Research Article
BibTex RIS Cite

YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 30, 971 - 994
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1713545

Abstract

Bu çalışmada Gaziantep ilindeki belediyelerde çalışanların Yengeç Sepeti Sendromuna ilişkin algıları ve bu sendromun bireyler üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel olarak kurgulanan çalışmada görüşme tekniği ile Gaziantep Büyükşehir Belediyesi ve ilçe belediyelerinde görev yapmakta olan 26 personelden veri toplanmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen 11 soruluk form ile 10.01.2025- 18.02.2025 tarihleri arasında yüz yüze olarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır ve MAXQDA programı ile analizler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda; başarının desteklenmesi ve engellenmesi, başarıyı paylaşma ile yükselmeyi engelleme eğilimleri, dayanışma ve bireysel rekabet dengesi ile olumsuz rekabeti azaltmaya yönelik öneriler olmak üzere dört tema ortaya çıkmıştır. Bulgular, çalışanlar arasında hem destekleyici hem de engelleyici davranışların bir arada var olduğunu, ancak adil yönetim uygulamaları ve takım çalışmasının teşviki ile olumsuz etkilerin azaltılabileceğini göstermektedir.

References

  • Akdemir, A. B., & Kılıç, A. (2021). Nitel makalelerin yöntem analizi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 486-502.
  • Altıntaş, M., & Topçu, T. (2024). Kamu çalışanlarının yengeç sepeti sendromu hakkındaki görüşleri: Nitel bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 22(52), 448-478.
  • Amabile, T. M. (1993). Motivational synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace. Human Resource Management Review, 3(3), 185–201.
  • Aydın, G. Z., & Oğuzhan, G. (2019). The “crabs in a bucket” mentality in healthcare personnel: A phenomenological study. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 12(2), 618-630.
  • Bennett, R. J., & Robinson, S. L. (2003). The past, present, and future of workplace deviance research. In J. Greenberg (Ed.), Organizational behavior: The state of the science (pp. 247–281). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cotter, D. A., Hermsen, J. M., Ovadia, S., & Vanneman, R. (2001). The glass ceiling effect. Social Forces, 80(2), 655–681.
  • Çavuş, B., & Sarpkaya, R. (2022). Are schools a bucket of “crabs”? A mixed method study at high schools in Turkey. International Journal of Educational Reform, 34(3), 452-487.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media.
  • Derks, B., Van Laar, C., & Ellemers, N. (2016). The Queen Bee phenomenon: Why women leaders distance themselves from junior women. The Leadership Quarterly, 27(3), 456–470.
  • Detert, J. R., & Edmondson, A. C. (2011). Implicit voice theories: Taken for granted rules of self-censorship at work. Academy of Management Journal, 54(3), 461–488.
  • Dogan, E., & Kıray, A. (2022). Toksik liderlik ve toksik örgüt ortamı: Kavramsal bir çalışma. Sosyal Mucit Academic Review, 3(2), 353-367.
  • Duffy, M. K., Ganster, D. C., & Pagon, M. (2002). Social undermining in the workplace. Academy of Management Journal, 45(2), 331–351.
  • Ece, S. (2024). Crab syndrome in business life and collectivist/individualist culture. International Journal of Business and Economic Studies, 6(2), 82-89.
  • Gürses, K., & Eren, E. (2019). Kamu kurumlarında yenilikçiliğin önündeki engeller: Yerel yönetim çalışanlarının görüşleri. Amme İdaresi Dergisi, 52(4), 123–146.
  • Hard, L., & O'Gorman, L. (2007). ‘Push-me’ or ‘pull-you’? An opportunity for early childhood leadership in the implementation of Queensland's early years curriculum. Contemporary Issues in Early Childhood, 8(1), 50-60.
  • Heper, M. (2001). The state and bureaucracy: The Turkish case. In M. Heper (Ed.), Politics in the Third Turkish Republic (pp. 37–54). Westview Press.
  • Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal, 33(4), 692–724.
  • Kayserili, S. K. (Ed.). (2024). Kadın araştırmacıların sosyal bilimler çalışmaları III. Akademisyen Kitabevi.
  • Kocabıyık, O. O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Lim, S., Cortina, L. M., & Magley, V. J. (2008). Personal and workgroup incivility: Impact on work and health outcomes. Journal of Applied Psychology, 93(1), 95–107.
  • Miller, C. D. (2019). Exploring the crabs in the barrel syndrome in organizations. Journal of Leadership & Organizational Studies, 26(3), 352-371.
  • Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25(4), 706-725.
  • Pavik, G. (2024). Ortaokullarda öğretmenler arası koordinasyon. Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar XXIII, 127.
  • Pearson, C. M., Andersson, L. M., & Wegner, J. W. (2001). When workers flout convention: A study of workplace incivility. Human Relations, 54(11), 1387–1419.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., & Bommer, W. H. (1996). Transformational leader behaviors and substitutes for leadership as determinants of employee satisfaction, commitment, trust, and organizational citizenship behaviors. Journal of Management, 22(2), 259–298.
  • Rosen, C. C., Levy, P. E., & Hall, R. J. (2006). Placing perceptions of politics in the context of the feedback environment, employee attitudes, and job performance. Journal of Applied Psychology, 91(1), 211–220.
  • Simmons, A. (2014). The crab syndrome. Antuan Simmons.
  • Soubhari, T., & Kumar, Y. (2014). The crab-bucket effect and its impact on job stress-an exploratory study with reference to autonomous colleges. International Journal on Recent and Innovation Trends in Computing and Communication, 2(10), 3022-3027.
  • Tarraya, H. O. (2023). Challenges and opportunities for teacher leaders in public schools. ASEAN Journal of Educational Research and Technology, 2(3), 229-238.
  • Tepper, B. J. (2000). Consequences of abusive supervision. Academy of Management Journal, 43(2), 178–190.
  • Tosun, N., & Yıldız, M. (2017). Kamu çalışanlarının kamu yönetimine ilişkin algıları: Reformların çalışan algılarına etkisi. Kamu Yönetimi Dergisi, 50(3), 67–87.
  • Yılmaz, M., & Kula, S. (2015). Türkiye'de kamu kurumlarında kariyer planlaması ve liyakat sistemi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 45–59.

THE EFFECTS OF CRAB BASKET SYNDROME ON EMPLOYEES: THE CASE OF MUNICIPALITIES IN GAZIANTEP PROVINCE

Year 2025, Volume: 15 Issue: 30, 971 - 994
https://doi.org/10.53092/duiibfd.1713545

Abstract

This study aimed to examine municipal employees' perceptions of Crab Bucket Syndrome and its effects on individuals in Gaziantep province. Designed as qualitative research, data were collected through interviews with 26 employees from Gaziantep Metropolitan Municipality and district municipalities using an 11-item questionnaire developed by the researchers. Face-to-face interviews were conducted between 10.01.2025- 18.02.2025, and the data were analyzed using descriptive analysis techniques with MAXQDA software. The results revealed four main themes: supporting versus hindering success, success-sharing versus advancement-blocking tendencies, the balance between solidarity and individual competition, and recommendations for reducing negative competition. The findings indicate that while both supportive and obstructive behaviors coexist among employees, implementing fair management practices and promoting teamwork can effectively mitigate the negative impacts of Crab Bucket Syndrome in municipal work environments.

References

  • Akdemir, A. B., & Kılıç, A. (2021). Nitel makalelerin yöntem analizi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 486-502.
  • Altıntaş, M., & Topçu, T. (2024). Kamu çalışanlarının yengeç sepeti sendromu hakkındaki görüşleri: Nitel bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 22(52), 448-478.
  • Amabile, T. M. (1993). Motivational synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace. Human Resource Management Review, 3(3), 185–201.
  • Aydın, G. Z., & Oğuzhan, G. (2019). The “crabs in a bucket” mentality in healthcare personnel: A phenomenological study. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 12(2), 618-630.
  • Bennett, R. J., & Robinson, S. L. (2003). The past, present, and future of workplace deviance research. In J. Greenberg (Ed.), Organizational behavior: The state of the science (pp. 247–281). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cotter, D. A., Hermsen, J. M., Ovadia, S., & Vanneman, R. (2001). The glass ceiling effect. Social Forces, 80(2), 655–681.
  • Çavuş, B., & Sarpkaya, R. (2022). Are schools a bucket of “crabs”? A mixed method study at high schools in Turkey. International Journal of Educational Reform, 34(3), 452-487.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media.
  • Derks, B., Van Laar, C., & Ellemers, N. (2016). The Queen Bee phenomenon: Why women leaders distance themselves from junior women. The Leadership Quarterly, 27(3), 456–470.
  • Detert, J. R., & Edmondson, A. C. (2011). Implicit voice theories: Taken for granted rules of self-censorship at work. Academy of Management Journal, 54(3), 461–488.
  • Dogan, E., & Kıray, A. (2022). Toksik liderlik ve toksik örgüt ortamı: Kavramsal bir çalışma. Sosyal Mucit Academic Review, 3(2), 353-367.
  • Duffy, M. K., Ganster, D. C., & Pagon, M. (2002). Social undermining in the workplace. Academy of Management Journal, 45(2), 331–351.
  • Ece, S. (2024). Crab syndrome in business life and collectivist/individualist culture. International Journal of Business and Economic Studies, 6(2), 82-89.
  • Gürses, K., & Eren, E. (2019). Kamu kurumlarında yenilikçiliğin önündeki engeller: Yerel yönetim çalışanlarının görüşleri. Amme İdaresi Dergisi, 52(4), 123–146.
  • Hard, L., & O'Gorman, L. (2007). ‘Push-me’ or ‘pull-you’? An opportunity for early childhood leadership in the implementation of Queensland's early years curriculum. Contemporary Issues in Early Childhood, 8(1), 50-60.
  • Heper, M. (2001). The state and bureaucracy: The Turkish case. In M. Heper (Ed.), Politics in the Third Turkish Republic (pp. 37–54). Westview Press.
  • Kahn, W. A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of Management Journal, 33(4), 692–724.
  • Kayserili, S. K. (Ed.). (2024). Kadın araştırmacıların sosyal bilimler çalışmaları III. Akademisyen Kitabevi.
  • Kocabıyık, O. O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Lim, S., Cortina, L. M., & Magley, V. J. (2008). Personal and workgroup incivility: Impact on work and health outcomes. Journal of Applied Psychology, 93(1), 95–107.
  • Miller, C. D. (2019). Exploring the crabs in the barrel syndrome in organizations. Journal of Leadership & Organizational Studies, 26(3), 352-371.
  • Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25(4), 706-725.
  • Pavik, G. (2024). Ortaokullarda öğretmenler arası koordinasyon. Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar XXIII, 127.
  • Pearson, C. M., Andersson, L. M., & Wegner, J. W. (2001). When workers flout convention: A study of workplace incivility. Human Relations, 54(11), 1387–1419.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., & Bommer, W. H. (1996). Transformational leader behaviors and substitutes for leadership as determinants of employee satisfaction, commitment, trust, and organizational citizenship behaviors. Journal of Management, 22(2), 259–298.
  • Rosen, C. C., Levy, P. E., & Hall, R. J. (2006). Placing perceptions of politics in the context of the feedback environment, employee attitudes, and job performance. Journal of Applied Psychology, 91(1), 211–220.
  • Simmons, A. (2014). The crab syndrome. Antuan Simmons.
  • Soubhari, T., & Kumar, Y. (2014). The crab-bucket effect and its impact on job stress-an exploratory study with reference to autonomous colleges. International Journal on Recent and Innovation Trends in Computing and Communication, 2(10), 3022-3027.
  • Tarraya, H. O. (2023). Challenges and opportunities for teacher leaders in public schools. ASEAN Journal of Educational Research and Technology, 2(3), 229-238.
  • Tepper, B. J. (2000). Consequences of abusive supervision. Academy of Management Journal, 43(2), 178–190.
  • Tosun, N., & Yıldız, M. (2017). Kamu çalışanlarının kamu yönetimine ilişkin algıları: Reformların çalışan algılarına etkisi. Kamu Yönetimi Dergisi, 50(3), 67–87.
  • Yılmaz, M., & Kula, S. (2015). Türkiye'de kamu kurumlarında kariyer planlaması ve liyakat sistemi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 45–59.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration, Policy and Administration (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Esra Çıkmaz 0000-0002-9576-7161

Early Pub Date November 25, 2025
Publication Date November 26, 2025
Submission Date June 3, 2025
Acceptance Date November 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 30

Cite

APA Çıkmaz, E. (2025). YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(30), 971-994. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1713545
AMA Çıkmaz E. YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. November 2025;15(30):971-994. doi:10.53092/duiibfd.1713545
Chicago Çıkmaz, Esra. “YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15, no. 30 (November 2025): 971-94. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1713545.
EndNote Çıkmaz E (November 1, 2025) YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15 30 971–994.
IEEE E. Çıkmaz, “YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 15, no. 30, pp. 971–994, 2025, doi: 10.53092/duiibfd.1713545.
ISNAD Çıkmaz, Esra. “YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15/30 (November2025), 971-994. https://doi.org/10.53092/duiibfd.1713545.
JAMA Çıkmaz E. YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2025;15:971–994.
MLA Çıkmaz, Esra. “YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 15, no. 30, 2025, pp. 971-94, doi:10.53092/duiibfd.1713545.
Vancouver Çıkmaz E. YENGEÇ SEPETİ SENDROMUNUN ÇALIŞANLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: GAZİANTEP İLİNDE BELEDİYELER ÖRNEĞİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2025;15(30):971-94.

                                                                                                                                                           32482   32483

All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.