Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 611 - 620, 15.12.2017

Abstract

Çevresel sertifikasyon mobilya işletmelerinin ulusal ve uluslararası
pazarlardaki rekabet yeteneğini geliştirmesinin yanı sıra doğal kaynakların
korunmasına sağladığı katkılar dolayısıyla giderek daha fazla önem
kazanmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, Türkiye mobilya endüstrisi işletme
yöneticilerinin orman ürünleri sertifikasyonuna ilişkin farkındalıkları
irdelenmiştir. Bu kapsamda, Türkiye genelinde 5 farklı coğrafi bölgede yer alan
toplam 103 mobilya işletmesinin yöneticilerine yüz yüze görüşme yöntemine
dayalı anket uygulanmıştır. Ankette, sertifikasyonun orman ürünleri piyasası,
sektör çalışanları ve orman kaynaklarına etkileri ile sertifikasyona ilişkin
genel değerlendirmeleri içeren 4 farklı grupta toplam 25 önerme kullanılmıştır.
Araştırmada, işletmenin hedef kitlesi, faaliyet gösterilen coğrafi bölge,
yöneticilerin sertifikasyon sistemlerini tanıması ve uluslararası pazarlarda
faaliyette bulunma değişkenlerine göre işletme yöneticilerinin orman ürünleri
sertifikasyonu algıları arasında anlamlı farklılıklar bulunduğu (p<0,05)
tespit edilmiştir. Diğer yandan, yöneticinin görevi, kullanılan üretim tekniği,
çalışan sayısı, işletmenin faaliyet süresi ve kullanılan hammadde ve yarı mamul
madde değişkenlerine göre işletme yöneticilerinin orman ürünleri
sertifikasyonuna ilişkin görüşlerinde anlamlı farklılıklar (p>0,05)
oluşmadığı görülmüştür. Çalışmada, mobilya sektöründeki nihai tüketicilerin
çevresel kaygılarının henüz işletmeleri bu konuda teşvik edici bir unsur haline
dönüşmediği ve Türkiye’deki mobilya endüstrisi işletmelerinde orman ürünleri
sertifikasyon farkındalığının yetersiz olduğu ve geliştirilmeye ihtiyaç duyduğu
sonucuna ulaşılmıştır. 

References

  • [1] Gedik, T., ve Çil M., (2015). Batı Karadeniz bölgesinde yer alan orman ürünleri sanayi işletmelerinde sürdürülebilir üretim uygulamaları üzerine bir araştırma, Ormancılık Dergisi, 11(2) (2015), 1-12. [2] United Nations, (2015). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, Transmitted to the General Assembly as an Annex to document A/42/427, http://www.un-documents.net/ocf-ov.htm. [3] FSC, (2015). İnternet Sitesi. http://info.fsc.org/index.php#result. [4] Rametsteiner, E., and Simula, M., 2003. Forest certification-an ınstrument to promote sustainable forest management? Journal of Environmental Management, 67 (2003), 87–98. [5] Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, (2011). Mobilya Sektörü Raporu, http://www.sanayi.gov.tr/ Files/Documents/mobilya_sektoru_raporu_oc-14022011 110007.pdf [6] Çelik, N., (2012). Türkiye’de mobilya sektörü gelişim planı için bir karar modeli önerisi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), ISSN: 1309-8012 (Online). [7] Cao, X., (2011). Does it Pay to Be Green? An Integrated View of Environmental Marketing with Evidence from the Forest Products Industry in China, Ph.D. Thesis, University of Washington, School of Forest Resources. [8]. SGK, (2013). Sosyal Güvenlik Kurumu, Aylık İstatistik Bültenleri, Sigortalı İstatistikleri 2013 Yılı Eylül Ayı, http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/tr/kurumsal/istatistikler/ aylik_istatistik_bilgileri. [9] PEFC, (2015). İnternet Sitesi, http://register.pefc.cz/search2.asp. [10] Özdamar, K., (2013). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nisan Kitabevi Yayınları, Eskişehir. [11] Kalaycı, Ş., (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asi Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara. [12] Cha, J., Chun, J. N., and Youn, Y. C., (2009). Consumer willingness to pay price premium for certified wood products in South Korea, Journal of Korean Forest Society, 98(2), 203-211. [13] Tikina, A., (2006). Assessing the Effectiveness of Forest Certification in the US Pacific Northwest and British Columbia, Canada. Ph.D. Thesis, University of British Columbia, The Faculty of Graduate Studies. [14] Priyan, P., Vlosky, R., Dunn, M. A., and Hughes, G., (2008). U.S. Home-center retailer attitudes, perceptions and behaviors regarding forest certification, Forest Products Journal, 58(3), 21-25. [15] Türkoğlu, T., ve Tolunay, A., (2013). Türkiye’deki orman ürünleri ithalatçısı işletmelerin sertifikalı orman ürünlerine ilişkin görüşleri, SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 14, 95-101. [16] Balıkçıoğlu, E., ve Dalgıç, B., (2015). Türkiye’de orta gelirli sınıfın profili, Kastamonu Üniversitesi, Ekonomi, İşletme, Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1), 17-31. [17] Durusoy, İ., Türker, M. F., and Başkent, E. Z., (2003). Forest Certification: Turkish Forestry Sector Perspective, XII World Forestry Congress, Congress Proceedings, A- Forests For People, Quebec City, Canada, Section A2a. [18] Müftüoğlu, G. İ., (2011). Ormana Dayalı Sektörlerin Dış Ticarette Rekabet Gücü, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orman Mühendisliği Anabilim Dalı. [19] Marx, A., (2010). Forest certification as a global environmental governance tool: what is the macro-effectiveness of the forest stewardship council? Regulation & Governance Journal, 4, 408-434. [20] TOBB, (2012). 2011 Türkiye Orman Ürünleri Meclisi Sektör Raporu, ISBN: 978-605-137-188-7 TOBB Yayın Sıra No: 2012/172, Ankara. [21] Chen, J., and Innes, J. L., (2013). The implications of new forest tenure reforms and forestry property markets for sustainable forest management and forest certification in China, Journal of Environmental Management, Nov 15, 129, 206-215. [22] Schepers, D. H., (2010). Challenges to legitimacy at the Forest Stewardship Council, Journal of Business Ethics, 92, 279–290. [23] Tuppura, A., Puumalainen, K., and Toppinen, A., (2015). Forest certification and ISO 14001: current state and motivation in forest companies, Business Strategy and the Environment, 25, 355-368. [24] Fischer, C., Aguilar F. X., Jawahar, P., and Sedjo R., (2005). Forest Certification: Toward Common Standards. Discussion pap., Resources for the Future, Washington DC. [25] Aguilar, F. X., (2008). Differentiating region-specific principles and ınforming consumers: why there should be a two-label forest product certification structure, Journal of Forestry, 106(4), 234-235.
Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 611 - 620, 15.12.2017

Abstract

References

  • [1] Gedik, T., ve Çil M., (2015). Batı Karadeniz bölgesinde yer alan orman ürünleri sanayi işletmelerinde sürdürülebilir üretim uygulamaları üzerine bir araştırma, Ormancılık Dergisi, 11(2) (2015), 1-12. [2] United Nations, (2015). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, Transmitted to the General Assembly as an Annex to document A/42/427, http://www.un-documents.net/ocf-ov.htm. [3] FSC, (2015). İnternet Sitesi. http://info.fsc.org/index.php#result. [4] Rametsteiner, E., and Simula, M., 2003. Forest certification-an ınstrument to promote sustainable forest management? Journal of Environmental Management, 67 (2003), 87–98. [5] Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, (2011). Mobilya Sektörü Raporu, http://www.sanayi.gov.tr/ Files/Documents/mobilya_sektoru_raporu_oc-14022011 110007.pdf [6] Çelik, N., (2012). Türkiye’de mobilya sektörü gelişim planı için bir karar modeli önerisi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), ISSN: 1309-8012 (Online). [7] Cao, X., (2011). Does it Pay to Be Green? An Integrated View of Environmental Marketing with Evidence from the Forest Products Industry in China, Ph.D. Thesis, University of Washington, School of Forest Resources. [8]. SGK, (2013). Sosyal Güvenlik Kurumu, Aylık İstatistik Bültenleri, Sigortalı İstatistikleri 2013 Yılı Eylül Ayı, http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/tr/kurumsal/istatistikler/ aylik_istatistik_bilgileri. [9] PEFC, (2015). İnternet Sitesi, http://register.pefc.cz/search2.asp. [10] Özdamar, K., (2013). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nisan Kitabevi Yayınları, Eskişehir. [11] Kalaycı, Ş., (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asi Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara. [12] Cha, J., Chun, J. N., and Youn, Y. C., (2009). Consumer willingness to pay price premium for certified wood products in South Korea, Journal of Korean Forest Society, 98(2), 203-211. [13] Tikina, A., (2006). Assessing the Effectiveness of Forest Certification in the US Pacific Northwest and British Columbia, Canada. Ph.D. Thesis, University of British Columbia, The Faculty of Graduate Studies. [14] Priyan, P., Vlosky, R., Dunn, M. A., and Hughes, G., (2008). U.S. Home-center retailer attitudes, perceptions and behaviors regarding forest certification, Forest Products Journal, 58(3), 21-25. [15] Türkoğlu, T., ve Tolunay, A., (2013). Türkiye’deki orman ürünleri ithalatçısı işletmelerin sertifikalı orman ürünlerine ilişkin görüşleri, SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 14, 95-101. [16] Balıkçıoğlu, E., ve Dalgıç, B., (2015). Türkiye’de orta gelirli sınıfın profili, Kastamonu Üniversitesi, Ekonomi, İşletme, Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1), 17-31. [17] Durusoy, İ., Türker, M. F., and Başkent, E. Z., (2003). Forest Certification: Turkish Forestry Sector Perspective, XII World Forestry Congress, Congress Proceedings, A- Forests For People, Quebec City, Canada, Section A2a. [18] Müftüoğlu, G. İ., (2011). Ormana Dayalı Sektörlerin Dış Ticarette Rekabet Gücü, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Orman Mühendisliği Anabilim Dalı. [19] Marx, A., (2010). Forest certification as a global environmental governance tool: what is the macro-effectiveness of the forest stewardship council? Regulation & Governance Journal, 4, 408-434. [20] TOBB, (2012). 2011 Türkiye Orman Ürünleri Meclisi Sektör Raporu, ISBN: 978-605-137-188-7 TOBB Yayın Sıra No: 2012/172, Ankara. [21] Chen, J., and Innes, J. L., (2013). The implications of new forest tenure reforms and forestry property markets for sustainable forest management and forest certification in China, Journal of Environmental Management, Nov 15, 129, 206-215. [22] Schepers, D. H., (2010). Challenges to legitimacy at the Forest Stewardship Council, Journal of Business Ethics, 92, 279–290. [23] Tuppura, A., Puumalainen, K., and Toppinen, A., (2015). Forest certification and ISO 14001: current state and motivation in forest companies, Business Strategy and the Environment, 25, 355-368. [24] Fischer, C., Aguilar F. X., Jawahar, P., and Sedjo R., (2005). Forest Certification: Toward Common Standards. Discussion pap., Resources for the Future, Washington DC. [25] Aguilar, F. X., (2008). Differentiating region-specific principles and ınforming consumers: why there should be a two-label forest product certification structure, Journal of Forestry, 106(4), 234-235.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Osman Komut

Atakan Öztürk This is me

Publication Date December 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Komut, O., & Öztürk, A. (2017). TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 6(3), 611-620.
AMA Komut O, Öztürk A. TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. December 2017;6(3):611-620.
Chicago Komut, Osman, and Atakan Öztürk. “TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6, no. 3 (December 2017): 611-20.
EndNote Komut O, Öztürk A (December 1, 2017) TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6 3 611–620.
IEEE O. Komut and A. Öztürk, “TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 3, pp. 611–620, 2017.
ISNAD Komut, Osman - Öztürk, Atakan. “TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 6/3 (December 2017), 611-620.
JAMA Komut O, Öztürk A. TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6:611–620.
MLA Komut, Osman and Atakan Öztürk. “TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 3, 2017, pp. 611-20.
Vancouver Komut O, Öztürk A. TÜRKİYE MOBİLYA ENDÜSTRİSİNDE ÇEVRESEL SERTİFİKASYON ALGISI. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2017;6(3):611-20.