İslami muhasebe kavramı, muhasebe süreçlerinin İslam ilkeleri ve kurallarına uygun olarak yürütülmesini sağlayan bir muhasebe şekli olarak tanımlanmakta olup, sadece kurumlarda değil, üniversitelerde de önem kazanmaya başlamıştır. Bu bağlamda, öncelikle faizsiz finans şirketleri ve katılım bankaları tarafından uygulanan İslami Muhasebe, Türkiye'deki üniversitelerde uzmanlık dersi olarak öğretilmeye başlanmıştır. Çalışma, İslami Muhasebe ile ilgili kavramsal bilgileri incelemiş ve İslami Muhasebe eğitimi alan üniversite öğrencilerinin bu konudaki farkındalıklarını değerlendirmek için bir anket gerçekleştirmiştir. Çalışma, İslami Muhasebe eğitimi veren Türkiye'deki bir devlet üniversitesinde (Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi) gerçekleştirilmiştir. Katılımcı 138 öğrenciden elde edilen veriler istatistiksel analiz teknikleri kullanılarak incelenmiştir. Çalışma, öğrencilerin İslami Muhasebe kavramı hakkında yeterli bilgiye sahip olup olmadıklarını, bu kavramı ne kadar anladıklarını ve öğrenmeye istekli olup olmadıklarını belirlemeyi amaçlamıştır. Çalışmanın sonuçlarına dayanarak hem öğrencilere hem de eğitim veren akademik personele rehberlik edecek önerilerde bulunulmuştur. Sonuçlar, öğrencilerin İslami Muhasebe kavramının geleneksel muhasebeye benzer olduğunu, ancak farklı odak noktaları ve sosyo-ekonomik hedefleri olduğunu yüksek düzeyde kabul ettiklerini göstermiştir. Ayrıca, İslami Muhasebe hakkında bilgi edinmek isteyen önemli sayıda kişi bulunmaktadır. İslami Muhasebe hakkında bilgi, farkındalık, anlayış ve öğrenme istekliliğinin yaş, cinsiyet ve eğitim düzeyine göre önemli farklılıklar göstermediği sonucuna varılmıştır.
The concept of Islamic Accounting, defined as a form of accounting that ensures accounting processes are conducted in accordance with Islamic principles and rules, has begun to be emphasized not only in institutions but also in universities. In this context, Islamic Accounting, primarily practiced by interest-free finance companies and participation banks, has begun to be taught as a specialized course in universities in Turkey. The study examined conceptual information related to Islamic Accounting and surveyed to assess the awareness of university students who received Islamic Accounting education on this subject. The study was conducted at a public university in Turkey (Van Yüzüncü Yıl University) that provides Islamic Accounting education. The data from 138 participating students were analyzed using statistical analysis techniques. The study aimed to determine whether students have sufficient knowledge about the concept of Islamic Accounting, their understanding of it, and their willingness to learn. Based on the study's results, recommendations are intended to guide both students and the academic staff providing education. The results indicated that students expressed high levels of agreement that their conceptualization of Islamic Accounting is similar to traditional accounting, but has different focuses and socio-economic objectives. Additionally, there is a significant number of individuals interested in gaining knowledge about Islamic Accounting. It was concluded that the knowledge, awareness, understanding, and willingness to learn about Islamic Accounting do not show significant differences based on age, gender, and education.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Islamic Economy |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 25, 2025 |
| Publication Date | November 26, 2025 |
| Submission Date | December 19, 2024 |
| Acceptance Date | October 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 30 |
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.