BibTex RIS Cite

İSTANBUL'DAKİ HALK KÜTÜPHANELERİNİN OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARA UYGUNLUĞUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2018, Volume: 58 Issue: 2, 1811 - 1836, 01.01.2018

Abstract

Dünyada olduğu gibi Türkiye'de de okul öncesi eğitim konusu özellikle 2000'li yıllarda önemli gündem konuları arasında yer almış; okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması ve desteklenmesi için Milli Eğitim Bakanlığı MEB tarafından bazı yasal düzenlemeler yapılmıştır. Okul öncesi eğitimde okullaşma oranının artırılmasına yönelik çalışmalar yapılıyor olsa da, asıl önemli olan bu yaygınlaştırma çalışmalarına paralel olarak, okul dışı ücretsiz eğitim hizmetlerini desteklemeye yönelik çalışmaların geliştirilmesidir. Kendileri için özel alanlar ve programlar hazırlanmış olan farklı sosyo-ekonomik çevreden gelen çocukların halk kütüphanelerine erişiminin sağlanması ile çocuklar arasındaki akademik farkları eşitlemek ve duygusal kırılganlıkları azaltabilmek için çok önemli bir fırsat elde edilmiş olacaktır. Nitekim erken yaşlardan itibaren kütüphane kullanımı desteklenen çocuklar, büyük olasılıkla ileriki yıllarda da kütüphane kullanıcısı olarak kalacaklardır. Fakat milli eğitim sistemi ile kütüphaneler arasında organik bağın kurulmamış olması, Türk Kütüphaneciliğinin mekân, kullanıcı ve hizmet olarak gruplanabilecek sorunlarının temeli olarak da gösterilebilir. Nitekim 6- 17 yaş arası çocuk ve gençlerin hayatlarında zorunlu bir sürecin temelini oluşturan milli eğitim müfredatının, kitap okuyan ve kütüphaneyi üçüncü mekân olarak kullanan insan tipini yetiştirecek biçimde düzenlenmemiş olması kütüphane-okul arasındaki işbirliğinin kurulmasına ve çocuk ve gençlerin bu işbirliğinin doğal bir üyesi olmasına engel olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, İstanbul'daki halk kütüphanelerindeki çocuk bölümlerinde, okul öncesi dönem çocukları için ayrılmış olan alanların uygunluğunu analiz etmektir. Bu çalışma kapsamında, halk kütüphanelerinde en az %25 oranında temsil edilmesi gereken çocuk bölümlerinin koleksiyon, hizmetler, faaliyetler ve mekân olarak ne kadar etkin olduğu ve halk kütüphanelerinin hizmet planlarını oluştururken okul öncesi dönem çocuklarına bu planlamada ne ölçüde yer verdiği analiz edilmiştir. Bu analizleri gerçekleştirmek için, İstanbul'un farklı bölgelerinde faaliyet gösteren 30 tane halk kütüphanesinde bu çalışmalar yapılmıştır. Çalışmada kullanılan veri toplama formları 5 faktör altında 20 kriterden oluşmaktadır.

References

  • Alpay, Meral. Kütüphane Dünü Yarına Bağlayan Köprü. İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi, 1990.
  • Aries, Philip. Centuries of Childhood. Çev. Robert Baldick. Londra: Pimlico, 1996.
  • Bamberger, Richard. Okuma Alışkanlığını Geliştirme. Çev. Bengü Çapar. Ankara: Kültür Bakanlığı, 1990.
  • Celano, Donna ve Susan B. Neuman. The Role of Public Libraries in Children’s Literacy Development. An Evaluation Report. Harrisburg: Pennsylvania Library Association, 2001.
  • Chen, Pamela ve diğerleri. “Associations between Public Library Use and Reading Aloud among Families with Young Children.” The Journal of Pediatrics 173.1 (2016): 221-228.
  • Council on Early Childhood, P.C. High ve P. Klass. “Literacy Promotion: An Essential Component of Primary Care Pediatric Practice.” Pediatrics 134.2 (2014): 404- 409.
  • Çakmak Güleç, Havise ve Hulusi Geçgel. Çocuk Edebiyatı Okul Öncesinde Edebiyat ve Kitap. İstanbul: Kriter Yayıncılık, 2014.
  • Çocuk Kütüphaneleri Çalıştayı. Haz. Coşkun Polat, Erol Yılmaz ve Asiye Kakırman Yıldız. Ankara: Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2018.
  • Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers. IFLA Professional Report 100. Web. 20 Haziran 2018. PDF dosyası.
  • Halk Kütüphaneleri Yönetmeliği. Web. 21 Nisan 2018.
  • Halk Kütüphanelerinde Mimari Uygulamalar Çalıştayı Raporu. Haz. Alparslan Kuzucuoğlu, Berrin Balkaş Yılmaz ve Merve Yavuzdemir. Ankara: Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2017.
  • Heywood, Colin. Baba Bana Top At Batı’da Çocukluğun Tarihi. Çev. Esin Hoşsucu. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2003.
  • Kakırman Yıldız, Asiye. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma Alışkanlığı Kazanmasında Rol Model Olarak Aile.” Mavi Atlas 7 (2016): 95- 112.
  • --. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlığı Kazanmasında Annenin Farkındalığının Önemi.” Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. Ed. Mücahit Kıbrıs. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2016. 1023-1038.
  • Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, 2013.
  • Saçkesen, Serpil. Çocuk Kitapları Seçiminde Anne Babaların ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, 2008.
  • Sever, Sedat. Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayınları, 2003.
  • Tanju, Ebru Hasibe. “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığına Genel Bir Bakış.” Aile ve Toplum (Nisan Mayıs Haziran 2010): 31-41.
  • TÜİK 2017 Nüfus Verileri. Web 29 Ekim 2018.
  • UNICEF Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Birinci Kısım. Madde 1-20. Web 15 Eylül 2017.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınevi, 2008.

AN EVALUATI0N OF THE ELIGIBILITY OF PUBLIC LIBRARIES IN ISTANBUL FOR PRE-SCHOOL PERIOD CHILDREN

Year 2018, Volume: 58 Issue: 2, 1811 - 1836, 01.01.2018

Abstract

The subject of pre-school education was among the major agenda issues in Turkey especially in the 2000s, and some legal arrangements have been made by the Ministry of National Education for the dissemination and support of pre-school education. Although efforts are being made to increase the enrollment rate in pre-school education, parallel to these dissemination efforts, it is important to develop studies to support free educational services out of school. Providing the access of children from different socio-economic backgrounds to the public libraries where special areas and programs are prepared for them will be a very important opportunity to equalize academic differences between children and reduce emotional vulnerabilities. As a matter of fact, children whose library use has been promoted since early ages are likely to remain library users in the future. Unfortunately, the lack of an organic link between the national education system and the libraries is a serious problem. As a matter of fact, the national education curriculum, which forms the basis of a compulsory period in the lives of children and adolescents between the ages of 6 and 17, is not designed to educate people who read books and use the library as the third space. The purpose of this study is to analyze the appropriateness of the areas designated for pre-school children in the children's sections of public libraries in Istanbul. This study analyzes the way in which the children's sections, which should constitute at least 25% of the public libraries, are effective as collections, services, activities and space, and how the public libraries provide service plans to pre-school children in this plan. These analyses were carried out in 30 public libraries in different regions of Istanbul. The data collection forms used in the study consist of 20 criteria under 5 factors.

References

  • Alpay, Meral. Kütüphane Dünü Yarına Bağlayan Köprü. İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi, 1990.
  • Aries, Philip. Centuries of Childhood. Çev. Robert Baldick. Londra: Pimlico, 1996.
  • Bamberger, Richard. Okuma Alışkanlığını Geliştirme. Çev. Bengü Çapar. Ankara: Kültür Bakanlığı, 1990.
  • Celano, Donna ve Susan B. Neuman. The Role of Public Libraries in Children’s Literacy Development. An Evaluation Report. Harrisburg: Pennsylvania Library Association, 2001.
  • Chen, Pamela ve diğerleri. “Associations between Public Library Use and Reading Aloud among Families with Young Children.” The Journal of Pediatrics 173.1 (2016): 221-228.
  • Council on Early Childhood, P.C. High ve P. Klass. “Literacy Promotion: An Essential Component of Primary Care Pediatric Practice.” Pediatrics 134.2 (2014): 404- 409.
  • Çakmak Güleç, Havise ve Hulusi Geçgel. Çocuk Edebiyatı Okul Öncesinde Edebiyat ve Kitap. İstanbul: Kriter Yayıncılık, 2014.
  • Çocuk Kütüphaneleri Çalıştayı. Haz. Coşkun Polat, Erol Yılmaz ve Asiye Kakırman Yıldız. Ankara: Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2018.
  • Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers. IFLA Professional Report 100. Web. 20 Haziran 2018. PDF dosyası.
  • Halk Kütüphaneleri Yönetmeliği. Web. 21 Nisan 2018.
  • Halk Kütüphanelerinde Mimari Uygulamalar Çalıştayı Raporu. Haz. Alparslan Kuzucuoğlu, Berrin Balkaş Yılmaz ve Merve Yavuzdemir. Ankara: Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2017.
  • Heywood, Colin. Baba Bana Top At Batı’da Çocukluğun Tarihi. Çev. Esin Hoşsucu. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2003.
  • Kakırman Yıldız, Asiye. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma Alışkanlığı Kazanmasında Rol Model Olarak Aile.” Mavi Atlas 7 (2016): 95- 112.
  • --. “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlığı Kazanmasında Annenin Farkındalığının Önemi.” Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. Ed. Mücahit Kıbrıs. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2016. 1023-1038.
  • Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, 2013.
  • Saçkesen, Serpil. Çocuk Kitapları Seçiminde Anne Babaların ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, 2008.
  • Sever, Sedat. Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayınları, 2003.
  • Tanju, Ebru Hasibe. “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığına Genel Bir Bakış.” Aile ve Toplum (Nisan Mayıs Haziran 2010): 31-41.
  • TÜİK 2017 Nüfus Verileri. Web 29 Ekim 2018.
  • UNICEF Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Birinci Kısım. Madde 1-20. Web 15 Eylül 2017.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayınevi, 2008.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Asiye Kakırman Yıldız This is me

Bahattin Yalçınkaya This is me

Varol Saydam This is me

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 58 Issue: 2

Cite

APA Kakırman Yıldız, A., Yalçınkaya, B., & Saydam, V. (2018). İSTANBUL’DAKİ HALK KÜTÜPHANELERİNİN OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARA UYGUNLUĞUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 58(2), 1811-1836.

Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography

This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License22455