Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POSTERLAND 2019 SIFIR ATIK TEMALI AFİŞLERDE RENK KULLANIMI

Yıl 2021, Sayı: 2, 31 - 45, 01.09.2021

Öz

Afiş tasarımı, kültürel, sosyal veya reklam amacı olan bilgileri görseller ile anlatmak için tasarlanan bir
grafik tasarım ürünüdür. Sosyal afişler, küresel ısınma, insan hakları, çevre, sağlık vb. seçilen konu
bağlamında, ticari amacı olmayan, toplumlara farkındalık oluşturma amacı taşır. “Sıfır Atık”; israfın
önlenmesi, kaynakların daha verimli kullanılması, atık oluşum sebeplerinin incelenerek atık oluşumunun
engellenmesi veya en aza indirerek, atığın oluşması durumunda da kaynağın ayrı toplanması ve geri
kazanımının sağlanmasını kapsayan atık yönetim felsefesi olarak tanımlanan bir hedeftir dolayısıyla bütün
toplumu yakından ilgilendiren önemli bir konu olmaktadır. Bu anlamda birçok etkinlik organize
edilmektedir. Bu konuda yapılan etkinliklerin duyurulması ve ilgili görsel iletişimin oluşması için afiş
tasarımları önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada Posterland’ın 2019 yılında düzenlemiş olduğu
uluslararası ‘0 Atık’ temalı afiş yarışması için hazırlanan afiş tasarımlarından on tanesi seçilip doküman
inceleme ve biçimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Farkında olmasak da renkler bilinçaltımızı
etkilemekte ve bazı mesajları algısal olarak ifade etmektedir. Tasarımcıların 0 Atık konusunda afiş tasarım
sürecinde kullanılan renkleri özellikle sosyal afiş tasarımı olarak incelendiğinde, spesifik ve etkileyici
olacak biçimde rengi nasıl kullandıklarını analiz etmek ve anlamak için renk analizi yapılmıştır Afiş
tasarımında mesajı taşıyan olguların renk kullanımı tasarımcıların tasarım süreci hakkında fikir verir. Bu
doğrultuda bu çalışma da hazırlanan afişlerin renk analizleri, tasarımcıların yaratıcı süreçlerine fayda
sağlayacağı öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Akkın, C., Eğrilmez, S. ve Afrashi, F. (2004). Renklerin insan davranış ve fizyolojisine etkileri, Türk Oftalmoloji Derneği XXXVI. Kongresi, 33, 274- 282.
  • Akyüz, A. (1995). Afiş Tasarımı, Yayımlanmamış Ders Notları, Ankara.
  • Altıntaş, E. ve Çamur, D. (2013). Beden dili sözsüz iletişim. Mentis.
  • Arıkan, A. (2008). Grafik tasarımda Görsel Algı, Eğitim Akademi Yayınları, Konya.
  • Boztaş, E. (2017) Organ Bağışı Temalı Sosyal Afiş Tasarımlarının Göstergebilim Yöntemi ile Analizi, İdil Dergisi.
  • Çalışkan, N., Karadağ, E. ve Çalışkan, F. (2010). Eğitim, iletişim ve öğretmenin beden dili. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çalışkan, N. ve Kılıç, E. (2014). Farklı Kültürlerde ve Eğitimsel Süreçte Renklerin Dili. Ahi Evren Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakülte Dergisi (KEFAD), Cilt 15, Sayı 3, Aralık 2014.
  • Çallı, D. (2007). Bir Sözsüz İletişim Öğesi Olarak Renk ve Renk Kullanımının Basılı Reklam Araçlarında Tüketici Algısı Üzerine Etkisi.
  • Delemare F ve Guineau B. (2007). Renkler ve Malzemeleri. Çeviren: Orçun Türkay İstanbul, 1.baskı Yapı kredi Yayınları.
  • Durmuşkaya, C. (2006). Doğadan Gelen Renkler. Bilim ve Teknik Dergisi Temmuz 2006 sayı Mazlum, Ö. (2011). Rengin kültürel çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 125- 138.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Yalur, R. “1990-2013 Yılları Arasında Afiş ve Sosyal Afişlerin Grafik Tasarım ve Teknolojik Açıdan İncelenmesi”, İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,2014.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, Ü. (1991). Renk Psikolojisi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tilbe Şeyda Tilbe

Erken Görünüm Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tilbe, T. Ş. (2021). POSTERLAND 2019 SIFIR ATIK TEMALI AFİŞLERDE RENK KULLANIMI. D-Sanat(2), 31-45.