Düzce ilinde nüfusun büyük
kısmının yaşadığı Düzce ovası ve yakın çevresinde deprem riski yüksek olup
Düzce 1. derece deprem bölgesinde yer almaktadır. Düzce ovasının 1. Derece
deprem bölgesinde yer almasının yanında alüvyonlu yapısı, yer altı su düzeyleri,
zemin özellikleri vb. zemin parametreleri depremde yapıların hasar görmesi ya
da yıkılmasına neden olabilmektedir. Bu noktada, Yapı-zemin ilişkisi açısından
zeminin mühendislik özelliklerinin bilinmesi ve bu özelliklere göre yapıların
projelendirilmesi zorunlu olmaktadır. Bu durum yapıların depreme dayanıklı
olarak tasarlanabilmesinin de en önemli parametrelerinden birisidir. Depreme
dayanıklı yapı tasarımı açısından zeminin mühendislik özelliklerinden zeminin
periyodu ve taşıma gücü önemli parametreler olarak ifade edilebilir. Zemin
periyodu ve yapı periyotlarının mümkün olduğunca birbirinden uzak tutulması
gerektiği acı tecrübelerle de görülmüştür. Zeminin mühendislik özelikleri,
arazi ve laboratuar deneyleri ile belirlenebileceği gibi daha az maliyetli ve
daha kısa sürede yapılabilen sismik analizlerle de belirlenebilmektedir. Bu
çalışmada, Düzce ovasında inşa edilmiş bazı yapıların yer aldığı yapı
parsellerinin deneysel mühendislik özellikleri ve bu parsellerin sismik ölçüm
sonuçları 42 sondaj kuyusunun verilerine bağlı olarak incelenmiştir. Yapılan
çalışmada, yapı parsellerinde açılan 42 sondaj kuyusundan elde edilen zeminin
mühendislik özellikleri ile sismik ölçüm sonucunda elde edilen zeminin
periyodu, taşıma gücü vb. parametreler istatistiksel olarak incelenmiştir.
Sismik ölçüm sonucunda elde edilen zeminin mühendislik özellikleri ile sondaj
kuyularından elde edilen numunelerin mühendislik özellikleri arasındaki
ilişkiler ve bu ilişkilerin önem düzeyleri belirlenmiştir. Sismik ölçüm
sonuçlarına göre, incelenen parsellerdeki zeminlerin taşıma gücü ve diğer
parametreler en düşükten en yükseğe doğru sıralanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |