Bu çalışmanın amacı, Türkçe hikaye kitaplarının içinde bulunan hareket bildiren olayları incelemektir. Hareket bildiren eylemlerin kullanımsal düzlemlerinin betimlenmesi amacından hareketle, nitel ve nicel gözlemler yapılabilmesi için 7-11 yaş çocukları için tasarlanmış 8 Türkçe hikaye kitabı seçilmiştir. Kitap içeriklerindeki hareket bildiren 223 tümce çözümlenmiştir. Hikayelerin içinde kullanılan bütün "yol", "tavır" ve "gösterim" eylemleri ve eğretilemeli tümceler de çalışma kapsamına alınmıştır. "Yol" eylemlerinin diğer eylemlere göre daha baskın olduğu ve sıklıklarının daha yüksek olduğu görünmektedir. Gösterim eylemlerinin ise türü az olmasına rağmen "yol" ve "tavır" eylemlerine göre daha çok kullanıldığı görülmektedir. Ayrıca bu çalışmada "hızlı tavır" eylemlerinin bağımsız olarak kullanılabildiği saptanmış ve bu gözleme dayalı olarak da "yol" ve "gösterim" eylemleriyle birlikte olmak gereksiniminin olmadığı sonucuna da ulaşılmıştır. Son olarak, veri tabanında bulunan tümcelerin %25'inde eğretileme kullanılmış olması bulgusundan hareketle, zaman gibi basit eğretilemelerin çok erken dönemde anlamlandırılmaya başladığını da söylemek olasıdır.
The aim of this study is to examine the use of motion events in selected Turkish story books designed for 7 to 11 year-olds. 8 Turkish story books were selected and 223 sentences related to motion events were investigated. All the "Path", "Manner", and "Deixis" verbs used in the stories are examined and the metaphoric sentences are also noted. "Path" was found to be more silent and frequently used among others. Although the verb types of "Deixis" are low, the tokens are more than any of the "Path" or "Manner" verbs. Also, it seems that "rapid Manner verbs" can be used solely without "Path" or "Deixis" verbs, which suggests that "Path" may not be essential in motion events. Finally in this study, more than one fourth of the sentences were found metaphoric, which indicates the ability to comprehend basic metaphors such as time may be already developed before 7.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 55 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.