Suriyeli şair Kabbani tüm eserlerinde, Arap Dünyasındaki kadın istismarına karsı çıkar. Çoğu kereler, şairin eserlerinde kadın vücudunun etik kurallara aykırı sergilendiği ve kadınların nesneleştirildiği eleştirileri yapılmış olsa da, Kabbani, feminizmin güçlü ve güvenilir bir taraftarı olmaya devam etmiştir. Şiirlerinde, üzerindeki baskıya boyun eğmiş dişi olarak Sultan'ın karısı; pasif rolünü kabullenen ve durumundan mümkün olduğunca fayda sağlamaya çalışan Sultan'ın kızı; ataerkil sisteme ciddi bir tehdit oluşturan Korkusuz Kadın; yitirildiğinde yeri doldurulamayan, olgun, sofistike, bağımsız Sürgün Yoldaşı Hanım figürleri, neredeyse gerçekmişler izlenimi verir. Bu Yoldaş Hanımın yalnızca sürgünde şairin yanında yer alması, Arap kadınlarının süregelen çıkmazını ortaya koyar.
All through his work, Rabbani firmly and constantly assails the exploitation of women in the Arab World. in spite of the many voices that saw in his writings immoral exposure of the female body and objectification of women, he has maintained his position as a strong and reliable ally of feminism. Out of his poems emerge vivid animations of the Sultan 's Wife as a metaphor for the conformist oppressed female, the Sultan 's daughter another metaphor of the female who endures her subservience and enjoys the benefits of her entrapment, the Reckless Woman, a hefty challenge to all modes of patriarchy; andfinally the Lady Friend in Exile, the mature, sophisticated and emancipated female who leaves nothing to be desired after her. The fact that the Lady Friend materializes with him only in exile provides a strong and sad statement on the stili on going predicament of the Arab woman at home.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 44 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.