. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıfl ar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Ülger, A. (2006). Matematiğin Kısa Bir Tarihi. (s. 1-30). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Üzel, D. (2007). Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) Destekli Eğitimin İlköğretim 7.Sıınıf Matematik Öğretiminde Öğrenci Başarısına Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Estitüsü.
  • Ünal, Z. A. (2008). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına ve Matematiğe Karşı Tutumlarına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yağcı, E., & Arseven, A. (2010). Gerçekçi Matematik Öğretimi Yaklaşımı. International Conference on New Trends in Education and Th eir Implication (s. 265-268). Antalya: ICONTE.
  • Yıldırım, C. (2010). İstanbul: Remzi Kitabevi.

MATEMATİK EĞİTİMİNDE MATEMATİK TARİHİ GEREKLİLİĞİNİN FELSEFİ TEMELLERİ VE GERÇEKÇİ MATEMATİK EĞİTİMİNDE MATEMATİK TARİHİNİN ÖNEMİ

Year 2014, Issue: 5, 233 - 244, 01.06.2014

Abstract

Bilimlerin kraliçesi olarak nitelenen matematik, binlerce yıllık bir geçmişe
sahiptir. Matematiğin kendi eğitim yaşantıları, bu geçmişten ayrı düşünülemez.
Bu çalışmada, matematik eğitiminde, matematik tarihinin işe koşulmasının önemi;
matematik tarihi, matematik eğitimi felsefesi ve çağdaş matematik eğitimi yaklaşımları
açısından vurgulanmıştır.
Yarı deneyselcilik felsefesinin ilham kaynağı olan Lakatos matematiksel bilginin
gelişim modelinde çıkış noktası olarak matematik tarihini alması, matematik
eğitiminde matematik tarihinin kullanılması adına güçlü bir referanstır. Modern
matematik eğitimi yaklaşımları açısından düşünüldüğünde ise, gerçekçi matematik
eğitiminin (RME) beslendiği ana kaynak problem çözmedir. Matematiğin tarihsel
gelişimi düşünüldüğünde de genelde bir problem çözme aktivitesi olarak geliştiği,
değiştiği görülmektedir. RME, problem çözmeyle matematik tarihi etkili bir şekilde
sentezlemiştir.

References

  • Altun, M. (2008). Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • Altun, M. (2006). Matematik Öğretiminde Gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2) , 223-238.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Trabzon: Derya Kitapevi. 
  • Baki, A. (2008). Matematik Felsefesi. A. Baki içinde, Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitmi (Geliştirilmiş Baskı) (s. 14-33). Trabzon: Harf Yayıncılık.
  • Baki, A., Bütün, M., & Karakuş, F. (2010). Lakatos’ un Matematiksel Bilginin Gelişim modelinin Okul Matematiğine Uygulanması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol. 1 No. 3 , 285-308.
  • Boll, M. (2003). Matematiğin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Bulut, S., & Esen, Y. (2011). Geometri Kavramları Öğretimi Dersini Alan Öğrencilerin Geometri Dersinde Geometri Tarihine Yer Verilmesine Yönelik Görüşleri. 10. Matematik Sempozyumu (s. 92). İstanbul: Matematikçiler Derneği.
  • Davis, P. J., & Hersh, R. (2002). Matematiğin Seyir Defteri. Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • Dönmez, A. (2002). Matematiğin Öyküsü ve Serüveni. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Furinghetti, F., & Radford, L. (2008). Contrasts and Oblique Connections Between Historical Conceptual Developments and Classroom Learning in Mathematics. Handbook of International Research in Mathematics Education, 2nd Edition, New York , 626-655.
  • Gömleksiz, N., & Kan, A. Ü. (2007). Yeni İlköğretim Programlarının Dayandığı Temel İlke ve Yaklaşımlar. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları , 60-66.
  • Grugnetti, L., & Rogers, L. (2000). Philosophical, Multicultural and İnterdisciplinary İssues. J. F. by) içinde, History in Mathematics Education (s. 39-62). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Gulikers, I., & Blom, K. (2001). A Historical Angle, A Survey Of Recent Literature On Th e Use And Value Of History In Geometrical Education. Educational Studies in Mathematics 47 , 223-258.
  • Gür, B. S. (2004). Matematik Felsefesi. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Handal, B. (2003/2009). Philosophies and Pedagogies of Mathematics (Çeviren: Suphi Önder Bütüner). 4 10, 2011 tarihinde İlkogretim Online, 8(1),t: 1-6: http://ilkogretim- online.org.tr/vol8say1/v8s1c1.pdf adresinden alındı
  • Haverhals, N., & Roscoe, M. (2010). Th e History of Mathematics As a Pedagogical Tool: Teaching the İntegral of the Secant Via Mercator’ s Projection. Th e Montana Mathematics Enthusiast, Vol. 7 , 339-368.
  • İfrah, G. (1995). Rakamların Evrensel Tarihi. Ankara: Tübitak.
  • Kin Ho, W. (2008). Using History of Mathematics in the Teaching and Learning of Mathematics in Singapore. Department of Mathematics and Science Singapore Polytechnic , 1-38.
  • Lakatos, I. (1976). Proof and Refutations ( Editörler: J. Worrall, E. Zahar; Çeviri Can Başkent). Büyük Britanya: Th e British Journal of Philosophy of Science.
  • Mankiewicz, R. (2002). Matematiğin Tarihi. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • NCTM. (1998). Historical Topics for the Mathematics Classroom. ABD: NCTM.
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2007). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Sayılı, A. (1982). Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Tez, Z. (2008). Matematiğin Kültürel Tarihi. İstanbul : Doruk Yayıncılık.
  • Topdemir, H. G. (2008). Felsefe. Ankara: Pegem Akademi.
  • Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2009). Bilim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • TTKB. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıfl ar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Ülger, A. (2006). Matematiğin Kısa Bir Tarihi. (s. 1-30). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Üzel, D. (2007). Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) Destekli Eğitimin İlköğretim 7.Sıınıf Matematik Öğretiminde Öğrenci Başarısına Etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Estitüsü.
  • Ünal, Z. A. (2008). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Başarılarına ve Matematiğe Karşı Tutumlarına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Yağcı, E., & Arseven, A. (2010). Gerçekçi Matematik Öğretimi Yaklaşımı. International Conference on New Trends in Education and Th eir Implication (s. 265-268). Antalya: ICONTE.
  • Yıldırım, C. (2010). İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 32 citations in total.

Details

Other ID JA66KU38SN
Journal Section Research Article
Authors

Semiha Betül Bayam This is me

Publication Date June 1, 2014
Submission Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 5

Cite

APA Bayam, S. B. (2014). MATEMATİK EĞİTİMİNDE MATEMATİK TARİHİ GEREKLİLİĞİNİN FELSEFİ TEMELLERİ VE GERÇEKÇİ MATEMATİK EĞİTİMİNDE MATEMATİK TARİHİNİN ÖNEMİ. Dört Öge(5), 233-244.