Objective: The aim of this study was to investigate sociodemographic and clinical variablesthat might be associated with ADHD in adults trained in music and science departments.Material and Method: The study was conducted at Inönü University between January andJune 2014. 52 students from music and 52 students from science teacher department betweenthe ages of 18-25 without psychiatric and neurological disease were included in the study. Thestudents were matched in terms of age, sex, duration of education and hand preference. TheTurgay Adult Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) Self-Report Scale wasadministered to the students.Results: The mean age of 44 male and 58 male participants was 20.39 ± 1.99. There were nosignificant differences between the areas of music and science in terms of class level, familyhistory of mental illness, childhood trauma exposure, experience of addictive substance.Department type, class level and family history of mental illness did not significantly affectADHD scale scores. Hyperactivity (p=0.02) and problems (p=0.001) subscale and total scores(p=0.001) of students with childhood physical trauma exposure were significantly higher thanthose without exposure. The students with experience using substance were significantly higherproblem subscale scores than those without experience (p=0.04 ).Conclusion: Childhood physical trauma and substance use experience were found to beassociated with ADHD symptoms, but there was no difference between music and sciencedomains in terms of ADHD. Knowing the factors associated with ADHD in adulthood will helpto treat this disorder by increasing awareness
Amaç: Bu çalışma müzik ve fen bilgisi alanlarında eğitim alan yetişkinlerde DEHB ile ilişkiliolabilecek sosyodemografik ve klinik değişkenleri incelemeyi amaçladı.Gereç ve Yöntem: Araştırma Ocak-Haziran 2014 tarihleri arasında İnönü Üniversitesi EğitimFakültesinde yapıldı. Çalışmaya 18-25 yaşları arasında, psikiyatrik ve nörolojik hastalığıbulunmayan, müzik bölümünden 52 ve fen bilgisi öğretmenliği bölümünden 52 öğrenci alındı.Öğrenciler yaş, eğitim süresi, cinsiyet ve el tercihi açısından birebir eşleştirildi. ÖğrencilereTurgay Erişkin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Özbildirim Ölçeğiuygulandı.Bulgular: Çalışmamıza alınan 44 kadın 58 erkek katılımcının yaş ortalaması 20.39±1.99’du.Müzik ve fen bilgisi alanları arasında sınıf derecesi, ailede ruhsal hastalık öyküsü, çocukluktravması maruziyeti, bağımlılık yapıcı madde deneyimi değişkenleri açısından anlamlı farksaptanmadı. Bölüm tipi, sınıf derecesi ve ailede ruhsal hastalık öyküsü değişkenleriyle DEHBölçeği puanları arasında anlamlı fark saptanmadı. Çocukluk çağı fiziksel travması olanöğrencilerin hiperaktivite (p=0.02) ve sorun (p=0.001) alt ölçeği ile toplam puanları (p=0.001)travması olmayanlara göre anlamlı yüksek saptandı. Madde kullanma deneyimi olan öğrencilerinsorun alt ölçeği puanları olmayanlardan anlamlı yüksekti (p= 0.04). Sonuç: Bu çalışmada çocukluk çağı fiziksel travması ve madde kullanma deneyimi DEHBbelirtileri ile ilişkili bulunmuştur ancak müzik ve fen bilgisi alanları arasında DEHB belirtileriaçısından fark saptanmamıştır. Erişkinde DEHB ile ilişkili faktörlerin bilinmesi bu bozukluğafarkındalığı arttırarak tedavisine yardımcı olacaktır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 18 Issue: 3 |