Monehedonism is a conceptualization obtained by Muhammet Caner Ilgaroğlu, a specialist in moral philosophy, by combining the concepts of Monetarism, which is a monetary economic theory, and Hedonism, which is a hedonistic moral theory. Monehedonism, which is expressed in Turkish as “Parasalhazcılık”, is an economic theory that starts out with the claim that the amount of money and its supply to the market will correct the economic balances, making money more valuable than ever before in history, and that it is the basic value that determines the market, gradually increasing economic, social and economic aspects in social life. The concept in question reflects many problems that arise on the axis of economy-society-moral relations. We consider that Monehedonism is a conceptualization that allows the unbalanced income situations, consumption habits and social relations that occur in economic and social structures where money is positioned as an object of pleasure to be addressed from the perspective of economic sociology. In this article, by evaluating it from the perspective of economic sociology, it will be discussed whether the concept in question is functional in defining and solving socio-economic and socio-psychological problems.
Monehedonizm, bir ahlak felsefesi uzmanı olan Muhammet Caner Ilgaroğlu’nun, parasalcı bir iktisat teorisi olan Monetarizm ile hazcı bir ahlak teorisi olan Hedonizm kavramlarını birleştirmek suretiyle elde ettiği bir kavramsallaştırmadır. Türkçe’de “Parasalhazcılık” olarak ifade edilen Monehedonizm, paranın miktarının ve piyasaya arzının ekonomik dengeleri düzelteceği iddiasıyla yola çıkan bir iktisat teorisinin, tarihte hiç olmadığı kadar parayı değerli hale getirmesini ve onun, piyasayı belirleyen temel değer olması yanında giderek toplumsal yaşamda ekonomik, sosyal ve psikolojik tüm süreçleri belirleyen bir değere dönüşmesini eleştirel olarak ifade eden bir ahlak felsefesi kavramıdır. Söz konusu kavram ekonomi-toplum-ahlak ilişkileri ekseninde ortaya çıkan birçok soruna ayna tutmaktadır. Monehedonizm’in, paranın haz nesnesi olarak konumlandırıldığı ekonomik ve toplumsal yapılarda ortaya çıkan dengesiz gelir durumlarının, tüketim alışkanlıklarının ve sosyal ilişkilerin, ekonomi sosyolojisi penceresinden ele alınmasına imkân veren bir kavramsallaştırma olduğunu düşünmekteyiz. Bu makalede ekonomi sosyolojisi açısından değerlendirilmek suretiyle söz konusu kavramın, sosyo-ekonomik ve sosyo-psikolojik problemlerin tanımlanmasında ve çözüme kavuşturulmasında işlevsel olup olmadığı ele alınacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology of Religion, Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | December 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Düzce İlahiyat Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.