Research Article
BibTex RIS Cite

MCdonald’s reklamlarında kültürel farklılıklar: Kültürel boyutlar çerçevesinde bir karşılaştırma

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 1 - 32, 30.06.2025
https://doi.org/10.53495/e-kiad.1714570

Abstract

Reklamlar toplumsal yapıları şekillendiren ve toplumun kültürel değerlerinden etkilenen önemli iletişim araçlarıdır. Tüketici alışkanlıklarını yönlendirme, toplumsal normları pekiştirme ve belirli kimlikleri inşa etme işlevleriyle reklamlar, yalnızca ekonomik değil, aynı zamanda kültürel anlam taşıyan içeriklerdir. Toplumun geleneklerini, değerlerini yansıtarak kültürel bir anlatı aracı olarak da işlev görmektedirler. Bu nedenle reklamların hedef kitlenin kültürel değerleriyle uygun bir şekilde hazırlanması, markaların yer aldıkları yerel pazarlarda başarılı olabilmesi için kritik bir faktördür. Yerel pazarda hedef kitlesinin kültürel ve toplumsal dinamiklerini göz ardı eden reklam stratejileri olumsuz bir algı oluşturabilir ve markaların benimsenmesini zorlaştırabilmektedir. Bu araştırma, küresel bir marka olan McDonald’s’ın farklı ülkelerde yayınladığı reklam filmlerinde kültürel değerlerin nasıl işlendiğini incelemektedir. Çalışmada, Hofstede’nin Kültürel Boyutlar Kuramı çerçevesinde, McDonald’s’ın Hindistan, İtalya ve Türkiye’de yayınladığı reklam içerikleri ele alınmış ve kültürel farklılıkların reklam stratejilerine nasıl yansıdığı değerlendirilmiştir. Reklamlarda kullanılan görsel ve metinsel unsurların çözümlenmesinde Roland Barthes’in göstergebilimsel analiz yöntemi temel alınmıştır. Araştırma bulguları sonucunda, markanın, her ülkenin toplumsal değerlerine uygun reklam içerikleri üreterek hedef kitlesiyle güçlü bir bağ kurmayı başardığı ve bu sayede küresel marka kimliğini koruyarak yerel pazarlarda da benimsendiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aktuğlu Karpat, I., & Eğinli Temel, A. (2013). Küresel reklam stratejilerinin belirlenmesinde kültürel farklılıkların önemi. Selçuk İletişim, 6(3), 167-183.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (B. Vardar, & M. Rıfat, Çev.) Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Best Global Brands 2024. (2024). Interbrand: https://interbrand.com/best-brands/ adresinden alındı
  • Çağdaş, Y. E. (2019). Kültürlerarası pazarlama ve reklam. S. Bitirim Okmeydan, & M. Saran içinde, Külltürlerarası İletişim (s. 55-92). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Çetin, B. N. (2014). Yeniden anlamlandırma aracı olarak reklam. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 559-573.
  • Görgün, M. R. (2020). Uluslararası pazarlara giriş stratejileri. M. R. Görgün içinde, Uluslararası Pazarlama (s. 17-30). Ankara: Akademisyen Kitapevi.
  • Hofstede , G., & Bond, M. (1988). The confucius Connection: From cultural roots to economic growth. Organizational Dynamics, 16, 4-21.
  • Hofstede, G. (1980a). Culture's Consequences: International differences in work- related values. California: Sage Puplications.
  • Hofstede, G. (1980b). Motivation, leadership and organization: Do American theories apply abroad? Organizational Dynamics, 9(1), 42-63.
  • Hofstede, G., Hofstede, G., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations Software of the Mind. New York: McGraw Hill.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology & Culture, 2(1), 1-26.
  • Işık, M., Kopuz, S., & Yılmaz, E. (2024). Kültürün reklamlar üzerindeki etkileri perspektifinden Renault “Hayat Kadar Beklenmedik” örneğine göstergebilimsel bir bakış. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 651-671.
  • Kocabaş, İ. & Silsüpür, Ö. (2022). Küresel markaların Covid-19 temalı reklam filmleri üzerine bir alımlama analizi. Y. Adıgüzel, M. Aslan, M. Bostancı, & M.M. Yılmaz içinde, Uluslararası İletişim Bilimleri Sempozyumu Kitabı (s. 199-212). Sakarya.
  • Okmeydan Bitirim, S., & Saran , M. (2018). Actors of International puplic Relations. M. Tuncer içinde, International Puplic Relation (s. 29-52). Berlin: Perter Lang.
  • Onurlu, Ö., & Zulfugarova, N. (2016). Küresel markaların yerel pazarlardaki reklam stratejileri ile kültürel farklılıklar arasındaki ilgi üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(45), 491-513.
  • Önlü, M., & Saran , M. (2019). Akademik bir disiplin olarak kültürlerarası iletişim ve kuramsal temelleri. S. Okmeydan Bitirim, & M. Saran içinde, Kültürlerarası İletişim. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Öztürk, E. (2021). Uluslararası pazarlamada kültürel farklılıkların etkisi: örnek olayların incelenmesi. International Journal of Commerce, Industry and Entrepreneurship Studies(1), 26-36.
  • Pateman, T. (1983). How is understanding an advertisement possible? H. Davis, & P. Walton içinde, Language, Image, Media (s. 187- 203). London: Basil Blackwell.
  • Sayımer, İ., & Kopuz, S. (2024). Kültürel boyutların reklamcılık üzerindeki etkileri: Asya, Orta Doğu, Avrupa reklamcılığındaki farklılıklara yönelik göstergebilimsel bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik dergisi, 12(3), 1428-1454.
  • Sığrı, Ü., & Tığlı, M. (2006). Hofstede’nin” belirsizlikten kaçınma” kültürel boyutunun yönetsel örgütsel süreçlere ve pazarlarma açısından tüketici davranışlarına etkisi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 327-342.
  • Silsüpür, Ö. (2020). Kurumsal sosyal sorumluluk ve marka imajı. Konya: Palet Yayınları.
  • Taylor, R. E., Hoy, M. G., & Halley, E. (2015). How French advertising professionals Ddvelop creative strategy. Journal of Advertising, 25(1), 1-14.
  • The Culture Factor Group. (2025). 10 5, 2025 tarihinde https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=india%2Citaly%2Cturkey adresinden alındı
  • Uyan Dur, B. İ. (2015). Türk görsel iletişim tasarımı ve kültürel değerlerle bağları. Journal of International Social Research, 8(35), 443-453.
  • Yeşildağ, Z. D. (2019). Tüketim toplumunda reklam ve psikoloji: Çikolata reklamlarının psikanalitik çözümlenmesi. M. yakın içinde, Reklamı Okumak, Reklamı Anlamak (s. 9-43). İstanbul: Urzeni Yayınevi.
  • Yıldız, H. N. (2022). Kültür ve reklam ilişkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 293-308.
  • YouTube. (2023, 4 26). 5 10, 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=ZsdyFhg9Uz4 adresinden alındı
  • YouTube. (2024, 12 8). 5 9, 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=veJO18JouTI adresinden alındı
  • YouTube. (2024, 12 5). 5 9, 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=yqvU4kdeNHc adresinden alındı

Cultural differences in MCdonald's ads: A comparison within the framework of cultural dimensions

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 1 - 32, 30.06.2025
https://doi.org/10.53495/e-kiad.1714570

Abstract

Advertisements function as powerful instruments of communication that both reflect and shape societal structures and cultural values.Beyond their economic purpose, advertisements serve as cultural texts that influence consumer behavior, reinforce social norms, and contribute to the construction of identities. By mirroring a society’s traditions and values, advertisements act as vehicles of cultural narration. Consequently, the extent to which advertising content aligns with the cultural values of the target audience is a crucial determinant of brand success in local markets. Advertising strategies that disregard the cultural and social dynamics of their intended audience may lead to negative perceptions and hinder brand adoption.This study investigates how cultural values are embedded in McDonald’s television commercials across different national contexts. Drawing on Hofstede’s Cultural Dimensions Theory, it analyzes McDonald’s advertising content in India, Italy, and Turkey to explore how cultural differences manifest in the brand’s marketing strategies. The visual and textual components of these commercials are examined through Roland Barthes’ semiotic analysis approach.

References

  • Aktuğlu Karpat, I., & Eğinli Temel, A. (2013). Küresel reklam stratejilerinin belirlenmesinde kültürel farklılıkların önemi. Selçuk İletişim, 6(3), 167-183.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (B. Vardar, & M. Rıfat, Çev.) Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Best Global Brands 2024. (2024). Interbrand: https://interbrand.com/best-brands/ adresinden alındı
  • Çağdaş, Y. E. (2019). Kültürlerarası pazarlama ve reklam. S. Bitirim Okmeydan, & M. Saran içinde, Külltürlerarası İletişim (s. 55-92). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Çetin, B. N. (2014). Yeniden anlamlandırma aracı olarak reklam. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 559-573.
  • Görgün, M. R. (2020). Uluslararası pazarlara giriş stratejileri. M. R. Görgün içinde, Uluslararası Pazarlama (s. 17-30). Ankara: Akademisyen Kitapevi.
  • Hofstede , G., & Bond, M. (1988). The confucius Connection: From cultural roots to economic growth. Organizational Dynamics, 16, 4-21.
  • Hofstede, G. (1980a). Culture's Consequences: International differences in work- related values. California: Sage Puplications.
  • Hofstede, G. (1980b). Motivation, leadership and organization: Do American theories apply abroad? Organizational Dynamics, 9(1), 42-63.
  • Hofstede, G., Hofstede, G., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations Software of the Mind. New York: McGraw Hill.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology & Culture, 2(1), 1-26.
  • Işık, M., Kopuz, S., & Yılmaz, E. (2024). Kültürün reklamlar üzerindeki etkileri perspektifinden Renault “Hayat Kadar Beklenmedik” örneğine göstergebilimsel bir bakış. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 651-671.
  • Kocabaş, İ. & Silsüpür, Ö. (2022). Küresel markaların Covid-19 temalı reklam filmleri üzerine bir alımlama analizi. Y. Adıgüzel, M. Aslan, M. Bostancı, & M.M. Yılmaz içinde, Uluslararası İletişim Bilimleri Sempozyumu Kitabı (s. 199-212). Sakarya.
  • Okmeydan Bitirim, S., & Saran , M. (2018). Actors of International puplic Relations. M. Tuncer içinde, International Puplic Relation (s. 29-52). Berlin: Perter Lang.
  • Onurlu, Ö., & Zulfugarova, N. (2016). Küresel markaların yerel pazarlardaki reklam stratejileri ile kültürel farklılıklar arasındaki ilgi üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(45), 491-513.
  • Önlü, M., & Saran , M. (2019). Akademik bir disiplin olarak kültürlerarası iletişim ve kuramsal temelleri. S. Okmeydan Bitirim, & M. Saran içinde, Kültürlerarası İletişim. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Öztürk, E. (2021). Uluslararası pazarlamada kültürel farklılıkların etkisi: örnek olayların incelenmesi. International Journal of Commerce, Industry and Entrepreneurship Studies(1), 26-36.
  • Pateman, T. (1983). How is understanding an advertisement possible? H. Davis, & P. Walton içinde, Language, Image, Media (s. 187- 203). London: Basil Blackwell.
  • Sayımer, İ., & Kopuz, S. (2024). Kültürel boyutların reklamcılık üzerindeki etkileri: Asya, Orta Doğu, Avrupa reklamcılığındaki farklılıklara yönelik göstergebilimsel bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik dergisi, 12(3), 1428-1454.
  • Sığrı, Ü., & Tığlı, M. (2006). Hofstede’nin” belirsizlikten kaçınma” kültürel boyutunun yönetsel örgütsel süreçlere ve pazarlarma açısından tüketici davranışlarına etkisi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 327-342.
  • Silsüpür, Ö. (2020). Kurumsal sosyal sorumluluk ve marka imajı. Konya: Palet Yayınları.
  • Taylor, R. E., Hoy, M. G., & Halley, E. (2015). How French advertising professionals Ddvelop creative strategy. Journal of Advertising, 25(1), 1-14.
  • The Culture Factor Group. (2025). 10 5, 2025 tarihinde https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=india%2Citaly%2Cturkey adresinden alındı
  • Uyan Dur, B. İ. (2015). Türk görsel iletişim tasarımı ve kültürel değerlerle bağları. Journal of International Social Research, 8(35), 443-453.
  • Yeşildağ, Z. D. (2019). Tüketim toplumunda reklam ve psikoloji: Çikolata reklamlarının psikanalitik çözümlenmesi. M. yakın içinde, Reklamı Okumak, Reklamı Anlamak (s. 9-43). İstanbul: Urzeni Yayınevi.
  • Yıldız, H. N. (2022). Kültür ve reklam ilişkisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 293-308.
  • YouTube. (2023, 4 26). 5 10, 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=ZsdyFhg9Uz4 adresinden alındı
  • YouTube. (2024, 12 8). 5 9, 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=veJO18JouTI adresinden alındı
  • YouTube. (2024, 12 5). 5 9, 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=yqvU4kdeNHc adresinden alındı
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Advertising Studies
Journal Section Research Articles
Authors

İbrahim Ethem Erdinç 0000-0002-4256-917X

Ferda Yağmur Yurtsever 0000-0001-5466-3625

Publication Date June 30, 2025
Submission Date June 4, 2025
Acceptance Date June 16, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Erdinç, İ. E., & Yurtsever, F. Y. (2025). MCdonald’s reklamlarında kültürel farklılıklar: Kültürel boyutlar çerçevesinde bir karşılaştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 15(1), 1-32. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1714570