Bu çalışma, George Eliot'un 1859 yılında yayımlanmış olan Adam Bede adlı romanını yayımlanmasından altmış sene önce onsekizinci yüzyıl sonlarında İngiltere'deki kırsal bir topluluğu Hayslope ve tarımsal işçi sınıfını resmeden bir eser olarak incelemektedir. Aynı zamanda bu romanın sadece işçi sınıfını günlük uğraşları içinde resmetmekle kalmayıp cinsiyetin ve toplumsal rollerin yeni yeni ortaya çıkan burjuvazi sınıfında nasıl kullanıldığını da çok iyi gözlemlediği düşünülmektedir. Romandaki özel ve kamusal kurumların, yani aile ve kilisenin de toplumsal cinsiyet ve sınıfsal sınırları belirlemekte ve toplumsal düzeni sağlamaktaki etkisini, özellikle romanın sonunda açıkça görülmektedir. Bu çalışma, sanayileşmenin yavaş ve emin adımlarıyla gelmesinin yanı sıra kapitalizmin ve aynı zamanda burjuva sınıfının Hayslope halkını nasıl etkilediğini romandan belirli örnekler vererek göstermektedir. Daha müşterek bir yapısı olan Poyser ailesini, ana karakterler Adam ve Dinah ve onların kurduğu çekirdek aile yapısı ile karşılaştırarak, romanın sonu Frederick Engels'in Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni adlı eserindeki açıklamalarla birlikte yorumlanmaktadır.
This study examines George Eliot's Adam Bede 1859 as a work depicting the agricultural working class of a rural community sixty years before its publication, at the end of the eighteenth century, and also argues that Adam Bede not only depicts a rural working class community in their daily existence but also offers an insight into the formation of the emerging class of the bourgeoisie. The private and public institutions, namely family and the church, also play a vital role in determining the gender and class boundaries, and maintaining the social order, which we can see clearly at the end of the novel. By giving specic examples from the novel, this paper depicts how with the slow and steadfast approach of industrialization, the values of capitalism as well as the bourgeois class enter the community of Hayslope. By contrasting the communal household of Poyser with the individual characters, Adam and Dinah and the family they start together, the ending of the novel is interpreted in the light of Frederick Engels' The Origins of the Family, Private Property, and the State 1884 in which he states that the communistic household a model which the Poyser family in the novel exemplies as opposed to the later patriarchal family, did not have gendered labor, and the family labor had a public character and a concern for society.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 57 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.