Research Article
BibTex RIS Cite

TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 30, 653 - 677
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1625766

Abstract

Kariyer fuarları, öğrencileri sektörle buluşturan ve kariyerlerine yön verecek önemli fırsatlar sunan süreli organizasyonlardır. Öğrencilerin ve akademisyenlerin kariyer fuarlarına yönelik algılarını anlamak; kariyer fuarlarının öğrencilerin kariyer gelişimlerine etkili bir şekilde entegre edilmesine yol göstermek için kritik öneme sahiptir. Araştırmanın amacı Van’da 3-4 Ocak 2024 tarihlerinde düzenlenen Doğu Anadolu Kariyer Fuarı (DAKAF) 2024’e katılan Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Turizm Fakültesi öğrencileri ve akademisyenlerinin kariyer fuarı hakkında görüşlerini tespit etmektir. Bu doğrultuda yaş aralığı 19-24 olan Turizm İşletmeciliği, Rekreasyon Yönetimi ve Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümlerinden 25 öğrenci ve 6 akademisyen ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilerek veriler toplanmıştır. Öğrenci görüşleri “fuar organizasyonunun olumsuz yönleri”, “fuar organizasyonundan beklentiler”, “kariyer gelişimi ihtiyaçları”, “kariyer gelişimi planlaması” olmak üzere dört başlıkta toplanmıştır. Bununla beraber akademisyen görüşlerinden “kariyer gelişimine yönelik etkiler”, “kariyer fuarlarından beklentiler”, “kariyer gelişim ihtiyaçları”, “kariyer gelişiminde önerilen kaynaklar”, “kariyer planlamasına etki eden unsurlar” olarak beş tema ortaya çıkarılmıştır. Araştırmada kariyer fuarlarının önemi ve organizasyonuna ilişkin öğrencilerin ve akademisyenlerin bakış açılarının derinlemesine incelenmesiyle kariyer fuarlarının avantajlarının arttırılması, dezavantajlarının azaltılması ve iyileştirilmesi yönünde turizm sektörünün tüm paydaşlarına yol gösterecek öneriler sunulmuştur.

References

  • Baum, T. (2007). Human resources in tourism: Still waiting for change. Tourism Management, 28(6), 1383-1399. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.04.005
  • Boyraz, M., & Mutlu, A. S. (2020). Lisans düzeyindeki turizm öğrencilerinin Travel Turkey İzmir Turizm Fuarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(3), 1770-1786. https://doi.org/ 10.21325/jotags.2020.633.
  • Brennan, C., Daly, M., Fitzpatrick, E., & Sweeney, E. (2004). Tradition vs. technology: Career fairs in the 21st century. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 4(1), 23-41. https://doi.org/10.1023/B:IJVO.0000021056.29294.06.
  • Bridgstock, R. (2009). The graduate attributes we’ve overlooked: Enhancing graduate employability through career management skills. Higher Education Research & Development, 28(1), 31-44. https://doi.org/10.1080/07294360802444347
  • Çarıkçı, İ. H. & Morçin, E. (2014). Önlisans turizm öğrencilerinin kariyer değerleri: Sarıkamış örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi. Özel Sayı (2), 67-81.
  • Çatır, O. & Karaçor, M. (2016). İnsan kaynaklarında kariyer planlama: Turizm öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 201-220.
  • Creswell, J. W. (2019). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd Edition). SAGE Publications Inc.
  • Fahrurrozi, M., Wathoni, H., Basri, H., & Dwimaulani, A. (2023). entrepreneurial leadership values in tourism classroom teaching. Enhancing the learning processes for tourism business. Journal of Environmental Management & Tourism, 14(2), 458-468.
  • Gordon, S., Adler, H., & Scott-Halsell, S. (2014). Career fairs: Are they valuable events? Hospitality and tourism recruiter perceptions of attributes towards participation and activities. International Journal of Hospitality and Event Management, 1(1), 81-94. https://doi.org/10.1504/ıjhem.2014.062858.
  • İstanbullu Dinçer, F., Akova, O. & Kaya, F. (2013). Meslek Yüksekokulu Turizm ve Otel İşletmeciliği Programı öğrencilerinin kariyer planlaması üzerine bir araştırma: İstanbul Üniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 1(2), 42-56.
  • Kaskey, V. (2012). An investigation into a career day on a student's choice of profession. International Journal of Business and Social Science, Special Issue, 3(14), 53-58.
  • Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00057-6
  • Ladkin, A. (2006). Careers and employment. In D. Airey and J. Tribe (Eds.). An international handbook of tourism education (pp. 437-450). Routledge.
  • Lee, M. J., Lee, P., & De Villa-Lopez, B. (2019). Hospitality and tourism career fairs: How important are they and how well do they work?. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 19(4), 326-340. https://doi.org/10.1080/15313220.2019.1592061.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.36.
  • Leslie, D., & Russell, H. (2006). The importance of foreign language skills in the tourism sector: A comparative study of student perceptions in the UK and continental Europe. Tourism Management, 27(6), 1397-1407. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.12.016.
  • Miller, L. (2024). Hospitality highway career fair: An exploratory study [Unpublished Master's Thesisi]. Human Nutrition and Hospitality Management Undergraduate, University of Arkansas. Retrieved from https://scholarworks.uark.edu/hnhiuht/32.
  • Milman, A. & Whitney, P. A. (2014). Evaluating students’ experience and satisfaction at a hospitality and tourism college career fair. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 13(2), 173-189. https://doi.org/10.1080/15332845.2014.847304.
  • Özkanan, A., Acar, O. S. & Çıragöz, M. B. (2022). Kariyer yönetimine biçilen değer: Üniversitelerin kariyer merkezleri üzerine bir inceleme. BŞEÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-18. https://doi.org/10.33905/bseusbed.987983.
  • Payne, B. K., & Sumter, M. (2005). College students' perceptions about career fairs: What they like, what they gain, and what they want to see. College Student Journal, 39(2), 269–278.
  • Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2007). Research methods for business students (4th Edition). Pearson Education Limited.
  • Silkes, C., Adler, H., & Phillips, P. S. (2010). Hospitality career fairs: Student perceptions of value and usefulness. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9(2), 117-130. https://doi.org/10.1080/15332840903383806.
  • Tribe, J. (2002). The philosophic practitioner. Annals of Tourism Research, 29(2), 338-357. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(01)00038-X
  • Zopiatis, A. (2007). Hospitality internships in Cyprus: A genuine academic experience or a continuing frustration?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(1), 65-77. https://doi.org/10.1108/09596110710724170
  • Zopiatis, A., & Theocharous, A. L. (2013). Revisiting hospitality internship practices: A holistic investigation. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 13, 33-46. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2013.04.002

PERCEPTIONS OF TOURISM ACADEMICS AND STUDENTS TOWARDS CAREER FAIRS: THE EXAMPLE OF DAKAF 24

Year 2025, Volume: 15 Issue: 30, 653 - 677
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1625766

Abstract

Career fairs are periodic organizations that unite students with the sector and offer important opportunities to guide their careers. Understanding the perceptions of students and academicians about career fairs is critical in guiding the effective integration of career fairs into students' career development. The research aims to determine the opinions of Van Yuzuncu Yil University, Faculty of Tourism students and academicians who attended the Eastern Anatolia Career Fair (DAKAF) 2024 held in Van on January 3-4, 2024, about the career fair. In this context, data were collected by conducting face-to-face interviews with 25 students and 6 academicians from the Tourism Management, Recreation Management, and Gastronomy and Culinary Arts departments, ages 19 to 24. Student opinions were grouped under four headings: "negative aspects of the fair organization", "expectations from the fair organization", "career development needs", and "career development planning". In addition, five themes were revealed from the academicians' opinions: "impacts on career development", "expectations from career fairs", "career development needs", "recommended resources for career development", and "factors affecting career planning". In the research, by examining in depth the perspectives of students and academicians regarding the importance and organization of career fairs, suggestions were presented to guide all stakeholders of the tourism sector in increasing the advantages of career fairs, reducing, and improving their disadvantages.

References

  • Baum, T. (2007). Human resources in tourism: Still waiting for change. Tourism Management, 28(6), 1383-1399. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.04.005
  • Boyraz, M., & Mutlu, A. S. (2020). Lisans düzeyindeki turizm öğrencilerinin Travel Turkey İzmir Turizm Fuarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(3), 1770-1786. https://doi.org/ 10.21325/jotags.2020.633.
  • Brennan, C., Daly, M., Fitzpatrick, E., & Sweeney, E. (2004). Tradition vs. technology: Career fairs in the 21st century. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 4(1), 23-41. https://doi.org/10.1023/B:IJVO.0000021056.29294.06.
  • Bridgstock, R. (2009). The graduate attributes we’ve overlooked: Enhancing graduate employability through career management skills. Higher Education Research & Development, 28(1), 31-44. https://doi.org/10.1080/07294360802444347
  • Çarıkçı, İ. H. & Morçin, E. (2014). Önlisans turizm öğrencilerinin kariyer değerleri: Sarıkamış örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi. Özel Sayı (2), 67-81.
  • Çatır, O. & Karaçor, M. (2016). İnsan kaynaklarında kariyer planlama: Turizm öğrencileri üzerine bir alan araştırması. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 201-220.
  • Creswell, J. W. (2019). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd Edition). SAGE Publications Inc.
  • Fahrurrozi, M., Wathoni, H., Basri, H., & Dwimaulani, A. (2023). entrepreneurial leadership values in tourism classroom teaching. Enhancing the learning processes for tourism business. Journal of Environmental Management & Tourism, 14(2), 458-468.
  • Gordon, S., Adler, H., & Scott-Halsell, S. (2014). Career fairs: Are they valuable events? Hospitality and tourism recruiter perceptions of attributes towards participation and activities. International Journal of Hospitality and Event Management, 1(1), 81-94. https://doi.org/10.1504/ıjhem.2014.062858.
  • İstanbullu Dinçer, F., Akova, O. & Kaya, F. (2013). Meslek Yüksekokulu Turizm ve Otel İşletmeciliği Programı öğrencilerinin kariyer planlaması üzerine bir araştırma: İstanbul Üniversitesi ve Gümüşhane Üniversitesi örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 1(2), 42-56.
  • Kaskey, V. (2012). An investigation into a career day on a student's choice of profession. International Journal of Business and Social Science, Special Issue, 3(14), 53-58.
  • Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00057-6
  • Ladkin, A. (2006). Careers and employment. In D. Airey and J. Tribe (Eds.). An international handbook of tourism education (pp. 437-450). Routledge.
  • Lee, M. J., Lee, P., & De Villa-Lopez, B. (2019). Hospitality and tourism career fairs: How important are they and how well do they work?. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 19(4), 326-340. https://doi.org/10.1080/15313220.2019.1592061.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.36.
  • Leslie, D., & Russell, H. (2006). The importance of foreign language skills in the tourism sector: A comparative study of student perceptions in the UK and continental Europe. Tourism Management, 27(6), 1397-1407. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.12.016.
  • Miller, L. (2024). Hospitality highway career fair: An exploratory study [Unpublished Master's Thesisi]. Human Nutrition and Hospitality Management Undergraduate, University of Arkansas. Retrieved from https://scholarworks.uark.edu/hnhiuht/32.
  • Milman, A. & Whitney, P. A. (2014). Evaluating students’ experience and satisfaction at a hospitality and tourism college career fair. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 13(2), 173-189. https://doi.org/10.1080/15332845.2014.847304.
  • Özkanan, A., Acar, O. S. & Çıragöz, M. B. (2022). Kariyer yönetimine biçilen değer: Üniversitelerin kariyer merkezleri üzerine bir inceleme. BŞEÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-18. https://doi.org/10.33905/bseusbed.987983.
  • Payne, B. K., & Sumter, M. (2005). College students' perceptions about career fairs: What they like, what they gain, and what they want to see. College Student Journal, 39(2), 269–278.
  • Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2007). Research methods for business students (4th Edition). Pearson Education Limited.
  • Silkes, C., Adler, H., & Phillips, P. S. (2010). Hospitality career fairs: Student perceptions of value and usefulness. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9(2), 117-130. https://doi.org/10.1080/15332840903383806.
  • Tribe, J. (2002). The philosophic practitioner. Annals of Tourism Research, 29(2), 338-357. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(01)00038-X
  • Zopiatis, A. (2007). Hospitality internships in Cyprus: A genuine academic experience or a continuing frustration?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(1), 65-77. https://doi.org/10.1108/09596110710724170
  • Zopiatis, A., & Theocharous, A. L. (2013). Revisiting hospitality internship practices: A holistic investigation. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 13, 33-46. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2013.04.002
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Employment
Journal Section Research Article
Authors

Tuğçe Özoğul Balyalı 0000-0002-2263-4122

Bahadır İnanç Özkan 0000-0002-7665-6765

Ezgi Bayram Öz 0000-0001-5391-6248

Early Pub Date November 25, 2025
Publication Date November 26, 2025
Submission Date January 23, 2025
Acceptance Date September 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 30

Cite

APA Özoğul Balyalı, T., Özkan, B. İ., & Bayram Öz, E. (2025). TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(30), 653-677. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1625766
AMA Özoğul Balyalı T, Özkan Bİ, Bayram Öz E. TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. November 2025;15(30):653-677. doi:10.53092/duiibfd.1625766
Chicago Özoğul Balyalı, Tuğçe, Bahadır İnanç Özkan, and Ezgi Bayram Öz. “TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15, no. 30 (November 2025): 653-77. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1625766.
EndNote Özoğul Balyalı T, Özkan Bİ, Bayram Öz E (November 1, 2025) TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15 30 653–677.
IEEE T. Özoğul Balyalı, B. İ. Özkan, and E. Bayram Öz, “TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 15, no. 30, pp. 653–677, 2025, doi: 10.53092/duiibfd.1625766.
ISNAD Özoğul Balyalı, Tuğçe et al. “TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15/30 (November2025), 653-677. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1625766.
JAMA Özoğul Balyalı T, Özkan Bİ, Bayram Öz E. TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2025;15:653–677.
MLA Özoğul Balyalı, Tuğçe et al. “TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 15, no. 30, 2025, pp. 653-77, doi:10.53092/duiibfd.1625766.
Vancouver Özoğul Balyalı T, Özkan Bİ, Bayram Öz E. TURİZM AKADEMİSYENLERİNİN VE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER FUARLARINA YÖNELİK ALGILARI: DAKAF 24 ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2025;15(30):653-77.

                                                                                                                                                           32482   32483

All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.