While the Tigris and Euphrates rivers turned Mesopotamia into an agricultural paradise with the survival of people, it seems that living on these rivers with boats and rafts was no longer possible with the Chalcolithic Age. On these two rivers, which originate in Anatolia and flow into the Persian Gulf after merging, previously only the needed goods between Anatolia and Mesopotamia were transported from north to south. However, in later periods, trade began to be carried out through water connections to cities far from the Tigris and Euphrates rivers in Mesopotamia. These transportation activities, carried out with boats and rafts such as Mashoof, Isbiyah, Guffa, Kalaku, Coracle, Balams and Safinahs, turned into a major economic sector in Mesopotamia. The city of Hit, which constantly produced these vehicles for more cargo transportation and safer journeys, became an important industrial center of its time. Since the transportation services on the rivers, which became the locomotive of the Mesopotamian economy, turned into an activity that concerns almost everything, it can be seen that the periodical city authorities introduced some laws and rules for the more orderly and safe operation of these means of transportation.
0
İnsanların yerleşik hayata geçmesiyle Dicle ve Fırat ırmakları Mezopotamya’yı tarım cenneti haline getirirken, Kalkolitik Çağ ile birlikte bu ırmaklar üzerinde kayık ve sallarla taşımacılığın yapılmaya başlandığı görülür. Anadolu’da doğan ve birleştikten sonra Basra körfezine akan bu iki ırmak üzerinde önceleri Anadolu ve Mezopotamya arasında sadece kuzeyden güneye ihtiyaç duyulan mallar taşınmıştır. Ancak, sonraki dönemlerde Mezopotamya’da Dicle ve Fırat ırmaklarından uzak olan kentlere açılmış olan su kanalları üzerinden de ticaret yapılmaya başlanmıştır. Mashoof, İsbiyah, Guffa, Kalek, Coracle, Balams ve Safinahs gibi kayık ve sallarla yapılan bu taşıma faaliyetleri Mezopotamya’da büyük bir ekonomik sektöre dönüşmüştü. Daha fazla yük taşıma ve güvenli yolculuk için sürekli geliştirilen bu araçları üreten Hit kenti dönemin önemli bir sanayi merkezi haline gelmişti. Mezopotamya ekonomisinin lokomotifi haline gelen ırmaklar üzerindeki taşımacılık hizmetleri hemen herkesi ilgilendiren bir faaliyete dönüştüğü için dönemin kent yöneticileri tarafından bu taşıma araçlarının daha düzenli ve güvenli işleyişleri için bazı kanun ve kurallar getirdikleri görülmektedir.
yüklendi
yok
0
Yayın katkılarınız için sonsuz teşekkür eder ve çalışmalarınızda başarılar dilerim
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economic Models and Forecasting |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 0 |
Early Pub Date | May 29, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | January 16, 2024 |
Acceptance Date | March 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 27 |
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.