This study investigates the relationship between Vision and Leadership and Corporate Philanthropy levels by focusing on two important companies, Koç and Sabancı. The main purpose of this study is to compare the Vision and Leadership and Corporate Philanthropy practices of these organizations and to examine the gender differences in their perceptions. In order to collect data on the employees’ views on these corporate values, a survey was conducted with 267 participants selected through convenience sampling method. The results show that Sabancı outperforms Koç in both Vision and Leadership and Corporate Philanthropy. Furthermore, female participants consistently scored higher than male participants on both dimensions. This study contributes to the corporate social responsibility (CSR) and leadership literature, especially in the context of conglomerates in Turkey, and highlights the importance of leadership alignment with philanthropic activities. It provides valuable insights for managers who want to improve their companies’ CSR strategies and highlights the role of gender in shaping perceptions of corporate practices. The originality of this study is that it focuses on powerful conglomerates in an emerging market and examines gender differences in CSR and leadership assessments.
Bu çalışma, Vizyon ve Liderlik ile Kurumsal Hayırseverlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi, iki önemli şirket olan Koç ve Sabancı'ya odaklanarak araştırmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, bu kuruluşların Vizyon ve Liderlik ile Kurumsal Hayırseverlik uygulamalarını karşılaştırmak ve algılarındaki cinsiyete dayalı farklılıkları incelemektir. Bu kurumsal değerlere ilişkin çalışanların görüşleri hakkında veri toplamak için, uygun örnekleme yöntemi ile seçilen 267 katılımcıyla bir anket yapılmıştır. Sonuçlar, Sabancı'nın hem Vizyon ve Liderlik hem de Kurumsal Hayırseverlik alanlarında Koç'tan daha iyi performans gösterdiğini göstermektedir. Ayrıca, kadın katılımcılar her iki boyutu da erkek katılımcılardan tutarlı bir şekilde daha yüksek puanlamışlardır. Bu çalışma, özellikle Türkiye’deki holdingler bağlamında kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) ve liderlik literatürüne katkıda bulunmakta ve hayırseverlik faaliyetleriyle liderlik uyumunun önemini vurgulamaktadır. Şirketlerinin KSS stratejilerini geliştirmek isteyen yöneticiler için değerli içgörüler sunmakta ve kurumsal uygulamalara ilişkin algıları şekillendirmede cinsiyetin rolünü vurgulamaktadır. Bu çalışmanın özgünlüğü, gelişmekte olan bir pazardaki güçlü holdinglere odaklanması ve kurumsal sosyal sorumluluk ve liderlik değerlendirmelerinde cinsiyet farklılıklarını incelemesidir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Organisation Economy |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 25, 2025 |
| Publication Date | November 26, 2025 |
| Submission Date | June 2, 2025 |
| Acceptance Date | October 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 30 |
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.