Background: “General Practitioner” institution that functions as a “gate keeper” has no traditionin Bulgaria. After a reform in the organization and funding of the health care system it wasestablished in 2000. Because of the strongly approved patterns in the past, the biological aspectsof the health and illness are still a priority for patients and doctors in primary health care.Aim: The aim of the research is to know the opinion of the patients and their expectations fromgeneral practitioners regarding the psychological aspects of their health problem.Material and method: The research is carried out, by written questionnaire, in the waitingrooms of two out patients’ departments for primary health care, during five working days. Thequestionnaire contains twenty nine closed questions about patients’ perception and expectationregarding psychological aspect of health care providing by GPs. Additionally Generalizedanxiety disorder scale /GAD-7/ is included. 60,5% /112 patients/ of the patients-visitors duringthe investigated period, accepted to participate. All the questionnaires were fully filled in andthe data from them are processed with the help of standard package for statistic procession –SSPS.16.Results: The spread of psycologic complaints in our country is far greater than in some othercountries. Approximately 1/3 of the GPs’ patients need psychological help, which is also provedby the GAD-7 scale. The realized necessity of such a help in this group is 31%; GPs havereferred 25,7% of these patients to specialists.The patients without a high score on GAD-7 also need psychological support. About 80% ofthe patients admit that their family doctors give them psychological support by listening to themand let them ask questions freely, as well as by showing respect to their opinions and discussingtheir feelings. Only 10,3% of the patients report about consultations longer than 20 minutes.For 1/5 of the patients the GP is not competent as a psychotherapist. But they trust to him andthe general satisfaction with him declared by the whole group of investigated patients isconsiderable.Conclusion: The patients’ opinions, their expectations from the consultation should beinvestigated systematically. Such investigations may serve as a basis for improving the qualityof primary medical care
Amaç: Bulgaristan’ da “Aile Hekimi”nin “Kapı Bekçisi/Doktoru” gibi bir fonksiyonu kurumsalolarak gelenekselleşmemiştir. 2000 yılında sağlık sisteminin organizasyonu ve bütçe sistemindebir reform gerçekleştirildi. Geçmişte şiddetle desteklenen kalıplar yüzünden, hastalık ve sağlığınbiyolojik yönleri birinci basamak sağlık hizmetlerinde hekimler ve hastalar için hala birincilöncelikteydi. Bu araştırmanın amacı Aile Hekimlerinin sağlık problemlerinin psikolojikyönlerine dair beklentilerini ve hastaların düşüncelerini belirlemektir.Materyal ve metod: Araştırma, basılı bir anket vasıtasıyla, birinci basamak sağlık kuruluşunaait iki poliklinik bekleme odasında beş ardışık işgününde gerçekleştirildi. Anket formu AileHekimleri tarafından birinci basamak sağlık kurumunda verilen hizmetin psikolojik yönlerinedair hastaların beklenti ve algılarına ait 29 kapalı uçlu soru içermekteydi. Ek olarak ta,Generalize anksiyete bozukluğu skalasını (GAD-7) içermekteydi. Araştırma periyodundakihasta-ziyaretçilerin %60,5 (112 hasta)’i katılımcı olarak çalışmaya alındı. Bütün anket formlarıtümüyle dolduruldu ve veriler SSPS.16 standart istatistik paket programı yardımıyla işlendi.Bulgular: Ülkemizdeki anksiyete durumunun yaygınlığı diğer bazı ülkelerdekinden çok dahafazladır. GAD-7 skalasına göre, Aile Hekimlerinin yaklaşık 1/3’ü psikolojik desteğe gereksinimduymaktadır. Bu grupta realize edilmiş bir yardım gerekliliği %31 olup, bu hastaların %25,7’siAile Hekimi tarafından bir uzmana sevk edilmiştir. GAD-7’den yüksek bir skor almayanhastalarda psikolojik destek ihtiyacı duyabilir. Aile hekimlerine başvuran hastaların yaklaşık
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 13 Issue: 1 |