In Turkish civil procedure law, with the commencement of the regional courts of justice, a three-tier judicial system was introduced. Accordingly, inconclusive final decisions given by the first instance courts will first be subject to appeal legal review, if there are conditions. The Appeal, like appeal, is an ordinary remedy. Unlike the appeal review, the appeal review provides both procedural and legal compliance review. It is not necessary to hold a hearing in the appeal remedy, but a hearing will be held if necessary. However, the article 353/1-a of Turkish Code of Civil Procedure, it is regulated that the regional court of justice will decide on some of the files that have passed the preliminary examination stage in the appeal without a hearing. When the judge who is prohibited from hearing the case has made a decision, if the judge who was rejected despite the justified recusal request has heard the case, if the competent court has improperly ruled in a manner unauthorized or on lack of jurisdiction or has heard the case despite not having jurisdiction or competence, if there is a violation of other litigation conditions, if the court has deemed the lawsuit or counterclaim not filed in violation of the procedure, in case of a decision to consolidate or separate the cases, the failure of the court to collect or evaluate evidence that is important enough to be effective in the resolution of the dispute, or the failure to decide on a significant part of what is requested from the court, the all foregoing are serious procedural matters and the regional courts of justice will decide on these issues without a hearing.
Ordinary legal remedies the appeal the hearing in the appeal the absolute reasons for the appeal
Türk medeni usul hukukunda bölge adliye mahkemelerinin faaliyete başlamasıyla üç dereceli yargılama sistemine geçilmiştir. Buna göre ilk derece mahkemelerinden verilen kesin olmayan nihai kararlar, şartları varsa öncelikle istinaf kanun yolu denetimine tabi tutulacaktır. İstinaf da temyiz gibi, olağan bir kanun yoludur. İstinaf incelemesi, temyiz incelemesinden farklı olarak hem usule uygunluk hem de hukuka uygunluk denetimini sağlamaktadır. İstinaf kanun yolunda duruşma yapmak şart olmayıp ihtiyaç duyulması halinde duruşma yapılacaktır. Bununla beraber Hukuk Muhakemeleri Kanunu m. 353/1-a’da, istinafta ön inceleme aşamasından geçmiş dosyaların bazıları hakkında bölge adliye mahkemesinin duruşma yapmadan vereceği düzenlenmiştir. Davaya bakması yasak olan hâkimin karar vermiş olması, haklı ret talebine rağmen reddedilen hâkimin davaya bakmış olması, görevli ve yetkili mahkemenin usulsüz olarak görevsizlik veya yetkisizlik kararı vermiş olması veya görevli ya da yetkili olmamasına rağmen davaya bakmış olması, başka dava şartlarına aykırılık bulunması, mahkemece usule aykırı olarak davanın veya karşı davanın açılmamış sayılmasına, davaların birleştirilmesi veya ayrılmasına karar verilmesi, mahkemece uyuşmazlığın çözümünde etkili olabilecek derecede önemli delillerin toplanmamış veya değerlendirilmemiş olması ya da mahkemeden talep edilen şeyin önemli bir kısmı hakkında karar verilmemiş olması halleri usule ilişkin ağır yargılama hatalarıdır ve bu konular hakkında bölge adliye mahkemesi duruşma yapmadan karar verecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Law and Humanities |
Journal Section | Özel Hukuk |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 7, 2024 |
Acceptance Date | May 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 50 |