Bu araştırmanın amacı, Wechsler Yetişkinler için Zekâ Ölçeği Gözden Geçirilmiş Formu’nun WAIS-R Türk kültürüne uygun normlarının belirlenebilmesi için bir ön çalışmanın yapılması ve standardizasyon çalışması için gerekli ön verilerin elde edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda, oluşturulan WAIS-R Türkçe formu 16-70 yaş arasındaki, üç farklı sosyoekonomik düzeyden 67 kadın ve 67 erkek, toplam 134 kişiye uygulanarak ön çalışmanın verileri toplanmıştır. Yapılan istatistik çözümlemeler sonucunda özellikle Genel Bilgi, Resim Tamamlama, Yargılama, Resim Düzenleme ve Küplerle Desen alt ölçekleri maddelerinin zorluk sıralamalarında bazı değişiklikler olduğu görülmüştür. Varyans analizi sonuçları ile, sosyoekonomik düzey temel etkisinin WAIS-R'ın 11 alt ölçek ham puanlarının hepsi üzerinde, anlamlı olduğu saptanmış; farkın yönünün genel olarak üst sosyoekonomik düzey lehinde olduğu belirlenmiştir. Genel Bilgi, Sözcük Dağarcığı, Aritmetik ve Yargılama alt ölçekleri dışında diğer alt ölçeklerde yaş temel etkisi belirlenirken, cinsiyet temel etkisinin sadece Genel Bilgi ve Aritmetik alt ölçeğinde anlamlı olduğu saptanmıştır. Şifre alt ölçeğinde ise yaş ve sosyoekonomik düzey değişkenlerinin ikili ortak etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir. WAIS-R’ın tüm alt ölçekleri ve tüm ölçek için hesaplanan Spearman-Brown ve Cronbach Alpha katsayıları oldukça yüksektir. Alt ölçeklerden alınan ham puanların birbirleriyle olan ilişkilerini belirlemek amacıyla hesaplanan korelasyon katsayılarının da yüksek ve anlamlı olduğu saptanmıştır. WAIS-R’ın olası standardizasyon çalışması ile ilgili öneriler bu bulgular ışığında tartışılmıştır
The aim of this study was to gather data for the pilot study of Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised WAIS-R . The Turkish translation of WAIS-R was individually administered to 134 adults 67 males, 67 females , from three socioeconomic groups SES between ages 16-70. The results of the statistical analysis showed that there were modifications in the item difficulties of the Information, Picture Completion, Comprehension, Picture Arrangement, Vocabulary and Block Design sub-scales. The results of the analysis of variance indicated that the main effect of SES and age were statistically significant on most of the sub-scales. On the other hand the main effect of sex was statistically significant on the sum of raw scores of Information and Arithmetic sub-scales, in favor of males. Moreover the interaction effect of age and SES was significant only on the raw score of the Digit Symbol sub-scale. No other interaction effect was significant on other sub-scales. The Spearman-Brown, Cronbach Alpha coefficients and inter- correlations calculated were very high and significant, indicating that the internal consistency of the Turkish WAIS-R is high. The suggestions for the future standardisation study were discussed in the light of the findings of this pilot study.
Adult Intelligence Test WAIS-R WAIS-R Turkish Standardization Turkish Adult Intelligence Assessment
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 54 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.