Divan şiirinde âşıkların şâhı olarak öne çıkan Mecnûn, bu ününü hiç şüphesiz “mecazdan
hakikate ulaşan” bir âşık olması nedeniyle kazanmıştır. Mecnûn, Leylâ vü Mecnûn
mesnevilerinde şairler tarafından seyr-i sülûkunu tamamlamış bir “kâmil” olarak tavsîf
edilir. Batınî / tasavvufî bir yolculuk olan seyr-i sülûk, kişinin, nefs katmanlarını geçerek
kemâlât düzeyine ulaşmasını ifade eder. Seyr-i sülûk, araştırmacılar tarafından Analitik
Psikoloji'nin kurucusu Jung'un “bireyleşme süreci” ile zaman zaman aynı doğrultuda
düşünülür. Anlatma esasına dayalı eserlerde, kahramanların döngüsü bağlamında
faydalanılan bireyleşme süreci, Joseph Campbell tarafından “monomitin çekirdeği”
olarak sistematize edilmiştir. Ayrılma-erginleşme-dönüş aşamaları bakımından seyr-i
sülûk ile benzerlik taşıması ve yol-yolcu-yolculuk kavramlarını karşılaması, seyr-i sülûk,
bireyleşme süreci ve monomitin çekirdeğinin aynı süreçlerin farklı adları olduğu
düşüncesine neden olmaktadır.
Bu makalede, yolculuğunu tamamlamış kâmil bir kahraman olarak Mecnûn'un,
bireyleşme süreci ve monomitin çekirdeğine göre “aziz” bir kahraman olup olmadığı
sorusuna cevap aranacaktır.
Seyr-i Sülûk Bireyleşme Süreci Monomitin Çekirdeği Kâmil Kahraman Mecnûn Kâmil Kahraman Mecnûn
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2021 |
Submission Date | March 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.