Bu çalışmanın temel amacı, öncelikle coğrafya disiplininin tarihi ve felsefesinin makroepistemolojik tartışmaların görünür örneği konumunda olduğu hipotezini pekiştirmektir. Bunun için destekleyici göstergeler tespit edilmiş ve sınanabilir bir hipotez içerisinde çerçevelenmiştir. Bu hipotezde, coğrafyanın tarihinin ve felsefesinin epistemolojik tartışmalara yeni bir açılım sağlama olanağı taşıdığı da savunulmaktadır. Coğrafyada bu bağlamda bir kavram-yorulması olmadığından bu disiplin yeni yaklaşımların tartışılması için diğerlerinden daha uygundur. Çok-paradigmalılık tespiti, tamamlanmış olan doktora tezleri üzerinden üç bilme stili açığa çıkarmıştır. Disiplin içerisindeki çeşitlenmenin mevcudiyetinin tespiti, çeşitlenmenin nasıl kavramsallaştırılacağına ve hangi metaepistemolojik- teorinin seçileceğine dair meta-teorik problemi açığa çıkarmıştır. Bu çalışmada seçilen çerçeve, Kuhncu paradigmatik modellemedir. Kuhn'un modelinin, coğrafi bilme biçimlerini kodlayan bilgi kuramsal temeli kavrayabilen model olduğu ve yine coğrafi bilme biçimleri merkezli olarak disipliner-epistemik toplulukların neden ve nasıl oluştuklarını açıklayabilme işlevini büyük oranda yerine getirdiği görülmüştür.
The main aim of this study is to reinforce the hypothesis that the history and philosophy of the discipline of geography is the visible example of macro-epistemological discussions. For this purpose, supporting indicators have been identified and framed in a testable epistemological-hypothesis. It is also argued in this hypothesis that the history and philosophy of geography provide an opportunity to open a new path to epistemological discussions. Since there is no concept-fatigue in this context in the discipline of geography, this discipline is more suitable for meta-theoretical discussion of new approaches than others. The multi-paradigm detection revealed three styles of knowledge through the completed doctoral dissertations in the discipline. Detection of diversity within the discipline has revealed the meta-theoretical problem of how to conceptualize it and which meta-epistemological-theory to choose. The framework/meta-epistemological-theory chosen in this study is the Kuhnian paradigmatic modeling. It has been observed that Kuhn's model is the one that can grasp the theoretical basis that encodes the geographical knowledge styles and also performs the function of explaining why and how the disciplineepistemic communities formed in the center of styles.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 60 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.