Bu çalışmada, SiC (silisyum karbür) ve C (karbon) ile takviye edilmiş epoksi kompozitlerin aşınma ve çekme davranışları incelenmiştir. SiC ve C takviye oranlarının ve yük parametrelerinin aşınma performansı üzerindeki etkileri sistematik bir şekilde değerlendirilmiştir. En yüksek çekme yükü ve deformasyon değerleri, katkısız (saf) epoksi numunelerde gözlemlenmiştir. SiC ve C parçacıklarının eklenmesi, hibrit kompozitlerin çekme yükü üzerinde olumsuz etki yaratmıştır. SiC oranı sabit tutulup C oranı %3’ten %6’ya çıkarıldığında, çekme yükü 2438 N’den 2491 N’ye yükselmiştir. Buna karşılık, C oranı sabit tutulup SiC oranı %3’ten %6’ya çıkarıldığında, çekme yükü 2053 N’den 2409 N’ye yükselmiştir. Aşınma testleri iki farklı yük altında (3N ve 7N) gerçekleştirilmiştir. En düşük sürtünme katsayısı (COF) değerleri, %2 SiC ve %3 C ile takviye edilmiş epoksi kompozitlerde gözlemlenmiştir. Epoksiye sert parçacıkların ilavesi, hibrit kompozitlerin aşınma performansını artırmıştır. Aşınmış numunelerin SEM analizinde, katkısız epoksi örneklerinde yüzey deformasyonlarının ve malzeme kayıplarının daha belirgin olduğu görülmüştür.
SiC karbon hibrit kompozit epoksi çekme yükü aşınma davranışı
In this study, the wear and tensile behaviours of epoxy composites reinforced with SiC (silicon carbide) and C (carbon) were investigated. The influence of SiC and C reinforcement ratios and load parameters on the wear performance were systematically evaluated. The ultimate tensile load and deformation values were observed in neat epoxy samples. The incorporation of SiC and C particles adversely affected the tensile load of hybrid composite due to agglomeration of particles and weak bonding between filler and epoxy. When the SiC content was kept constant and the C content was increased, a noticeable improvement in the tensile load of the composite was observed. Conversely, when the C content was constant and SiC content was increased from 3% to 6%, the tensile load increased from 2053 N to 2409 N. Wear tests were conducted under two different loads (3N and 7N). The lowest coefficient of friction (COF) values were observed in epoxy composites reinforced with 6% SiC and 2% C due to protective layer formation on matrix surface by hard SiC particles and C particles. The addition of hard particles into the epoxy enhanced the wear performance of hybrid composites. SEM analysis of worn samples revealed that, surface deformations and material loss were more pronounced in the neat epoxy samples.
SiC carbon hybrid composite epoxy tensile load wear behavior
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Material Design and Behaviors |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | October 7, 2025 |
Submission Date | July 29, 2025 |
Acceptance Date | September 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 3 |