En basit tanımlama ile resmi kurum ve kuruluşların sunduğu hizmetlerin tek bir yapıda toplanarak vatandaşlara internet üzerinden sunulması olan e-devlet kavramı, süreçleri interaktif bir ortamda toplayıp; bilgiye/belgeye/süreçlere etkili, verimli, doğru ve hızlı bir şekilde eriştirerek bireylerin e-vatandaşa dönüşmesini sağlamıştır. Bunun bir sonucu olarak bireyler de e-devlet içerisinde veri/bilgi/belge oluşturma sürecine katılarak ekatılımcılığı e-demokrasiyi işler hale getirmiştir. En önemli amacı verimli bir kamu üst/altyapısının inşasını sağlamak olan e-devlet, tüm süreçlerin merkezine bireyleri alarak çağdaş bir yönetim felsefesine geçişi sağlamıştır. Bu sayede “klâsik” “sıkıcı” bürokrasi işlemleri, yerini daha hızlı sonuç alınabilen yeni bir işlem türüne e-bürokrasi bırakmıştır. E-devletin işlerliğini algısını , bireyler açısından test etmek üzere literatürde çeşitli araştırmalar bulunmaktadır. Bu çalışmada Türkiye'de eğitim gören üniversite öğrencilerinin e-devleti nasıl algıladıkları araştırılmıştır. 1016 öğrenciye uygulanan anket sonucunda; öğrencilerin e-devleti kullanma eğiliminin yüksek olduğu; hizmetlerden duyulan memnuniyetin e-devletin kullanım devamlılığına etki ettiği ve e-devlet platformuna güvendiklerini ortaya koymuştur. Ayrıca yapılan çeşitli analizler sonucunda güvenirlik, geçerlik, doğrulayıcı faktör analizi vb. uygulanan ölçeğin geçerli ve yüksek güvenirlik ve geçerliğe sahip olduğu görülmüş ve oluşturulan 3 hipotez de H1: “Edevletten duyulan memnuniyetle e-devlete olan güven arasında pozitif yönlü bir etkileşim vardır”, H2: “E-devlete duyulan güven ile e-devleti kullanım devamlılığı niyeti arasında pozitif yönlü bir etkileşim vardır” ve H3: “E-devletten duyulan memnuniyet ile e-devleti kullanım devamlılığı niyeti arasında pozitif yönlü bir etkileşim vardır” yüksek korelasyon ile kabul edilmiştir.
When considered at its simplest, the concept of e-government, is the collection of services provided by government institutions and organizations in a single unique structure, through collecting e-processes in an interactive media. E-government has transformed individuals into e-citizens allowing them to retrieve information/documents/processes in an effective, efficient and accurate manner.. As a result of this concept, individuals now contribute to the process of generating data/information/documents in an e-government platform. This has enabled e-Participation e-democracy to be operational, and the most important aim of e-Government is to provide a public infrastructure, by taking individuals citizens to the center of all processes, thus providing a transition to a contemporary management philosophy. Due to e-Government, time consuming and tedious bureaucracy processes have been replaced with a new type of e- bureaucracy that can be more quickly achieved. Several studies have been conducted in this field to determine the perception of individuals towards e-government.. This study researches how university students, studying in Turkey, perceive e-government. The survey that was carried out on 1016 students, found that students are very likely to use e-Government services and, their satisfaction with the services provided impacts on the continuity of e-government use by students and their trust in the e-government platform. In addition, as a result of varied analysis, reliability, validity, confirmatory factor analysis, etc. , the scale was found to be valid and possess high reliability and validity. The 3 hypotheses for this study are as follows: H1: There is a positive correlation between e-government satisfaction and egovernment trust, H2: There is a positive correlation between trust in e-government and intention to use e-government. H3: There is a positive correlation between e-government satisfaction and intention to use e-government . These hypotheses have been proven at a high correlation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 59 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.