İnsanın doğru düşünme eylemini mantık ilmi, doğru ve sahih bir inanca sahip olmasını akâid/kelam ilmi, ahlaklı olmasını tasavvuf ilmi ve doğru konuşma eylemini ise gramer ilmi üstlenir. Gramer ilminin konulmasını gerektirecek birden fazla etken olmuştur. Müslümanların Kur'an ve hadisleri koruma altına almalarına tekabül eden dini, varlık sahasında Bizans ve Pers gibi büyük imparatorluklar karşısında yok olma ve asimile olma endişesine karşı milliyetçi, fetih hareketleri sonucu İslam’la müşerref olmamış topraklarda İslam bayrağı dalgalanması siyasi ve dini gibi sebeplerden dolayı birçok ilim dalı vazedilmesinin yanında gramer ilmi de vazedilmiştir. Kurallar zihinlerde yer edinsin, özellikle Arap olmayanlar daha iyi kavrasın diye Kur’an’ı Kerim ve Peygamber efendimiz (s.a.s.)’in “Cevâmiu‘l-kelim” diye bilinen özlü ifadelerinden ilham alınarak küllî kaideler telif edilmiştir. Arap dili grameri vazedilmesi de küllî kaidelerlerin “fâil merfû', mef'ûl mansûb, muzâfu ileyh mecrûrdur.” ya da “her fiil fâilini ref' eder.” kaidesiyle başlamıştır. Küllî kaideler, nahiv ile uğraşan kişiye kaidelerin hangisini önceleyeceğini, ne yapması gerektiğini ve birçok konuda nahvî’ye rehberlik ettiği gibi yer yer bu kaideler, gramer ilminin kurallarını ifade ettikleri de olmuştur. Nahiv, nahiv usûlü ve nahiv hilaf ilmi kitapların kahiri ekseriyetinde bu kaideler, satır aralarında kendilerine işaret edilmek veya özel bir bölüm altında zikredilmek suretiyle kendilerine yer bulmuştur. İbn Mâlik, Elfiyye adlı eserinde bu kaidelere gerek uygun hareket ederek gerek onları zikretmek suretiyle bunların önemine işaret etmektedir.
While the act of thinking correctly is undertaken by the science of logic, the act of having a correct and authentic belief by the science of akaid/kalam, the act of being moral by the science of Sufism, the act of speaking correctly is undertaken by the science of grammar. There were more than one factor that required the introduction of the science of grammar. The religion of Muslims, which corresponds to the protection of the Quran and the hadiths, is nationalist against the concern of extinction and assimilation in the face of great empires such as Byzantium and Persia in the field of existence, and the waving of the Islamic flag in lands that have not been honored with Islam as a result of conquest movements has many political and religious reasons. In addition to the teaching of science, the science of grammar was also taught. Universal rules have been compiled, inspired by the Holy Quran and the concise expressions of our Prophet (pbuh), known as "Cevâmiu'l-kelim", so that the rules can be remembered and especially non-Arabs can understand them better. The grammar of the Arabic language is based on the universal rules "perpetrator is marfû', object is mansûb, muzâfu ileyh is macrûr." or “every action ref's its agent.” It started with the rule. While the universal rules guide the person who deals with grammar which of the rules should be prioritized, what he should do, and on many issues, these rules also sometimes express the rules of the science of grammar. These rules have found a place in the vast majority of the scientific books on grammar, grammar method and grammar, by pointing out between the lines or by mentioning them under a special section. In his work titled Alfiyya, Ibn Malik points out the importance of these rules by both acting in accordance with them and mentioning them.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Düzce İlahiyat Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.