In this paper, a dynamic modeling and control of an Electric Vehicle (EV) with four In-Wheel Permanent Magnet Synchronous Motors (IW-PMSM) are realized by using MATLAB/Simulink. In automotive applications especially in the EVs, PMSMs are generally utilized due to significant features such as high efficiency, high power density, and fast torque response. For this reason, they are also preferred in this study. Four PMSMs are fitted into the wheels to distribute power evenly for each wheel and thus, each motor can be controlled independently. In the dynamic model of the EV, all lateral and longitudinal forces acting on the EV are calculated. Besides, four wheel speeds are estimated according to the designed an Electronic Differential System (EDS) based the speed of the vehicle and steering angle. Then, a PID controller is designed so that the difference in the wheel speed values taken from the EDS is equal to the difference in the speeds taken from the actual system. The speed curve of each wheel and the road curve of the EV are drawn for different steering angles. As a result, it is observed that the stability of the EV is provided for various road conditions. Besides, complexity of the system is reduced by the proposed simpler control technique than the other methods in the literature such as fuzzy logic, direct torque control, and sliding mode control.
Bu makalede, dört adet Tekerlek İçi Sabit Mıknatıslı Senkron Motora (IW-PMSM) sahip bir Elektrikli Aracın (EV) MATLAB/Simulink kullanılarak dinamik modellenmesi ve kontrolü gerçekleştirilmiştir. Otomotiv uygulamalarında, özellikle elektrikli araçlarda, PMSM'ler genellikle yüksek verimlilik, yüksek güç yoğunluğu ve hızlı moment tepkisi gibi önemli özelliklerinden dolayı kullanılmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada da tercih edilmiştir. Gücü, her tekerleğe eşit olarak dağıtmak için tekerleklere dört PMSM takılmıştır ve böylece her motor bağımsız olarak kontrol edilebilir. EV'nin dinamik modelinde EV'ye etki eden tüm yanal ve boyuna kuvvetler hesaplanır. Ayrıca, aracın hızı ve direksiyon açısı esas alınarak tasarlanan Elektronik Diferansiyel Sisteme (EDS) göre dört tekerlek hızı tahmin edilmektedir. Daha sonra EDS'den alınan tekerlek hız değerleri arasındaki fark, gerçek sistemden alınan hızlar arasındaki farka eşit olacak şekilde bir PID kontrol cihazı tasarlanmıştır. Her bir tekerleğin hız eğrisi ve EV'nin yol eğrisi farklı direksiyon açıları için çizilir. Sonuç olarak, çeşitli yol koşullarında EV'nin stabilitesinin sağlandığı görülmüştür. Ayrıca önerilen bu kontrol tekniği ile literatürdeki bulanık mantık, doğrudan moment kontrolü ve kayan mod kontrol gibi diğer yöntemlere göre daha basit kontrol tekniği ile sistemin karmaşıklığı azaltılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Machines and Drives, Electrical Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | May 28, 2024 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 3 |