It would not, by any means, be pretentious to say that the Battle of Mohács taking place on 29th August, 1526 and resulting in the defeat of the Hungarians against the Ottoman Empire is one of those outstanding instances of Hungarian national history that have caused some heated debates in the scientific sphere and have also stirred up public opinion. This distinguished attention not only have prevented the battle from morphing into mere statistical data and “becoming history” but have also caused the Mohács discourse to alter in accordance with political interests. In doing so, it has come to reflect – in an acute manner – the political, social and ideological hints of the era of its narration. The changes the Mohács discourse has experienced from one period to another have left imprints on history textbooks as well. This is due to the fact that textbooks have been used as a means of opinion-shaping by the political authorities. Thus with the shift of the political power, the content and ideological background of textbooks have gone through changes. In the present paper the adjustments of the Mohács discourse have been studied in the frame of a text analysis of high school history textbooks having been used in the era of the Dual Monarchy (1867–1918), the Horthy period (1920–1944) and the socialist era (1945–1989). By analyzing the three main periods that have marked the 20th century, some light could also be shed on the elements that make up today’s Hungarian collective memory.
29 Ağustos 1526 tarihinde gerçekleşen ve Macarların Osmanlı İmparatorluğu karşısında yenilgisiyle sona eren Mohaç Meydan Muharebesi, Macar millî tarihinin üzerinde en çok mürekkep dökülen, bilim camiası kadar toplumsal kamuoyunu da hararetli fikir alışverişlerine teşvik etmeyi başaran müstesna hadisesi olduğunu söylersek yeridir. Bu yoğun merak, çatışmanın istatistiksel bir veri olarak “tarihe karışmasını” engellemekle kalmayıp siyasal iktidarların çıkarları doğrultusunda Mohaç Meydan Muharebesi anlatımının sürekli yeni vurgularla şekillenmesine, dolayısıyla anlatıldığı dönemin siyasi, toplumsal ve ideolojik imalarını yoğun bir şekilde taşımasına yol açmıştır. Mohaç Savaşı söyleminin bir devirden diğerine geçirdiği değişiklikler Macar tarih yazımıyla beraber tarih ders kitaplarında da derin izler bırakmıştır. Bunun başlıca nedeni tarih ders kitaplarının siyasal iktidarlar tarafından bir araç olarak kullanılması, dolayısıyla devletin yönetimi değiştikçe, ders kitaplarının da içeriksel ve ideolojik tadillere uğramasıdır. Bu çalışma kapsamında Macaristan’da İkili Monarşi dönemi (1867–1918), Miklós Horthy dönemi (1920–1944) ve sosyalist dönemin (1945–1989) lise tarih ders kitaplarını metinsel analize tabi tutarak hâkim siyasi söylemlerin Mohaç Meydan Muharebesi’nin anlatımında nasıl değişiklikler meydana getirdiği araştırılmıştır. Bunun yanı sıra 20. yüzyıla damgasını vurmuş üç siyasi rejimin ders kitaplarında mevcut Mohaç söyleminin incelenmesiyle bu kitaplarla yetişmiş nesillerin kültürel ve bilimsel altyapısı, dolayısıyla bugünkü toplumsal hafızanın içeriğini önemli ölçüde belirleyen unsurların mahiyeti de açığa kavuşturulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 15, 2022 |
Publication Date | December 20, 2022 |
Submission Date | January 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 62 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.