This study aims to understand relationship between national memory and historical novels which mention children. For this purpose the study tries to analyse the stragies of constructing child memories in the novels by employing the qualitative analysis. The themes about constructing the child memory are origins of myth, depending time and space, national heroes, the imagine of enemies, the promise of the Rebuplic‟s equality and the species of Turkish child. As a conclusion we can say that the government has a purpose of defining the children as a servant of Rebublic. In other words the government interfere the collective memory.
Bu çalışmada çocuk romanlarında ulusal belleğin inşası konu edilmektedir. Bu amaçla çalışmada niteliksel analiz yöntemi kullanılarak 1920 ile 1930‟lu yıllar arasında yayımlanan çocuk hikaye ve romanlarında; çocuklara ilişkin belleğin yaratılmasında köken miti, zaman ve mekâna bağlılık, ulusal kahramanlar, düşman tahayyülü, cumhuriyetin eşitlik vaadi ve Türk çocuğunun özellikleri temaları çözümlenmiştir. Sonuç olarak cumhuriyetin çocukları rejimin birer hizmetkârı olarak tanımlamaya çalıştıkları ve bu amaçla kolektif belleğe müdahale ettikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 1 |