Bu çalışmanı temel amacı, taşıyıcı madde kavrayışının Aristoteles'ten Bruno'ya dek nasıl bir yol izlemiş olduğunu ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda ilkin, Aristoteles'in ontolojisinde madde ve nous'un nasıl ele alındığı açığa çıkartılacaktır. Bunun ardından, Plotinos'un madde ve nous'u ne bakımdan Aristoteles'in çizdiği çerçevenin dışına çıkacak şekilde yorumladığından ve bu yorumun da, Ortaçağ'a, maddeyi tümüyle negatif ve nous'u ise yüce bir unsur olarak değerlendirme mirasını nasıl bırakmış olduğundan bahsedilecektir. İbn Sînâ ise, kendinde barınan Yeni Platoncu öğeler dolayısıyla, kendi özgün madde kavrayışını bütünlüklü bir anlatıya dönüştürerek geleneğin kabuğunu parçalayamamış olan, fakat Aristotelesçi pozitif madde kavrayışının tekrar doğmasını sağlayarak, Bruno'ya doğru ilerleyen maddeci hattı genişleten bir figür olarak değerlendirilecektir. Daha sonra ise, Aquinas, Plotinos'un yarattığı geleneğe bağlı kalarak ilerleyen, nous'u öte dünya tiniyle özdeşleştirmeyi deneyen dizgesiyle de, İbn Sînâ'yla birlikte yavaş yavaş sesini yükseltmeye başlamış olan maddeci hattı bastıran bir figür olarak ele alınacaktır. Son olarak da, Bruno'nun ve onun kendine özgü madde kavrayışı temelinde yükselen evrenin sonsuzluğu fikrinin, nasıl olup da geleneğin ablukasını parçalayarak düşünceyi euporia'ya ulaştırmayı başarmış olan bir Yeni olarak belirebildiği ortaya konulacaktır.
The main goal of this study is to trace the path of the concept of substantive matter from Aristotle to Bruno. For this purpose, first of all, how matter and nous are handled in Aristotle's ontology will be revealed. After that, it will be mentioned how Plotinus reinterpreted the concepts of matter and nous outside of the framework established by Aristotle, and how this interpretation left a legacy of considering matter as completely negative and nous as sublime element in Medieval times. Avicenna, on the other hand, will be considered as a philosopher who was unable to shatter the shackles of tradition and formulate his own unique understanding of matter in a coherent way due to Neo-Platonist elements contained in his theory, he paved the way for the revival of Aristotelian concept of positive matter and expanded the materialist lineage culminating in Bruno. Then, Aquinas will be discussed as a philosopher adhering to the tradition created by Plotinus, attempting to identify nous with the spirit of afterlife and trying to repress gradually rising voice of materialist lineage associated with Avicenna. Finally, it will be revealed how Bruno's idea of infinite universe based on his novel conceptulisation of matter was able to shatter the tradition's blockade and bring thought to euporia through determining the New.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 60 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.