Bu makalede biyolojinin kurucusu olarak da ifade edilen Aristoteles’in zooloji çalışmaları arasında bulunan Hayvanların Tarihi Hakkında, Hayvanların Kısımları Üzerine, Hayvanların Üremeleri Üzerine ve Ruh Üzerine başlıklı eserleri ile Kemalüddin Demirî’nin Hayâtü’l-Hayevân başlıklı eseri karşılaştırılacaktır. Bu karşılaştırma eser, bunların içerikleri, yöntemleri ve görüşleri üzerinden yapılmıştır.
Bu amaçla ilk önce Aristoteles zoolojisi temel kuramları, yöntemi ve eserleri açısından incelenmiştir. Ardından İslam Uygarlığı’nda zooloji başlığı altında burada kabul görmüş olan temel kuramlar ve bilginlerin yöntemleri değerlendirilmiştir. Sonrasında ise Demirî’nin konumunu daha iyi belirleyebilmek için önemli İslam zoologlarına değinilmiştir. Son olarak da Demirî ve eseri incelenmiştir.
Aristoteles ve Demirî’nin zooloji eserleri ve hayvanlara bakışları incelendikten sonra ise karşılaştırma yapılmıştır.
Yapılan çalışmanın sonucunda ise Demirî’nin Hayâtü’l-Hayevân’ının ve genel olarak İslam zoolojisinin olgunluk ve yaratıcılık açısından Aristoteles zoolojisinden daha zayıf kaldığı anlaşılmıştır. Aristoteles’in anlayışının ve eserlerinin belirli bir kuramsal çerçeveyle canlılığa ilişkin olayları anlamlandırma ve açıklama amacına sahip bir zooloji yaklaşımı olarak görülürken İslam bilginlerinin eserlerinin betimleme amacı taşıyan ansiklopedi nitelikli eserler olduğu anlaşılmıştır.
This article will compare the Historia Animalium, De Partibus Animalium, De Generatione Animalium and De Anima which are among the zoolgy works of Aristotle, who is also been stated to be the founder of biology, and Kemalüddin Demiri’s work titled Hayat al-Hayawan. This comparison will be made on the works, their contents, mehtods and views.
With this purpose, first Aristotle’s zoology has been analyzed in terms of its basic theories, methods and works. Afterwards, beneath the title zoology in the Islamic civilization, the basic theories accepted and the methods of the scholars has been evaluated. After that, in order to determine the position of Demiri, important Islamic zoologists have been dealt with. Finally, Demiri and his work have been analyzed.
After Aristotle’s and Demiri’s zoological works and their views on animals have been reviewed, the comparison has been made.
At the end of this study, it has been understood that Demiri’s Hayat al-Hayawan and the Islamic zoology in general, in regards to maturity and creativity has been weaker than Aristotle’s zoology. While Aristotle’s understandings and works can be seen as a zoological approach for an interpretation and explanation on the events of life within a theoretical frame, it has been understood that the works of Islamic scholars are those with a descriptive purpose and bearing the character of an encyclopedia.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 14, 2018 |
Submission Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 14 |