BibTex RIS Cite

Horatius'un Lirik Şiirlerinde Iuppiter

Year 2003, Volume: 43 Issue: 1, 69 - 78, 01.01.2003

Abstract

Bu çalışmada Horatius'un lirik şiirlerinde sık sık yer verdiği tanrı Iuppiter ele alınmıştır. Ozanın şiirlerinde değindiği luppiter'in nitelikleri, kimlikleri ve bu özellikleriyle tanrının ilgilendiği olaylar araştırılmıştır. Horatius, yüce, güç bakımından eşsiz Iuppiter'i evrende bir baba gibi düzeni sağlayan, bir bekçi gibi her şeyi korumaya çalışan tanrı olarak sunmuştur. Bu amaçla Iuppiter ozanın şiirlerinde çoğu kez uyarıcı, kimi zaman öfkelenip ceza veren ama, hoşnut edilirse bağışlayan tanrıdır. Horatius'un lirik şiirlerinden luppiter'in davranış biçimi ne olursa olsun, topluma bir çeki düzen vermek için insanlık yararına işler yaparak onların mutluluğunu ve huzurunu sağlayan bir tanrı olduğu kanısına varılmıştır.

References

  • Cicero. (1984). The Nature of The Gods. (Trans. By Horace C.P. McGregor), Penguin Books.
  • Horace. (1970). Odes and Epodes (Trans. C. E, Bennett) , Loeb Classical Library.
  • Nisbet. G.M. and Hubbard Margaret. (1978), (1989). A Commentary on Horace Odes I and II, Oxford University Press.
  • Özaktürk, Mehmet. (l9S2).Ovid's Treatment ofthe Gods in His Love Elegy, PH.D Thesis, Westfield College.
  • Telatar, Ü. Fafo. (2001). Horatius'un Tanrıları ve Dini Düşünceleri, Mitolojik Öyküleri ve Felsefenin Dinle ilgili Kuramlarının Kullanımı, Doktora Tezi, tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet Özaktürk, Ankara.
  • Williams, Gordon. (1996). The Third Book of Horace's Odes, Oxford University Press.

Iuppiter in Horace's Odes

Year 2003, Volume: 43 Issue: 1, 69 - 78, 01.01.2003

Abstract

In this study, Iuppiter, who is the god mentioned frequently in the lyric poems of Horace, is analysed with respect to his characteristics, identities, and the matters he considers. Horace presents Iuppiter, a supreme and a ıınique power, as the god putting in order the universe like a father of human being and protecting everthing from danger like a guardian. Iuppiter is described in the poems of Horace as the god warning people in most cases, getting angry and pıınishing them occasionally, and granting them when he is gratified. The main finding of this study is that Horace represents Iuppiter in his lyric poems as a benevolent god for human being in order to put in order the society regardless of the ways in which he behaves. So, he helps people achieve repose and happiness.

References

  • Cicero. (1984). The Nature of The Gods. (Trans. By Horace C.P. McGregor), Penguin Books.
  • Horace. (1970). Odes and Epodes (Trans. C. E, Bennett) , Loeb Classical Library.
  • Nisbet. G.M. and Hubbard Margaret. (1978), (1989). A Commentary on Horace Odes I and II, Oxford University Press.
  • Özaktürk, Mehmet. (l9S2).Ovid's Treatment ofthe Gods in His Love Elegy, PH.D Thesis, Westfield College.
  • Telatar, Ü. Fafo. (2001). Horatius'un Tanrıları ve Dini Düşünceleri, Mitolojik Öyküleri ve Felsefenin Dinle ilgili Kuramlarının Kullanımı, Doktora Tezi, tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet Özaktürk, Ankara.
  • Williams, Gordon. (1996). The Third Book of Horace's Odes, Oxford University Press.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ü. Fafo Telatar This is me

Publication Date January 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 43 Issue: 1

Cite

APA Telatar, Ü. F. (2003). Horatius’un Lirik Şiirlerinde Iuppiter. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43(1), 69-78.

Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography

This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License22455