Bu çalışma, Aldous Leonard Huxley ve Ahmet Hamdi Tanpınar'ın modernite ve modernizasyon bağlamında hoşnutsuzluğu açısından, Huzur'un 1949 Ses Sese Karşı 1928 ile ne ölçüde bağ kurduğunu ve/veya tezat içerisinde olduğunu incelemeyi amaçlamaktadır. Bu yazı farklı bağlamlarda oluşturulmuş fakat benzer endişeler yansıtan iki romanın mukayeseli bir çalışmasıdır. Temel olarak bu inceleme, Huxley ve Tanpınar'ın romanlarının, onların modernite ve modernizasyona karşı takındıkları eleştirel tavrı sergilediğini öne sürmektedir. Romanlardaki teknik ve tematik benzerlik ve farklılıkların analizi, romanların modernite ve modernizasyon eleştirisini hangi şekillerde yaptıklarını ortaya çıkarmaktadır. Bilhassa, bu çalışma, Huxley'nin moderniteyi Batı ile eş tutan bir bakış açısıyla kavradığını ve bu modernite anlayışını Ses Sese Karşı romanında ön plana çıkardığını iddia etmektedir. Fakat Tanpınar'ın modernite anlayışı Huzur'da sergilediği kadarıyla Huxley'nin romanında belirttiğinden çok farklıdır çünkü Tanpınar'ın romanını da şekillendiren modern felsefesi, 'yerel' ve 'çok-merkezli' bir modernite anlayışına dayanmaktadır. Son olarak, bu çalışma, her ne kadar yazarların modernite anlayışında romanlarında belirtildiği kadarıyla farlılıklar olsa da her iki yazarın da modernite anlayışından hoşnutsuz olduğunu ve romanlarında benzer bir teşhiste bulunmuş olduğunu vurgulamaktadır. Huxley ve Tanpınar'ın teşhisi, modern yaşamdaki harmoni ve bütünlük hissi yoksunluğudur; bu Huxley için Batı dünyasını, Tanpınar için ise ülkesi, Türkiye'yi, işaret etmektedir.
Aldous Leonard Huxley Ahmet Hamdi Tanpınar Modernite Modernizasyon Fikir Romanı Avrupamerkezcilik Çoklu Moderniteler Terkip
This study aims to explore to what extent Ahmet Hamdi Tanpınar's A Mind at Peace 1949 engages with and/or is in conflict with Aldous Huxley's Point Counter Point 1928 in terms of each writer's discontent with modernity and modernization. It is a comparative study of two novels embedded in different contexts, but having similar concerns. The paper basically argues that the selected novels demonstrate their writers' critical perspectives in the matters of modernity and modernization. An analysis of the formal and thematic similarities and differences between these novels reveals the ways in which these two texts offer a criticism of modernity and modernization. As the study highlights, despite their similar concerns about and criticism of modernity, the novels display significant differences in terms of their disparate formulations of the modern. More specifically, the paper argues that Huxley's Point Counter Point is structured around an understanding of modernity, which equates the modern with the West. Tanpınar's formulation of modernity in A Mind at Peace, however, is quite different from that of Huxley's novel in that Tanpınar's philosophy of the “modern,” which shapes A Mind at Peace, is founded on a vision of modernity that is local and polycentric. As a last note, the study emphasizes that despite the difference between the two novels regarding the conceptualization of the modern, both Huxley's and Tanpınar's discontent with modernity arises from their similar diagnosis of the lack of harmony and completeness in modern life which, for Huxley, corresponds to the Western world and, for Tanpınar, to his country, Turkey.
Aldous Leonard Huxley Ahmet Hamdi Tanpınar Modernity Modernization Novel of Ideas Eurocentrism Multiple Modernities Terkip
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 58 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.