Susan Warner'ın The Wide, Wide World 1850 adlı evangelist, sentimental romanında okuyucu ve metin arasındaki sempatinin "öykü" düzeyinde nasıl kurulduğuna dair pek çok çalışma bulunmasına rağmen, sempatinin "anlatma" düzeyinde nasıl inşa edildiği derinlemesine incelenmemiştir. Bu çalışmanın amacı, romandaki anlatıcı ve romanın ana karakteri Ellen Montgomery arasındaki sempatik ilişkiyi incelemek ve bu ilişkinin romanın sentimental bir retorik etki yaratmasına nasıl katkıda bulunabileceğini tartışmaktır. Richard Brodhead'in Cultures of Letters adlı eserinde geliştirdiği "sevgi yoluyla disiplin" kavramı ve Gérard Genette'in Narrative Discourse'da formule ettiği anlatıya dair kavramlaştırmalar bu çalışmanın kuramsal çerçevesini oluşturacaktır.
The narrative strategies that Susan Warner uses in her evangelical, sentimental novel The Wide, Wide World 1850 to develop sympathy in the reader have mainly been analyzed at the level of the “story” whereas the role the narrator plays in the production of sympathy has not received as much attention. The aim of this paper is to examine the sympathetic relationship between the narrator and the novel's heroine, Ellen Montgomery, as well as to show how such a relationship contributes to the novel's sentimental rhetoric. Richard Brodhead's theory of “disciplinary intimacy” that he develops in Cultures of Letters 1993 and Gérard Genette's Narrative Discourse 1972 will constitute the theoretical framework of the study.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 57 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.