Research Article
BibTex RIS Cite

SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 481 - 493, 15.12.2017

Abstract

Sinemada oyuncu, yönetmen,
öykünün içeriği ne kadar önemli ise, iç mekân tasarımı da o kadar önemlidir.
Mekânsal tasarımlarda yer verilen fonlar, figürler, biçimler ve dekora dair tüm
diğer elemanlar filmi taşıyan ve sarmalayan en temel öğelerdir. Sinemanın
içinde geçtiği mekân için seçilen mobilyalar, senaryonun anlatımı ve aktarımı
üzerinde etkili olabilmektedir. Böylelikle filmin geçtiği mekânlar sadece sahne
olarak kalmanın ötesinde senaryoya pek çok katkıda bulunmaktadır. Özellikle tek
mekân içinde geçen hikâyelerde izleyicinin konuya odaklanması ya da
uzaklaşmaması için mobilya seçimi, iç mimari bir unsur olarak karşımıza
çıkmaktadır.



Bu çalışmada sinema tarihinde yer
alan ve imdb (ınternet movie database/internet film veri tabanı) puanı en
yüksek filmler arasından seçilen 8 adet ‘tek/kısıtlı’ mekânda geçen sinema
filmi incelenmiştir. Bu filmlerdeki mobilya kullanımları ve anlamsal boyutu,
filmin çekildiği ve hikâyenin geçtiği dönem açısından irdelenmiş ve ortaya
çıkan sonuçlar sinema-iç mekân ilişkisi düzeyinde değerlendirilmiştir.  

References

  • [1]. Bazin, A., (2011). Sinema Nedir?, Çev: İbrahim Şener, Doruk Yayınları, İstanbul. [2]. Bonitzer, P., (2011). Kör Alan ve Dekdrajlar, Çev: İzzet Yaşar, İkinci Baskı, Metis Yayınları, İstanbul. [3]. Gök, C., (2015). "Sinema ve Gerçeklik", Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 112-123. [4]. Beşışık, G., (2013). Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı, Yüksek Lisans Tezi, DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir. [5]. Uzunali, G., (2015). Zeki Demirkubuz Sinemasında Mekân Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. [6]. Deleuze, G., (2014). Hareket ve İmge, Çev: Soner Özdemir, Birinci Baskı, Norgunk Yayıncılık, İstanbul. [7]. Sözen, M. (2014). Tek Mekânlı Filmlerde Anlatımın Biçimlenişi ve Örnek Çözümlemeler, Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 3 (4), 2-16. [8]. Monaco, J., (2002). Bir Film Nasıl Okunur?, Çev: Ertan Yılmaz, Birinci Baskı, Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul. [9]. Adanır, O., (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım, İkinci Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul. [10]. Bonitzer, P., (1995). Bakış ve Ses, Çev: İzzet Yaşar, 1. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. [11]. Marcelli, J.V., (2007). Sinemanın 5 Temel Ögesi, Çev: Hakan Gür, 2. Baskı, İmge Yayınları, İstanbul. [12]. Andrew, J.D., (2010). Büyük Sinema Kuramları, Çev: Zahit Atam, Doruk Yayımcılık, İstanbul.
Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 481 - 493, 15.12.2017

Abstract

References

  • [1]. Bazin, A., (2011). Sinema Nedir?, Çev: İbrahim Şener, Doruk Yayınları, İstanbul. [2]. Bonitzer, P., (2011). Kör Alan ve Dekdrajlar, Çev: İzzet Yaşar, İkinci Baskı, Metis Yayınları, İstanbul. [3]. Gök, C., (2015). "Sinema ve Gerçeklik", Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 112-123. [4]. Beşışık, G., (2013). Sinema ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu ve Kavrayışı, Yüksek Lisans Tezi, DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir. [5]. Uzunali, G., (2015). Zeki Demirkubuz Sinemasında Mekân Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. [6]. Deleuze, G., (2014). Hareket ve İmge, Çev: Soner Özdemir, Birinci Baskı, Norgunk Yayıncılık, İstanbul. [7]. Sözen, M. (2014). Tek Mekânlı Filmlerde Anlatımın Biçimlenişi ve Örnek Çözümlemeler, Erciyes İletişim Dergisi Akademia, 3 (4), 2-16. [8]. Monaco, J., (2002). Bir Film Nasıl Okunur?, Çev: Ertan Yılmaz, Birinci Baskı, Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul. [9]. Adanır, O., (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım, İkinci Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul. [10]. Bonitzer, P., (1995). Bakış ve Ses, Çev: İzzet Yaşar, 1. Baskı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. [11]. Marcelli, J.V., (2007). Sinemanın 5 Temel Ögesi, Çev: Hakan Gür, 2. Baskı, İmge Yayınları, İstanbul. [12]. Andrew, J.D., (2010). Büyük Sinema Kuramları, Çev: Zahit Atam, Doruk Yayımcılık, İstanbul.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Muteber Erbay

Zeynep Nilsun Konakoğlu This is me

Ayşe Şahiner Tufan This is me

Publication Date December 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Erbay, M., Konakoğlu, Z. N., & Şahiner Tufan, A. (2017). SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 6(3), 481-493.
AMA Erbay M, Konakoğlu ZN, Şahiner Tufan A. SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. December 2017;6(3):481-493.
Chicago Erbay, Muteber, Zeynep Nilsun Konakoğlu, and Ayşe Şahiner Tufan. “SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6, no. 3 (December 2017): 481-93.
EndNote Erbay M, Konakoğlu ZN, Şahiner Tufan A (December 1, 2017) SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6 3 481–493.
IEEE M. Erbay, Z. N. Konakoğlu, and A. Şahiner Tufan, “SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 3, pp. 481–493, 2017.
ISNAD Erbay, Muteber et al. “SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6/3 (December 2017), 481-493.
JAMA Erbay M, Konakoğlu ZN, Şahiner Tufan A. SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6:481–493.
MLA Erbay, Muteber et al. “SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 3, 2017, pp. 481-93.
Vancouver Erbay M, Konakoğlu ZN, Şahiner Tufan A. SİNEMADA MOBİLYA KULLANIMI: TEK MEKÂNDA GEÇEN FİLMLER. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6(3):481-93.