Öz
Yoğun rekabet ortamında bulunan işletmeler uzun
ömürlü olabilmek ve rekabet üstünlüğü elde edebilmek amacıyla çeşitli yöntemler
uygulamak zorundadırlar. Bu yöntemlerin en önemli bir kısmını da rekabet
stratejileri oluşturmaktadır. Rekabet stratejileri, rekabetin yoğun ve zorlu
olduğu sektörlerde firmalara bir çıkış yolu sunabilmektedir. Özellikle
konumlandırma okuluna sağladığı katkılarla stratejik yönetim literatüründe de
önemli bir yer tutan rekabet stratejileri işletmelerin rekabet avantajı elde
etmek, sürdürülebilir kaynak temini sağlamak ve uzun ömürlü bir yaşam sürmek
gibi hedeflerine ulaşmada büyük bir kurtarıcı olarak kabul edilebilmektedir.
Çalışmanın temel amacı, firmaların özellikle son
dönemde içine girdikleri yoğun rekabet ortamının etkilerinin azaltılması için
bir yöntem tavsiye etmektir. Bu tavsiye Porter’in 1980 yılında ortaya koyduğu
ve rekabet ortamında yer alan firmaların karşılaştıkları beş rekabet gücünün ortaya
çıkarttı problemlerin çözümüne yöneliktir. Firmaların piyasada karşılaştıkları
beş güç ile başa çıkmak adına geliştirilmiş olan Jenerik stratejilerinin
çerçevesinde çözüm yolları belirlenmiştir.
Özellikle konumlandırma okulu çerçevesinde oluşan bu
stratejiler işletmelerin beklentileri olan rekabet üstünlüğü sağlayabilmek,
sürdürülebilir bir kaynak temini politikası geliştirebilmek ve uzun ömürlü bir
firma olabilmek gibi isteklerini yerine getirirken büyük destek sağlayacak
stratejilerden biri olarak kabul edilebilir.
Anahtar
Kelimeler: Jenerik
Stratejileri, Konumlandırma Okulu, Farklılaşma, Maliyet Liderliği, Odaklanma.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2020 |
Submission Date | October 26, 2019 |
Acceptance Date | January 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 19 |
Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Dicle University, Journal of Economics and Administrative Sciences