Innovations are the sole source of growth and development for a region or country in the long run. This study aims to analyze innovation barriers faced by manufacturing firms operating in the Province of Mersin. An innovation survey was conducted with 76 manufacturing firms in the Province of Mersin that employed 20 or more workers and filled the required capacity report. The sample of the firms is determined based on the “Industry Database” of the Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey (TOBB). The results indicate that economic risks, access to finance, tax administration, contraction in national and local markets, excessive energy costs, tax rates, and lack of qualified personnel are the main innovation barriers ranked from the most to the least significant, respectively. In addition, cross relations revealed statistically significant relationships between innovation and firms’ legal status, industry, senior managers’ education, and experience levels, and the number of R&D personnel. Also, a significant relationship has been observed between a firm’s innovation activities and the use of grant support as well as R&D expenditure, even in the case where the innovation is new for the firm but not new for the main market.
Yenilikler (inovasyon) bir bölge veya ülkedeki uzun dönem gelişmenin ana kaynağıdır. Bu çalışmanın amacı Mersin ilinde faaliyet gösteren imalat sanayi firmalarının yenilik yaratmalarının önündeki engellerin tespit edilmesi, bu engellerin (inovasyon bariyerlerinin) özellikleri ve doğasının ortaya konulması ile bu engellerin önem derecesinin belirlenmesidir. Bu amaçla Mersin ilinde faaliyet gösteren Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Sanayi Veri-tabanına kayıtlı, kapasite raporu doldurmuş, 20 ve daha fazla işçi çalıştıran firmalar arasından tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 76 imalat sanayi firmasına yüz yüze ve çevrimiçi anket uygulanmış ve bulgular değerlendirilmiştir. Yenilik bariyerleri önem derecesine göre, ekonomik riskler, finansmana erişim, vergi idaresi, ulusal ve yerel piyasalarda daralma, enerji maliyetleri, vergi oranları ve nitelikli olmayan işgücü olarak sıralanmıştır. Çapraz ilişkiler analiz edildiğinde firmaların yenilik yaratması ile çalıştığı sektör, yasal statü, üst düzey yöneticilerin eğitim ve deneyim düzeyi ile Ar-Ge biriminde çalışan personel sayısı arasında yakın bağlantı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, pazar için yeni ürün sayılmasa dahi firmanın yarattığı yenilikler ile firmanın Ar-Ge harcamaları ve hibe kullanımı arasında yakın bir ilişki olduğuna dair bulgular elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 29, 2023 |
Publication Date | May 30, 2023 |
Submission Date | December 17, 2022 |
Acceptance Date | April 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 25 |
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.