Research Article
BibTex RIS Cite

SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)

Year 2019, Volume: 9 Issue: 17, 1 - 20, 31.05.2019

Abstract

Türkiye’de
taşıma modları arasında önemini kaybeden demiryolları, son yıllarda ulaştırma
politikalarındaki artan önemiyle ve yatırım paylarıyla taşımacılık pazarında
tutunmayı başarmaktadır. Avrupa birliği uyum politikalarıyla entegre olarak 1
Mayıs 2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının
Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun’la ülkemizde demiryollarında yük ve yolcu
taşımacılığının serbestleşmesi, demiryolu lojistiğinin esnek piyasa ve dinamik
pazar koşullarında rekabetçi düzeye getirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmanın
temel konusunu, Demiryolu ile yolcu taşımacılığı yapan müşterilerin Devlet
Demiryolları İşletmesi tarafından gerçekleştirilen demiryolu taşımacılığından
aldıkları hizmetin kalitesinin ölçülmesi ve demiryolu taşımacılığının
serbestleşmesinden sonra demiryolu taşımacılığı pazarında faaliyet gösterecek
yeni firmalardan alınacak hizmetin beklentilerinin ölçülmesi
oluşturmaktadır. 
Araştırmada anket yöntemi uygulanmıştır. Yapılan
araştırma sonucunda Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.869 olarak
bulunmuştur.  Araştırma sonucunda
cinsiyet, yaş, eğitim seviyesi, gelir düzeyi, hizmet alım süresi gibi
değişkenlere göre kalite boyutlarında algılanan hizmet ile beklenen hizmet
arasında anlamlı bir farklılıklar bulunmuştur.

References

  • Avrupa Komisyonu. (2006). First railway package of 2001. 3 Ocak 2018 tarihinde https://ec.europa.eu/transport/modes/rail/packages/2001_en adresinden erişildi.
  • Bergantino, A. S., Capozza, C. ve Capurso, M. (2015). The impact of open access on intra-and inter-modal rail competition. A national level analysis in Italy. Transport Policy, 39, 77–86.
  • Çağlıyan, A. ve Bozkurt Yıldız, A. (2013). Türkiye’de demiryolu güzergâhları jeomorfoloji ilişkisi.
  • DeHousse, F. ve Marsicola, B. (2015). The EU’s fourth railway package: a new stop in a long regulatory journey. Egmont Paper 76, April 2015.
  • Demiryolu Taşımacılığı Derneği. (2015). Demiryolu Ulaştırması Hakkında Rapor. Ankara. http://www.dtd.org.tr/_files/kitapcik_internet.pdf adresinden erişildi.
  • Hundal, B. S. ve Kumar, V. (2015). Assessing the Service Quality of Northern Railway by using SERVQUAL Model. Pacific Business Review International, 7. Kabasakal, A. ve Solak, A. O. (2009). Demiryolu sektörünün rekabete açılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 27–34.
  • Kalaycı, Ş., Albayrak, A. S., Eroğlu, A., Küçüksille, E., Ak, B., Karaltı, M., … Öztürk, E. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.,. Ankara.
  • Kıroğlu, K., Elma, C., Kesten, A. ve Egüz, Ş. (2012). Üniversitede demokratik bir değer olarak hoşgörü. Journal of Social Studies Education Research, 3(2), 82–104.
  • Kocayörük, E. (2010). A Turkish Adaptation of the Inventory of Parent and Peer Attachment: The Reliability and Validity Study. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (40), 133–150.
  • OECD. (1997). Liberalisation And Structural Reform In The Freight Transport Sector In Europe Organisation For Economic Co-Operation And Development. Onur, A. (1953). Türkiye Demiryolları Tarihi (1860-1953). K.K.K. İstanbul Askeri yayınevi. https://www.nadirkitap.com/turkiye-demiryollari-tarihi-1860-1953-ahmet-onur-kitap5035924.html adresinden erişildi.
  • Özuysal, M. ve Tanyel, S. (2012). Erişilebilirlik Ölçütünün Rastlantısal Fayda Fonksiyonunda Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme. İMO Teknik Dergi, 23(3), 5987–6016.
  • Perçin, S. ve Çakır, S. (2012). Demiryollarında Süper Etkinlik Ölçümü: Türkiye Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1).
  • Pham, V. (2013). The Liberalization of Rail Transport in the European Union. Economics Honors Papers, 10.
  • Rajeswari, V. ve Santa Kumari, K. (2014). Satisfaction and service quality in Indian Railways-A study on passenger perspective. IOSR Journal of Economics and Finance, 5933.
  • Resmi Gazete. Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi. Pub. L. No. 6461 (2013). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/05/20130501-1.htm adresinden erişildi.
  • Resmi Gazete. Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği. Pub. L. No. 29806 (2016).
  • Şahbaz, P. ve Yüksel, S. (2006). Avrupa Birliği’nde Demiryolu ulaştırması: Standartlar, Politikalar, Hedefler (1. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • TCDD. (2015). TCDD Faaliyet Raporu. Ankara. http://www.tcdd.gov.tr/content/36 adresinden erişildi.
  • TCDD. (2017). TCDD Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları. 3 Ocak 2018 tarihinde http://www.tcdd.gov.tr/uploads/upmenu/2018-sebeke-Bildirimi-Surum-2.0.pdf adresinden erişildi.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö. ve Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim Amaçlı Örütbağ Sitesi Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 38–51.
Year 2019, Volume: 9 Issue: 17, 1 - 20, 31.05.2019

Abstract

References

  • Avrupa Komisyonu. (2006). First railway package of 2001. 3 Ocak 2018 tarihinde https://ec.europa.eu/transport/modes/rail/packages/2001_en adresinden erişildi.
  • Bergantino, A. S., Capozza, C. ve Capurso, M. (2015). The impact of open access on intra-and inter-modal rail competition. A national level analysis in Italy. Transport Policy, 39, 77–86.
  • Çağlıyan, A. ve Bozkurt Yıldız, A. (2013). Türkiye’de demiryolu güzergâhları jeomorfoloji ilişkisi.
  • DeHousse, F. ve Marsicola, B. (2015). The EU’s fourth railway package: a new stop in a long regulatory journey. Egmont Paper 76, April 2015.
  • Demiryolu Taşımacılığı Derneği. (2015). Demiryolu Ulaştırması Hakkında Rapor. Ankara. http://www.dtd.org.tr/_files/kitapcik_internet.pdf adresinden erişildi.
  • Hundal, B. S. ve Kumar, V. (2015). Assessing the Service Quality of Northern Railway by using SERVQUAL Model. Pacific Business Review International, 7. Kabasakal, A. ve Solak, A. O. (2009). Demiryolu sektörünün rekabete açılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 27–34.
  • Kalaycı, Ş., Albayrak, A. S., Eroğlu, A., Küçüksille, E., Ak, B., Karaltı, M., … Öztürk, E. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.,. Ankara.
  • Kıroğlu, K., Elma, C., Kesten, A. ve Egüz, Ş. (2012). Üniversitede demokratik bir değer olarak hoşgörü. Journal of Social Studies Education Research, 3(2), 82–104.
  • Kocayörük, E. (2010). A Turkish Adaptation of the Inventory of Parent and Peer Attachment: The Reliability and Validity Study. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (40), 133–150.
  • OECD. (1997). Liberalisation And Structural Reform In The Freight Transport Sector In Europe Organisation For Economic Co-Operation And Development. Onur, A. (1953). Türkiye Demiryolları Tarihi (1860-1953). K.K.K. İstanbul Askeri yayınevi. https://www.nadirkitap.com/turkiye-demiryollari-tarihi-1860-1953-ahmet-onur-kitap5035924.html adresinden erişildi.
  • Özuysal, M. ve Tanyel, S. (2012). Erişilebilirlik Ölçütünün Rastlantısal Fayda Fonksiyonunda Kullanımı Üzerine Bir Değerlendirme. İMO Teknik Dergi, 23(3), 5987–6016.
  • Perçin, S. ve Çakır, S. (2012). Demiryollarında Süper Etkinlik Ölçümü: Türkiye Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1).
  • Pham, V. (2013). The Liberalization of Rail Transport in the European Union. Economics Honors Papers, 10.
  • Rajeswari, V. ve Santa Kumari, K. (2014). Satisfaction and service quality in Indian Railways-A study on passenger perspective. IOSR Journal of Economics and Finance, 5933.
  • Resmi Gazete. Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi. Pub. L. No. 6461 (2013). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/05/20130501-1.htm adresinden erişildi.
  • Resmi Gazete. Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği. Pub. L. No. 29806 (2016).
  • Şahbaz, P. ve Yüksel, S. (2006). Avrupa Birliği’nde Demiryolu ulaştırması: Standartlar, Politikalar, Hedefler (1. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • TCDD. (2015). TCDD Faaliyet Raporu. Ankara. http://www.tcdd.gov.tr/content/36 adresinden erişildi.
  • TCDD. (2017). TCDD Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları. 3 Ocak 2018 tarihinde http://www.tcdd.gov.tr/uploads/upmenu/2018-sebeke-Bildirimi-Surum-2.0.pdf adresinden erişildi.
  • Yiğit, N., Bütüner, S. Ö. ve Dertlioğlu, K. (2008). Öğretim Amaçlı Örütbağ Sitesi Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 38–51.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Research Article
Authors

Veli Çevik 0000-0003-1981-7275

Yunus Güler 0000-0002-8350-2721

Publication Date May 31, 2019
Submission Date March 4, 2019
Acceptance Date March 27, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 17

Cite

APA Çevik, V., & Güler, Y. (2019). SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-20.
AMA Çevik V, Güler Y. SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. May 2019;9(17):1-20.
Chicago Çevik, Veli, and Yunus Güler. “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9, no. 17 (May 2019): 1-20.
EndNote Çevik V, Güler Y (May 1, 2019) SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9 17 1–20.
IEEE V. Çevik and Y. Güler, “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 9, no. 17, pp. 1–20, 2019.
ISNAD Çevik, Veli - Güler, Yunus. “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/17 (May 2019), 1-20.
JAMA Çevik V, Güler Y. SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019;9:1–20.
MLA Çevik, Veli and Yunus Güler. “SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article)”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 9, no. 17, 2019, pp. 1-20.
Vancouver Çevik V, Güler Y. SERBESTLEŞME SÜRECİNDE DEMİRYOLU LOJİSTİĞİ HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ ALGI VE BEKLENTİSİNDE KARŞILAŞTIRILMASI (Araştırma Makalesi / Research Article). Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019;9(17):1-20.

                                                                                                                                                           32482   32483

All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.