The Friction Stir Spot Welding (FSSW) method is a derivative of the Friction Stir Welding (FSW) process, which is a new process that recently has received considerable attention from the automotive and other industries. In both methods, the joining mechanism is the same. However, there are several important differences between the applications. The most obvious difference FSSW than FSW that there is no translation of the tool in the vertical direction during the welding. The FSSW process consists of three phases of plunging, stirring and retraction with the FSSW tool similar to the FSW tool. The process is extremely simple. The appearance of the resulting weld resembles that of Resistance Spot Welding (RSW) commonly used for auto body * senolmert@duzce.edu.trassembly. Today’s primary welding process for auto body structure assembly the RSW process can be problematic for many new high performance light weight structural materials such as Al alloys and advanced high strength steels (AHSS). Therefore, FSSW process will replace RSW that is especially often used at automotive industry attracts attention as a new method. Studies by various researchers have shown quite the effect of tool geometry, tool rotation speed, tool penetration and dwell time on tensile failure load of the joint for this method.
Sürtünme Karıştırma Nokta Kaynağı (SKNK) yöntemi, Sürtünme Karıştırma Kaynağı (SKK) yönteminden türetilmiş ve son zamanlarda sadece otomobil sektöründe değil aynı zamanda diğer endüstri kollarında da oldukça dikkat çeken yeni bir kaynak yöntemdir. Her iki yöntemde de birleştirme mekanizması aynıdır. Ancak aralarında uygulama farklılıkları vardır. SKNK yönteminin SKK yönteminden en belirgin farkı kaynak takımının düşey doğrultudaki hareketi dışında herhangi bir doğrultuda hareketi olmamasıdır. Yöntemin, SKK yönteminde kullanılan kaynak takımına benzer bir takımla, dalma, karıştırma ve geri çekilme olarak belirtilen üç kademeli son derece basit bir uygulaması vardır. SKNK yönteminde meydana gelen kaynağın görünüşü, otomobil gövdelerinin montajı için yaygın olarak kullanılan direnç nokta kaynağına (DNK) benzemektedir. Ancak, otomobil gövde montajı için ilk kaynak yöntemi olan DNK, birçok hafif ağırlıktaki yapı malzemeleri, örneğin alüminyum alaşımları ve ileri yüksek dayanımlı çelikler için problemler oluşturabilmektedir. Dolayısıyla, SKNK yöntemi özellikle otomotiv sanayisinde oldukça sık kullanılan DNK yönteminin yerini alabilecek yeni bir yöntem olarak dikkat çekmektedir. Çeşitli araştırmacıların çalışmaları, bu yöntem için takım geometrisinin dışında takım devir sayısı, takım dalma derinliği ve bekleme süresinin bağlantının çekme kuvveti üzerine oldukça etkisi olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |