BibTex RIS Cite

Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması

Year 2003, Volume: 43 Issue: 1, 221 - 237, 01.01.2003

Abstract

Bu araştırmada 12-14 yaşlarındaki kız ve erkek çocukların, yaş ve cinsiyete göre şekilsel yaratıcılıklarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Toplam 90 deneğe Torrance Yaratıcı Düşünme Şekil Testi A Formu uygulanmış olup, elde edilen puanlar yaratıcılığın 4 boyutu olan akıcılık, esneklik, orijinallik ve elaborasyon açısından değerlendirilmiştir. Uygulanan varyans analizi sonucunda yaratıcılığın dört boyutunda da 14 yaşındaki deneklerin ortalamalarının 12 ve 13 yaş gruplarındaki deneklerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca esneklik boyutunda da 13 yaş grubunda erkeklerin ortalamaları kızlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek çıkmıştır. Bunun dışında cinsiyetler arasında anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Yine sonuçlar, yaratıcılığın bazı boyutlarının birbiriyle anlamlı düzeyde ilişkili olduğunu göstermektedir.

References

  • Abra, Jock ve Valentine-French, Suzanne (1991), "Gender Differences in Creative Achievement: A Survey of Explanations", Genetic, Social and General Psychology Monographs, 117, 3: 235-284.
  • Aksu, Ayşenur (1985) "The Effects Method and Sex on Science Achievement Logical Thinking Ability of 5lh Grade Stııdents" Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Öncü, Türkan, (1989) "Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri ve Wartegg- Biedma Kişilik Testi Aracılığıyla 7-11 yaş Çocuklarının Yaratıcılığı ve Kişilik Yapıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi" Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Öncü, Türkan (2000) "Anasınıfı (6 yaş) Düzeyindeki Çocukların Şekilsel Yaratıcılıklarının Cinsiyet Değişkeni A ç ı s ı n d a n Karşılaştırılması" Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Fakülte Dergisi 40, 1-2; 25-34.
  • Torrance, E. Paul ve Goff, Kathy (1989) "A Quiet Revolution" Journal of Creative Behavior 23, 2: 136-145.
  • Torrance, E. Paul (1973) "Torrance Tests of Creative Thinking : Norms Technical Manual" Lexington Mass.: Personnel Press Inc.
  • Torrance, E. Paul (1972) "Torrance Tests of Creative Thinking: Directions Manual and Scoring Guide. Figüral Test, Booklet : A Princeton, N J . : Personnel Press, Inc.
  • Torrance, E. Paul (1962) Guiding Creative Talent Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hail.
  • Vander-Zanden, James W. (1997) Human Development 6 th ed. U.S.A. : McGraw-Hill.
Year 2003, Volume: 43 Issue: 1, 221 - 237, 01.01.2003

Abstract

This study aims to compare figurative creativity of 12-14 years old children using age and sex as basic variables. 90 subjects were given Torrance Test of Creativity Thinking Figural Form A, and the obtained scores were evaluated byfour indicators of creativity, namely fluidity, flexibility, originality and elaboration. Applied variance analysis in four indicators showed that the creativity of the subjects who belong to 14 years old group is significantly higher than subjects who range between 12 and 13 years old. Furthermore, the results of analysis clearly showed that the flexibilty of boys who belong to 13 years old group is significantly higher than the girls in the same group. However, data showed that there is no significant differences between girls and boys when creative is concerned. Results indicated that some indicators of creativity are correlated with each other.

References

  • Abra, Jock ve Valentine-French, Suzanne (1991), "Gender Differences in Creative Achievement: A Survey of Explanations", Genetic, Social and General Psychology Monographs, 117, 3: 235-284.
  • Aksu, Ayşenur (1985) "The Effects Method and Sex on Science Achievement Logical Thinking Ability of 5lh Grade Stııdents" Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Öncü, Türkan, (1989) "Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri ve Wartegg- Biedma Kişilik Testi Aracılığıyla 7-11 yaş Çocuklarının Yaratıcılığı ve Kişilik Yapıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi" Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Öncü, Türkan (2000) "Anasınıfı (6 yaş) Düzeyindeki Çocukların Şekilsel Yaratıcılıklarının Cinsiyet Değişkeni A ç ı s ı n d a n Karşılaştırılması" Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Fakülte Dergisi 40, 1-2; 25-34.
  • Torrance, E. Paul ve Goff, Kathy (1989) "A Quiet Revolution" Journal of Creative Behavior 23, 2: 136-145.
  • Torrance, E. Paul (1973) "Torrance Tests of Creative Thinking : Norms Technical Manual" Lexington Mass.: Personnel Press Inc.
  • Torrance, E. Paul (1972) "Torrance Tests of Creative Thinking: Directions Manual and Scoring Guide. Figüral Test, Booklet : A Princeton, N J . : Personnel Press, Inc.
  • Torrance, E. Paul (1962) Guiding Creative Talent Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hail.
  • Vander-Zanden, James W. (1997) Human Development 6 th ed. U.S.A. : McGraw-Hill.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Türkân Öncü This is me

Publication Date January 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 43 Issue: 1

Cite

APA Öncü, T. (2003). Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43(1), 221-237.

Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography

This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License22455