Dante Alighieri, one of the masters of Italian and world literature, depicted Hell as a platform where human beings who had been corrupted would face their sins, and in this way he tried to warn humanity. Dante refused to dene the various types of punishment in "Hell" as different reections of the law of "contrapasso". He also stressed the necessity that this term should be set free from a limited understanding of justice put forth by Aristotle and other theologians. While the poet devised the types of punishment, which acquired a concrete aspect in “Hell”, he gave priority to their association with the crimes committed in this world. According to him, regarding the principle of "contrapasso", the punishment should not only be relevant to the crime but also be linguistically relevant and memorable to the criminal. The aim of the poet is to reason the inevitablity of the judgement through the law of "contrapasso". To sum up, it is crucial to scrutinize the causality of "contrapasso" together with Dante's religious acquisitions, so as to render the message of The Divine Comedy, which is inspired by the political and social context of its period, comprehensible.
İtalyan ve dünya edebiyatının en önemli yazarlarından Dante Alighieri, başeseri İlahi Komedya'da yozlaşmış insanoğlunun günahlarıyla yüzleşeceği yer olarak cehennemi işaret etmekte ve yeryüzündeki insanlara uyarı niteliğinde bir mesaj iletmektedir. Dante, günümüzde yaygın olarak düşünüldüğü şekliyle, cehennemdeki çeşitli cezaları "contrapasso"nun farklı yansımaları olarak tanımlamayı reddeder ve bu terimi, Aristoteles ve diğer tanrıbilimcilerin ortaya attığı sınırlı adalet anlayışından arındırmanın gerekliliğine dikkat çeker. Ozan, eserinin cehennem bölümünde somut bir nitelik kazanan cezalarını tasarlarken, bu cezaların yeryüzünde işlenen suçlarla örtüşmesine öncelik verir. Ozana göre,"contrapasso" yasası gereğince verilen cezanın suça uygunluk taşıması için, sadece niceliksel olarak orantılı olması yetmez; cezanın dilsel olarak da bağlantılı ve hatırlanır olması gerekir. Ozan, her şeyden önce bu cehennem vadisinde "contrapasso" aracılığıyla yargının vazgeçilmezliğini gerekçelendirme amacı gütmektedir. Bu bağlamda, çalışmamızda amaçladığımız üzere, "contrapasso" ve adalet kavramlarının irdelenmesi, Dante'nin dinsel edinimleriyle birlikte, yaşadığı dönemin siyasi ve sosyal olaylarıyla şekillenen düşüncelerinin ürünü İlahi Komedya'nın özünü anlaşılabilir kılması açısından büyük önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 56 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.