Amaç: Bu çalışmanın amacı, sigara içen ergenlerde masa oyunu ve tütün bırakma eğitiminin nikotin bağımlılığı üzerindeki etkisinin karşılaştırılmasıdır.
Gereç ve Yöntemler: Bu randomize kontrollü çalışmaya her gün en az bir adet sigara içtiğini beyan eden 103 adölesan dahil edildi. Veri toplamak için sosyodemografik veri formu, nikotin bağımlılığı için Fagerstom testi ve değişim aşamaları ölçeği kullanıldı. Çalışma grupları masa oyunu, tütün bırakma eğitimi ve bu iki müdahalenin birlikte kullanımını içeren girişimlerden oluşan üç adet müdahale grubu ve bir de kontrol grubundan oluşmaktaydı. Tüm müdahale grupları kontrol grubu ile karşılaştırıldı. Takipler başlangıçta, 8. haftada ve 12. haftada yapıldı.
Bulgular: Tüm katılımcıların %38,8'i (n=40) çok düşük bir düzeyde nikotin bağımlısı iken %6,8'i (n=7) ise yüksek düzeyde nikotin bağımlısı idi. Katılımcıların %37,9'u (n=39) günün ilk sigarasını ilk 5 dakika içinde içtiğini beyan etti. Grupların, ergenlerin nikotin bağımlılık düzeyine anlamlı bir etkisi varken (p=0,031), periyot ve periyot*grup etkileşimi için ise anlamlı bir farklılık yoktu (sırasıyla p=0,472 ve p=0,339). Bu farklılık masa oyunu grubundan kaynaklanmakta idi. Son değerlendirmede, masa oyunu oynayan ergenlerden üçü ve tütün bırakma eğitimi alan ergenlerden ikisi hareket aşamasında idi.
Sonuç: Sonuçlar masa oyunu grubu katılımcılarının nikotin bağımlılığı düzeyinde bir azalma olduğunu göstermiştir. Önerimiz tütün bırakma eğitiminde ergenlerin ilgisini çekecek olan alternatif bir yöntem olarak oyunların kullanılması ve yaygınlaştırılmasıdır.
Aim: The aim of this study was to compare the effect of a board game and tobacco cessation education on nicotine addiction in adolescent smokers.
Material and Methods: This randomized controlled study included 103 adolescents who declared to smoke at least one cigarette per day. For data collection, sociodemographic data form, Fagerstrom test for nicotine dependence, and stages of change scale were used. The study groups consisted of three intervention groups; board game, tobacco cessation education, and the combined use of these two interventions, and a control group. All interventions were compared with the control group. Follow-ups were conducted at baseline, 8th, and 12th week.
Results: While 38.8% (n=40) of all participants were addicted to nicotine at a very low level, 6.8% (n=7) were very high. 37.9% (n=39) of the participants reported smoking the first cigarette of the day within the first 5 minutes. Groups had an effect on the nicotine addiction level of adolescents (p=0.031), while there was no significant difference for the period, and period*group interaction (p=0.472 and p=0.339, respectively). The difference was due to the board game group. In the post evaluation, three of the adolescents who played board games and two of the adolescents who received tobacco cessation training were in the action phase.
Conclusion: The results showed that the board game group participants had a decrease in the level of nicotine addiction. Our suggestion is to use and disseminate games as an alternative method that will attract the attention of adolescents in tobacco cessation education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2022 |
Submission Date | May 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 2 |