Elektronik dance music parties are seen as places of escape in which urban youth dance for long hours and move away from the social norms. Clubs that provide a temporary freedom from the ideal order are places where collective identity is experienced through exceeding the individual identity. In this article a literature study is conducted on electronic dance music parties as a leading recreation activity of urban youth for the last thirty years and club culture that is formed around it. Electronik dance music parties with the structure that provide temporal freedom from the social norms have some common features with Bakhtin‟s carnivalesque being in his work titled Rebelias and his World. At this point the aim of the study is to understand this youth phenomenon providing new areas of freedom at the extent of the similarities with Bakhtin‟s concept of carnivalesque.
Elektronik dans müzik partileri kentli gençliğin sosyal normlardan uzaklaşıp, uzun saatler dans ettiği kaçış alanları olarak görülmektedir. İdeal düzenden geçici bir özgürleşme sağlayan clublar2 müzik ve dansın etkisinde bireysel kimliğin aşılarak kolektif biraradalığın deneyimlendiği yerlerdir. Bu çalışmada öncelikle son otuz yıldır kentli gençliğin eğlenme faaliyetlerinin başını çeken elektronik dans müzik partileri ve onun etrafında şekillenen club kültürü üzerine bir literatür çalışması gerçekleştirilmiştir. Elektronik dans müzik partileri sosyal normlardan geçici özgürleşmeler sağlayan yapısıyla, Mikhail Bakhtin‟in Rebelias ve Dünyası isimli çalışmasında sözünü ettiği karnavalesk varoluş biçimiyle benzerlikler arz etmektedir. Bu noktada çalışmanın amacı yeni özgürlük mekânları yaratan bu gençlik oluşumunu Bakhtin‟in karnavalesk kavramı ile benzerlikleri ölçüsünde anlamaya çalışmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |