Boy ve ağırlığa ilişkin veriler; yüz yüze görüşme, postayla yoluyla, internet üzerinden yapılan anketle veya telefonla sorgulama gibi farklı biçimlerde elde edilebilmektedir. Ancak bahsi geçen bu değişkenler bireylerin beden algılarından büyük oranda etkilenebilmektedir. Ülkemizde adölesanlar üzerinde özbildirime dayalı boy ve ağırlık ölçülerinin doğruluğunu ve geçerliliğini konu alan çalışma sayısı oldukça sınırlıdır. Araştırmanın amacı, adölesanlarda özbildirime dayalı boy ve ağırlık ölçülerinin güvenirliliğinin tespitidir. Araştırma, Ankara'da farklı sosyo-demografik yapıya sahip liselerde öğrenim gören 14-17 yaş arası 356 öğrenci 133 erkek ve 233 kız üzerinde gerçekleştirilmiştir. Boy ve ağırlık değerleri her bir bireye anket yoluyla sorularak özbildirimleri kaydedilmiş, ardından fiziki olarak antropometrik tekniklerle ölçülmüş ve aradaki farklılık istatistikî olarak analiz edilmiştir. Ortalama boy uzunluğunun erkeklerde 0,22 cm ve kızlarda 0,91 cm fazla, vücut ağırlığının ise erkeklerde 0,20 kg fazla ve kızlarda 0,80 kg düşük olarak bildirildiği saptanmıştır. Kızlar erkeklere nazaran ağırlıklarını daha düşük ve boy uzunluklarını daha yüksek bildirme eğilimindedirler. Araştırma örnekleminde yer alan bir grup lise öğrencisi çalışma tarihinden birkaç hafta önce beden eğitimi ve spor dersi kapsamında fiziki testlere tabi tutulmuşlardır, bu durum söz konusu öğrencilerin özbildirim verilerinin yüksek oranda doğruluk oranı ile sonuçlanmıştır. Ders müfredatı kapsamında düzenli fiziki ölçümlerin yapılması adölesanlarda vücut boyutlarına dair farkındalık yaratmaktadır. Adölesan dönemde vücut boyutları büyük değişim göstermektedir, bu açıdan beden eğitimi ve spor dersleri hem beden algısında rol oynamakta hem de vücut ağırlığı ile boy uzunluğunun doğru olarak bilinmesinde önem taşımaktadır. Çalışma sonuçlarına göre, ülkemizde özbildirim yönteminden kaçınılması ya da gerekli düzeltme tekniklerinin mutlaka uygulanması gerektiği kanısındayız.
Height and weight data can be obtained in different forms such as face-to-face interview, sending the questionnaire by mail, questioning via internet or by telephone. However, these variables can be greatly influenced by individuals' body perceptions. In our country, the number of studies on the accuracy and validity of self-reported height and weight on adolescents is quite limited. The aim of present study was to determine the reliability of self-reported height and weight in adolescents. The study was conducted on 356 students 133 boys and 233 girls aged 14-17 years in high schools of different socio-demographic structure in Ankara. Height and weight values were asked to each individual by questionnaire and their self-report data were recorded, then physically measured by anthropometric techniques and the differences were analysed statistically. It was found that the mean height over-reported 0,22 cm for boys and 0,91 cm for girls, weight overreported 0,20 kg for boys and under-reported 0,80 kg for girls. Girls tend to underestimate their weight and overestimate their height than boys. A group of high school students in the sample were subjected to physical tests within the syllabus of physical education and sports lesson a few weeks before the study, which resulted in a high accuracy rate in the self-report data of these students. Regular physical measurements within the scope of the course syllabus are raised awareness about body dimensions in adolescents. Body dimensions change greatly in the adolescent period, in this respect, physical education and sports lessons play an important role in body perception and it is important to be aware of the body weight and height accurately. According to results of present study, we believe that self-report method should be avoided or required correction techniques should be applied in our country.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 60 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.