Research Article
BibTex RIS Cite

OBUA EĞİTİMİNDE 6 MODERN ÇALMA TEKNİĞİ VE ÇALIŞMA ÖNERİLERİ

Year 2024, Issue: 8, 34 - 48, 29.09.2024

Abstract

Obua yapısı itibariyle değişikliklere her zaman yatkın bir çalgı olarak görülmüştür. Yaklaşık 400 yıl süren gelişim süreci boyunca, bedeninin temel tınısını kaybetmeden üzerine eklenen perdelerle mükemmel bir uyum içerisinde 21. yy. müziği karşısında da zamanı yakalamayı başarabilmiş bir çalgıdır. Gelişen endüstriyel hayat ve dolayısıyla etkilenen tüm insani unsurlar gibi sanat ve müzik dünyası da bu gelişimden ve değişimden payını almıştır. Dünyada duyulan seslerin çeşitliliği değişmiş doğadan uzaklaşmaya başlamış ve “gürültü” yaşamın parçası olmuştur. Bu süreç boyunca çevresel gürültü ile etkilenen bestecilerin de çalgıcılardan beklentileri değişmeye başlamıştır. Bu çalışmada modern müzik bestecilerinin obuacılardan talep ettiği sıra dışı seslerin, sağlıklı ve sistematik üretimi için gereken tekniklerin bazıları, altı ana başlıkta incelenmiş ve çalım sırasında karşılaşılacak olası sorunlara çözümler aranarak çalışma önerileri sunulmuştur.

Ethical Statement

Bu makalede yapay zeka kullanılmadığını beyan ederim.

Supporting Institution

Yok

References

  • Balentine, W. F. (1983). Contemporary Oboe Techniques An Individual Application To Three Works. School Of Music The University of Arizona . Arizona, ABD. Doktora Tezi.
  • Bartolozzi, B. (1967). “New Sounds For Woodwind”. Oxford: Oxford University Press.
  • Chenna, A., Salmi, M., & Zoboli, O. (1994). “Manuale Dell’Oboe Contemporaneo”. Rugginenti Editore Milan.
  • Cleve, L. V. (2014). “Oboe Unbound”. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Holliger, H. (1972). Pro Musica Nova: Studien zum Spielen Neuer Musik. Breitkopf & Hartel.
  • Kiremitci, A. P. (2008). Barok’tan Modern’e Obuanın Mekanik Yapısının Gelişimi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitürü, İstanbul,Türkiye. Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Post, N. (1979). “The Devolopment Of Contemporary Oboe Technique” Education, Health, Nursing and Art Professions . New York, ABD: New York University. Doktora Tezi.
  • Redgate, C. (2007). “Re-Inventing The Oboe”. Contemporary Music Review Dergisi, Sayı 26(2), 179 - 188.
  • Rothwell, E. (1982). “Oboe Technique” . Londra: Oxford University Press.
  • Sublet , S., & Swiney, A. (2001). “Great Oboes of the Twentieth Century”. Journal of the International Double Reed Society , 102-104.
  • Veale, P., & Mahnkopf, C.-S. (1994). “The Techniques of Oboe Playing”. Kassel: Baerenreiter-Verlag Karl Vötterle GmbH&Co.

6 CONTEMPORARY TECHNIQUES AND PRACTİCE SUGGESTIONS IN OBOE EDUCATION

Year 2024, Issue: 8, 34 - 48, 29.09.2024

Abstract

The oboe has always been seen as an instrument that is prone to changes due to its structure. During its development process that lasted approximately 400 years, it has managed to keep up with the times in the face of 21st century music, without losing the basic tone of its body, in perfect harmony with the keys added to it. Like the developing industrial life and all humanitarian situation (such as psychology, sociology etc.) affected by it, the art and music world has also received its share of this development and change. The diversity of sounds heard in the world has changed, people have started to move away from nature and “noise” has become a part of life. During this process, the expectations of composers affected by environmental noise from players have also started to change. In this study, some of the techniques required for the proper and systematic production of extraordinary sounds that modern music composers demand from oboists are examined under six main headings, and solutions to possible problems encountered during playing are sought and suggestions for work are presented.

References

  • Balentine, W. F. (1983). Contemporary Oboe Techniques An Individual Application To Three Works. School Of Music The University of Arizona . Arizona, ABD. Doktora Tezi.
  • Bartolozzi, B. (1967). “New Sounds For Woodwind”. Oxford: Oxford University Press.
  • Chenna, A., Salmi, M., & Zoboli, O. (1994). “Manuale Dell’Oboe Contemporaneo”. Rugginenti Editore Milan.
  • Cleve, L. V. (2014). “Oboe Unbound”. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Holliger, H. (1972). Pro Musica Nova: Studien zum Spielen Neuer Musik. Breitkopf & Hartel.
  • Kiremitci, A. P. (2008). Barok’tan Modern’e Obuanın Mekanik Yapısının Gelişimi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitürü, İstanbul,Türkiye. Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Post, N. (1979). “The Devolopment Of Contemporary Oboe Technique” Education, Health, Nursing and Art Professions . New York, ABD: New York University. Doktora Tezi.
  • Redgate, C. (2007). “Re-Inventing The Oboe”. Contemporary Music Review Dergisi, Sayı 26(2), 179 - 188.
  • Rothwell, E. (1982). “Oboe Technique” . Londra: Oxford University Press.
  • Sublet , S., & Swiney, A. (2001). “Great Oboes of the Twentieth Century”. Journal of the International Double Reed Society , 102-104.
  • Veale, P., & Mahnkopf, C.-S. (1994). “The Techniques of Oboe Playing”. Kassel: Baerenreiter-Verlag Karl Vötterle GmbH&Co.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Research Article
Authors

Ayşin Pelin Kiremitci 0009-0007-2657-6963

Publication Date September 29, 2024
Submission Date August 12, 2024
Acceptance Date August 24, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 8

Cite

APA Kiremitci, A. P. (2024). OBUA EĞİTİMİNDE 6 MODERN ÇALMA TEKNİĞİ VE ÇALIŞMA ÖNERİLERİ. D-Sanat(8), 34-48.