Stephen Dedalus’un sanatçı oluş sürecini ele alan James Joyce’un Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portesi adlı eseri bireyin süregelen öz-kimlik arayışını din, politika, İrlanda, estetik, yanılsama ve özgürlük gibi çeşitli kavramlarca oluşturulan bir arka plan çerçevesinde inceler. Sanatçı olmaya hevesli Stephen karakteri roman boyunca, sonrasında yeni bir bakış açısıyla algısını genişlettiği çeşitli aşamalardan geçer. Bunu yaparken evinin, dininin ve ülkesinin üzerinde kurmaya çalıştığı değerlere ve kimlik kurallarına karşı çıkar. İsminden de anlaşılacağı üzere – dini Aziz Stephen ve mitolojik Deadelus olanı bir araya getirerek – Stephen Dedalus, onun günlük tecrübenin ötesini görmesini sağlayacak ve bunu estetik bir ilhama dönüştürecek olan o bütüncül görüşe doğru ilk adımını atar. Tüm bunlardan hareketle, bu makalede, romanda yer alan tematik noktaların analizine ek olarak, Joyce’un tüm zıtlıkların estetik görüşün öngördüğü o bütüncül bakış açısına doğru evriliş sürecini ele alışı incelenecektir.
James Joyce Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portesi Öz-Kimlik Oluşumu Estetik Uyum/Birlik Bütüncül Görüş
Tracing the transformation of Stephen Dedalus into an artist in the making, James Joyce’s A Portrait of the Artist as a Young Man presents the individual’s ongoing search for self-identity within the background of various notions such as religion, politics, Ireland, aesthetics, disillusionment and freedom. As an aspiring artist to be, Stephen goes through various stages and out of each stage he comes up with a new perception that enables him to broaden his horizon. While doing that, he rebels against the norms, and the codes of identity that he believes his home, his religion, and his country are trying to impose on him. As the hybrid quality of his name also testifies – bringing the religious St. Stephen and mythical Deadelus side by side – Stephen Dedalus takes the first step into a more unified vision which will enable him to see beyond the daily experience and turn it into an aesthetic inspiration. Accordingly, in addition to presenting an analysis of the thematic elements in the novel, it will also be attempted to illustrate the way in which Joyce points to an aesthetic and unified vision where the binaries give way to the encompassing vision of aesthetic unity.
James Joyce A Portrait of the Artist as a Young Man Formation of Self-Identity Aesthetic Unity Unified Vision
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 58 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.