Research Article
BibTex RIS Cite

A NEW PERSPECTIVE FOR ADVERTISING: A THEORICAL EVALUATION ON RELATIONS BETWEEN TACHYONS, SURREALIZSM AND ADVERTISEMENT

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 74 - 85, 01.06.2016

Abstract

In this study, advertising phenomenon is examined through a different perspective by interpreting the relationship between virtual reality presented in advertising and the virtual world created by tachyons with postmodernism, the consumer culture and Baudrillard's simulation concepts. In postmodern period concepts of reality and hyper-reality has taken place with each other in areas that uses indicators such as art and communication by technological development. According to the Baudrillard's simulation theory new realities is generated by destroying reality in ads. This created new virtual reality is hyper-reality reflecting the virtual world created by tachyons and taking place reality. Tachyons which is going faster than light, abstract mass and dimensional constitutes the hyper-reality of the abstract part of the universe we live in. Advertising hinders that people distinguish the reality and imaginary, provides that endless specifications in tachyons universe where everthing is fast transform happiness, beauty, success, status, shortly to be imagined and desired everything by using various indicators. And it provides to animate these endless specifications in hyper-reality/tachyon universe. Consequently, advertising with its messages and audiovisual content shows up to tachyon world and reflects to tachyon universe to virtual world where it sets up into our minds specially for us.  

References

  • Barthes, R. (1999). Göstergebilimsel Serüven. Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat. İstanbul: Kaf Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. Çev: Hazar Deliçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2010). Nesneler Sistemi, çev. Oğuz Adanır-Aslı Karamollaoğlu, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean. (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Eğemenliği, çev. Oğuz Adanır, Ankara, Doğubatı Yayınları.
  • Bilaniuk, O. M.; Deshpande, V. K. ve Sudarshan, E. C. G. (1962). Metarelativity, American Journal of Physics, 30, 718-723.
  • http://www.colorado.edu/physics/phys3320/phys3320_sp12/AJPPapers/AJP_E&MPapers_030612/Bilaniuk_Metarelativity.pdf, 01.01.2016.
  • Bilaniuk, O. M.ve Sudarshan, E. C. G. (1962). Particles Beyond the Light Beyond. Physics Today, May, 43-51.
  • Bose, S.K. (2009). Aspects of Tachyon Theory. Journal of Physics: Conference Series, 196, 1-5.
  • Caldirola, P. Ve Recami, E. (1980). Causality and Tachyons in Relativity. In Italian Studies in the Philosophy of Science, Edt. Maria Luisa Dalla ChiaraD. Reidel Publishing Company, 47, December. http://www.researchgate.net/publication/259602194, 01.01.2016.
  • Demiroğlu, N., Yalçın, O. Ve Özüm, S. (2015). A Simple Methodology for Quantum Mechanical Theory of Tardyons and Tachyons. International Journal of Scientific and Technological Research , 1(6).
  • Doğan, H. (2002). Postmodern toplumda değişen tüketici rolleri. Pazarlama Dünyası, Kasım-Aralık.
  • Fayngold, M. (2002). Special Relativity and Motions Faster Than Light. Newyork: Wiley Publishers, 1st Edition, 01.01.2016.
  • Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültür. Çev: Mehmet Küçük, 2. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Feinberg, G. (1970). Particles That Go Faster than Light. Scientific American. http://www.fis.cinvestav.mx/~lmontano/sciam/ParticleFasterLightSC0270-68.pdf, 01.01.2016.
  • Greene, B. (2008). Evrenin Zarafeti – Süpercisimler, Gizli Boyutlar ve Nihai Kuram Arayışı, Ankara: Tübitak yayınları.
  • Gotttdiener, M. (2005). Postmodern Göstergeler. Maddi Kültür ve Postmodern Yaşam Biçimleri, (çev. Erdal Cengiz ve Arhan Nur), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Gürel, E. (1999). Postmodernizm sürecinde reklam. Pazarlama Dünyası, 76, TemmuzAğustos.
  • Güzel, M. (2015). Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard'ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 19, Bahar, 65-84.
  • Kesim, M. (1999). Yayınlanmamış Sanal Gerçeklik ve Görelilik Kavramı Ders Notları. Anadolu Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kıran, E. A. (2000). Reklamlar ve kadın. Gazi İletişim Dergisi, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları, 6, 9-18.
  • Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Kültürü – Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2006). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özcan, B. (2007). Postmodernizmin tüketim imajları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 261-273.
  • Pak, N. K.(2015). Özel görelilik teorisi. Bilim ve Ütopya Dergisi, 12.11.2015.
  • Polat, S.(2015). Üstgerçeklik ve Turizmin Sonu. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1).
  • Raaij, W. F. V. (1993). Postmodern consumption. Journal of Economic Pschology, 14 (3), 541-563.
  • Robins, K. (1999). İmaj-Görmenin Kültürü Ve Politikası. Çev: Nurçay Türkoglu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1. Baskı.
  • Swetman, T.P. (1971). Tachyons. Physics Education, 6(1). http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/6/1/001/meta, 01.01.2016.
  • Tambaş, Ufuk. (2011). “Baudrillard’ı Anlamak”, Özne: Baudrillard Sayısı, 14. Kitap, 23-38.
  • https://www.youtube.com/watch?v=PZnADFlmFCc. 15.11.2015.
  • https://www.youtube.com/watch?v=IG_iZSfbDa0. 15.11.2015.
  • https://www.youtube.com/watch?v=HSvNsAV5F3Y. 08.11.2015.
  • https://www.youtube.com/watch?v=F2QQS1aaoYA. 24.11.2015.

REKLAMCILIĞA YÖNELİK YENİ BİR BAKIŞ AÇISI: TAKYONLAR, ÜSTGERÇEKLİK VE REKLAM İLİŞKİSİ ÜZERİNE KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME

Year 2016, Volume: 6 Issue: 1, 74 - 85, 01.06.2016

Abstract

Bu çalışmada. reklamlarda sunulan sanal gerçeklikler ve takyonların oluşturduğu sanal dünya arasındaki ilişki, postmodernizm, tüketim kültürü ve Baudrillard'ın simülasyon kavramları ile yorumlanarak reklam olgusu farklı bir bakış açısıyla incelenmektedir. Postmodern dönemde göstergelerin kullanıldığı sanat ve iletişim gibi alanlarda; teknolojik gelişmelerle birlikte gerçeklik ve üstgerçeklik kavramları birbirinin yerini almıştır. Baudrillard'ın simülasyon kuramına göre, reklamlarda gerçeklikler yok edilerek yeni gerçeklikler oluşturulmaktadır. İşte oluşturulan bu yeni sanal gerçeklik, fizikteki takyonların oluşturduğu sanal dünyayı yansıtan ve gerçeğin yerini alan üstgerçekliğe benzemektedir. Işıktan daha hızlı giden soyut kütleli ve boyutlu takyonlar, içinde yaşadığımız evrenin soyut kısmına ait üstgerçekliğe referans vermektedir. Reklamlar da insanların gerçekle düşü ayırt etmesine engel olmakta, hızlı tüketimle birlikte çeşitli göstergeler kullanarak her şeyin hızlı olduğu takyon evrenindeki sonsuz tanımlamaların; mutluluğa, güzelliğe, başarıya, statüye kısacası hayal edilen ve arzulanan her şeye dönüşerek takyon evreninde, yani üstgerçeklikte hayat bulmasını sağlamaktadır. Sonuç olarak reklamlar, verdikleri mesajlar ve görsel-işitsel içeriklerle takyon dünyasını gözler önüne sermekte, zihinlerimizin içerisine bizim için özel olarak yarattığı sanal dünyaya takyon evrenini yansıtmaktadır.  

References

  • Barthes, R. (1999). Göstergebilimsel Serüven. Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat. İstanbul: Kaf Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. Çev: Hazar Deliçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean. (2010). Nesneler Sistemi, çev. Oğuz Adanır-Aslı Karamollaoğlu, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean. (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Eğemenliği, çev. Oğuz Adanır, Ankara, Doğubatı Yayınları.
  • Bilaniuk, O. M.; Deshpande, V. K. ve Sudarshan, E. C. G. (1962). Metarelativity, American Journal of Physics, 30, 718-723.
  • http://www.colorado.edu/physics/phys3320/phys3320_sp12/AJPPapers/AJP_E&MPapers_030612/Bilaniuk_Metarelativity.pdf, 01.01.2016.
  • Bilaniuk, O. M.ve Sudarshan, E. C. G. (1962). Particles Beyond the Light Beyond. Physics Today, May, 43-51.
  • Bose, S.K. (2009). Aspects of Tachyon Theory. Journal of Physics: Conference Series, 196, 1-5.
  • Caldirola, P. Ve Recami, E. (1980). Causality and Tachyons in Relativity. In Italian Studies in the Philosophy of Science, Edt. Maria Luisa Dalla ChiaraD. Reidel Publishing Company, 47, December. http://www.researchgate.net/publication/259602194, 01.01.2016.
  • Demiroğlu, N., Yalçın, O. Ve Özüm, S. (2015). A Simple Methodology for Quantum Mechanical Theory of Tardyons and Tachyons. International Journal of Scientific and Technological Research , 1(6).
  • Doğan, H. (2002). Postmodern toplumda değişen tüketici rolleri. Pazarlama Dünyası, Kasım-Aralık.
  • Fayngold, M. (2002). Special Relativity and Motions Faster Than Light. Newyork: Wiley Publishers, 1st Edition, 01.01.2016.
  • Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültür. Çev: Mehmet Küçük, 2. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Feinberg, G. (1970). Particles That Go Faster than Light. Scientific American. http://www.fis.cinvestav.mx/~lmontano/sciam/ParticleFasterLightSC0270-68.pdf, 01.01.2016.
  • Greene, B. (2008). Evrenin Zarafeti – Süpercisimler, Gizli Boyutlar ve Nihai Kuram Arayışı, Ankara: Tübitak yayınları.
  • Gotttdiener, M. (2005). Postmodern Göstergeler. Maddi Kültür ve Postmodern Yaşam Biçimleri, (çev. Erdal Cengiz ve Arhan Nur), İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Gürel, E. (1999). Postmodernizm sürecinde reklam. Pazarlama Dünyası, 76, TemmuzAğustos.
  • Güzel, M. (2015). Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard'ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 19, Bahar, 65-84.
  • Kesim, M. (1999). Yayınlanmamış Sanal Gerçeklik ve Görelilik Kavramı Ders Notları. Anadolu Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kıran, E. A. (2000). Reklamlar ve kadın. Gazi İletişim Dergisi, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları, 6, 9-18.
  • Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Kültürü – Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2006). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özcan, B. (2007). Postmodernizmin tüketim imajları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 261-273.
  • Pak, N. K.(2015). Özel görelilik teorisi. Bilim ve Ütopya Dergisi, 12.11.2015.
  • Polat, S.(2015). Üstgerçeklik ve Turizmin Sonu. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1).
  • Raaij, W. F. V. (1993). Postmodern consumption. Journal of Economic Pschology, 14 (3), 541-563.
  • Robins, K. (1999). İmaj-Görmenin Kültürü Ve Politikası. Çev: Nurçay Türkoglu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1. Baskı.
  • Swetman, T.P. (1971). Tachyons. Physics Education, 6(1). http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/6/1/001/meta, 01.01.2016.
  • Tambaş, Ufuk. (2011). “Baudrillard’ı Anlamak”, Özne: Baudrillard Sayısı, 14. Kitap, 23-38.
  • https://www.youtube.com/watch?v=PZnADFlmFCc. 15.11.2015.
  • https://www.youtube.com/watch?v=IG_iZSfbDa0. 15.11.2015.
  • https://www.youtube.com/watch?v=HSvNsAV5F3Y. 08.11.2015.
  • https://www.youtube.com/watch?v=F2QQS1aaoYA. 24.11.2015.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Yasemin Bozkurt

Publication Date June 1, 2016
Submission Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Bozkurt, Y. (2016). REKLAMCILIĞA YÖNELİK YENİ BİR BAKIŞ AÇISI: TAKYONLAR, ÜSTGERÇEKLİK VE REKLAM İLİŞKİSİ ÜZERİNE KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 74-85.